آسموني/ در بسياري از روايات به تعبير اشتباه اين آيه پرداخته اند که ما دراين مطلب به تعبير درست از آيه اشاره کرده ايم.
روايت صحيح پيامبر اکرم درباره ازدواج با مرد يا زن چشم رنگي :
پيامبر اکرم(ص) فرمودند
اياک و خضراء الدمن قيل: يا رسولالله(ص) و ما خضراءالدمن؟ قال: المرءه الحسناء في منبت السوء؛
بر حذر باشيد از آن گلي که در مزبله روئيده گفتند: يا رسولالله گلي که در مزبله روييده چه گلي است؟ فرمود: زن با جمال که در خانوادهاي پست بