وب سايت باحجاب/ سال هاي اخير با ورود بي رويه انواع لاک ناخن در طرح ها و رنگ هاي جذاب در بازار، اگر چه استفاده از اين آرايش براي برخي به يک رفتار عادي بدل شده اما آسيب هاي زيادي را نيز متوجه زنان و دختران کرده است. از جمله اين آسيب ها، عوارض شيميايي است که لاک ها بر بدن و ناخن ها باقي مي گذارد، همچنين چشم و هم چشمي در استفاده بيشتر از انواع لاک ناخن و عادت کردن زنان به استفاده از آن تحت هر شرايط و در هر مکاني است. در اين بين خطرناک ترين آسيبي که متوجه آنان شده اين است که برخي از زنان و دختران به دليل علاقه زياد به لاک زدن، نماز را کنار مي گذارند. امر واجبي که سعادت دنيا و آخرت افراد به آن وابسته است.
پيامبر اکرم (صلوات الله عليه) فرمودند: مثل نماز مانند مثل ستون خيمه است ، هرگاه ستون ثابت باشد طناب ها و ميخ ها و پرده ها ثابت و سودمند خواهند بود و هرگاه ستون را بکشند و در هم فرو ريزد، نه ميخ نافع است و نه ريسمان سودي دارد و نه پرده اي اثري خواهد داشت .(من لايحضره الفقيه ، ج ۱، شماره ۶۳۹)
حديث فوق و احاديث بسيار زياد ديگر در اهميت نماز، گوياي اهميت اين واجب الهي است، لذا کنار گذاشتن نماز آن هم بخاطر امري مانند لاک زدن، بسيار عجيب و نگران کننده به نظر مي رسد.
بين لاک ناخن و نماز کدام را انتخاب مي کنيد؟
بعضي ها مي گويند من هم لاک را دوست دارم هم نماز را. برخي از کساني که از لاک ناخن استفاده مي کنند اتفاقاً زنان با عقيده و محجوبي هستند که به انجام واجبات مخصوصاً نماز مقيد هستند و همين آن ها را دچار ترديد در انتخاب بين نماز و لاک کرده است.
در پاسخ به اين سؤال بايد گفت اساساً کنار هم قرار دادن نماز خواندن و لاک زدن اشتباه است و از خدعه هاي شيطان است. براي مثال اگر همسر يک زن به او بگويد من هم تورا دوست دارم هم بستني را، آيا او را به خاطر اين گفته اش سرزنش نمي کنيم؟ آيا مرد با اين مقايسه، به همسر خود محبت کرده است؟ آيا احترام او را حفظ کرده است؟ چرا لاک زدن را با نماز خواندن هم عرض کرده ايم که بگوييم من هم نماز خواندن را دوست دارم هم لاک زدن را؟ نماز داراي روح است، روحي که در آخرت بر ما عرضه مي شود و يک واجب الهي است که از آن مورد حساب قرار مي گيريم لذا کنار هم قرار گرفتن آن با چيزي مثل لاک فقط ذهن ما را دچار انحراف مي کند.
اگر کمي در مورد جايگاه نماز در ذهن خود تجديد نظر کنيم، آنگاه نياز نيست از بين نماز و لاک يکي را انتخاب کنيم، کافي است اولويت انجام امر الهي را در نظر بگيريم و سپس در مواقع خاص و بعد از وضو و غسل از لاک استفاده کنيم.
آيا نماز خواندن با لاک اشکال دارد و نماز را باطل مي کند؟
برخي گمان مي کنند چون لاک ناخن براي وضو و غسل اشکال دارد پس کلا نماز هم نمي شود با آن خواند. اما بايد گفت لاک زدن في نفسه هيچ اشکالي ندارد، بلکه فقط براي وضو و غسل از آن جهت که مانعي براي رسيدن آب به پوست مي شود، شرعاً اشکال دارد. وگرنه موقع نماز خواندن نه تنها اشکالي ندارد بلکه جزو زينت حساب مي شود. درست مانند آرايش في نفسه هيچ اشکالي ندارد، بلکه حتي از نظر دين در مواقع خاص، بسيار هم مورد سفارش قرار گرفته است. در هنگام نماز، آرايش کردن و پوشيدن لباس هاي تميز و انداختن گردنبند طلا و حنا کردن دستان، در صورتي که نامحرم نبيند، مستحب است. فقط بايد دقت کرد که آرايش مانع سجده نباشد.
نماز خواندن با صورت آرايش کرده با مواد مصنوعي جديد، اشکال ندارد؛ اما استحباب آن ثابت نشده است. فقط بايد طوري باشد که مانع سجده کردن نشود. ( استفتاء از دفتر آيت الله خامنه اي در قم)
در روايتي از امام صادق (ع) آمده: شايسته نيست زن بدون زينت، مثل گردنبند، نماز بخواند يا دست او بي خضاب و حنا باشد. (وسائل الشيعه، ج ۳، ص ۳۳۵، ابواب لباس المصلي، باب ۵۸، ح ۲)
بنابراين اگر کسي بعد از وضو و يا غسل لاک بزند، مادامي که بر طهارت باقي باشد، مي تواند نماز بخواند و نماز خواندن با لاک در اين صورت اشکال ندارد.
همچنين شرط ديگري که در استفاده از لاک هنگام نماز بايد رعايت شود اين است که جلوي نامحرم نباشد. يعني اگر در جايي نماز مي خوانيد که ممکن است نامحرمي نگاهش به دستان لاک زده ي شما بيفتد، استفاده از آن اشکال دارد.
آيا مي شود با ناخن لاک زده وضو انجام داد؟
در اينجا به بيان برخي احکام رايج در زمينه لاک ناخن مي پردازيم، اميد که بانواني که به نماز خواندن علاقه دارند، با رعايت اين احکام، نماز صحيحي را بجاي آورند.
شرط سيزدهم وضو در رساله مراجع اين است که: در اعضاي وضو مانعي در رسيدن آب نباشد و مي فرمايند: اگر شخص مي داند چيزي به اعضاي وضو چسبيده، ولي شک دارد که از رسيدن آب جلوگيري مي کند يا نه، بايد آن را بر طرف کند يا آب را به زير آن برساند. پس لاک زده شده به دست هم بايد برطرف شود. (رساله سيزده مرجع، دفتر انتشارات اسلامي، مسئله ۲۹۰)
نماز خواندن با لاک اشکالي ندارد ولي لاک زدن براي وضو و غسل اشکال دارد؛ زيرا يکى از شرايط وضو و غسل اين است که در اعضا مانعى از رسيدن آب نباشد. (توضيح المسائل مراجع، ج ۱، ص ۱۸۷، بعد از مسئله ۲۸۹ (شرط سيزدهم))
با لاک انگشتان پا چگونه وضو بگيريم؟
در مورد انگشتان پا از آنجا که فقط مسح پا در ناحيه خاصي بايد انجام گيرد، همه ي مراجع نظرشان اين است که اگر فقط يک انگست بدون لاک باشد مي توان وضو گرفت و مسح پا را از روي همان انگشت انجام داد. برخي از فتاوا به شرح زير است:
اگر يکي از انگشتان بدون لاک باشد، اشکال ندارد.( آيت الله خامنه اي)
اگر فاصله بين ناخن ها به حدي باشد که بشود مسح را انجام داد اشکال ندارد.( آيت الله سيستاني)
اگر يکي از ناخن هاي پا (غير از ناخن انگشت کوچک) تميز باشد وضو اشکال ندارد. (آيت الله مکارم شيرازي)
وجود لاک بر روي ناخن هاي دست، مانع از رسيدن آب است و وضو را باطل مي کند. ولي در مسح پاها، اگر يکي از انگشت ها لاک نخورده باشد و از روي آن تا برآمدگي روي پا را مسح کند، وضو صحيح است. (توضيح المسائل مراجع , ج ۱, شرط سيزدهم، ص ۱۶۹)
آيا مي توان با لاک ناخن دست يا پا غسل انجام داد؟
لازم به ذکر است که همين لاک انگشتان پا براي غسل اشکال دارد، يعني از آنجا که هنگام غسل آب بايد به تمام نقاط بدن برسد، لذا بايد کاملاً لاک را برطرف کرد.
طبق نظر همه مراجع: چيزي را که مانع رسيدن آب به بدن است، بايد برطرفش کرد و اگر پيش از آنکه مانع برطرف شود غسل کند، غسل او باطل است. (رساله سيزده مرجع، مسئله۳۷۷)
اگه يه کم از براق کننده ناخن روي ناخنمان[کنارپوستمان]باشد و خودمان متوجه نشويم و بعد از غسل متوجه بشويم چه حکمي دارد؟
اگر مقلد آيت الله مکارم شيرازي هستيد، چنانچه کمتر از نصف عدس است غسل شما صحيح است ولي چنانچه بيشتر از نصف عدس است يا مقلد ديگر مراجع عظام تقليد هستيد چنانچه مانع از رسيدن آب به اعضاي غسل مي شده و آن را برطرف نکرده باشيد غسل شما باطل است و بايد نمازهايي را که در اين حالت خوانده ايد قضا نماييد.
اگر از قبل مي دانستيد که مانع در اعضاي وضو وجود دارد و در هنگام وضو تفحص نکرده باشيد بايد بعد از برطرف کردن مانع دوباره وضو گرفته و نماز بخوانيد و نمازهايي را که در اين حالت خوانده ايد بايد قضا کنيد.
فرق بين لاک و حنا چيست؟ چرا با حنا مي شود نماز خواند اما با لاک نمي شود؟
فرق لاک و حنا، در داشتن جرم و نداشتن جرم است. لاک جرم دارد و مانع از رسيدن آب به اعضاي وضو و غسل مي گردد ولي حنا جرم ندارد و فقط رنگدانه هايي است که وارد ملکول هاي پوستي و خارجي بدن شده و رنگ آنها را تغيير مي دهد و در واقع جرمي ايجاد نمي کند و مانع از رسيدن آب به اعضاي بدن نمي باشد.
اگر بر ناخنها يا رو و کف دستها رنگ حنا يا مانند آن باشد براي وضو و غسل اشکالي ايجاد نميکند، چون رنگ حنا مانع رسيدن آب نيست و اين حکم فقط براي حنا نيست، بلکه هر رنگي که چنين باشد، همين حکم را دارد. براي مسح اگر روي يکي از انگشتان پا لاک يا مانع ديگري نباشد، وضو صحيح است.
اميد است بانوان مسلمان و معتقد با رعايت احکام فوق و تعهد به انجام امر الهي نماز، در استفاده از لاک ناخن جانب تعادل را رعايت نمايند.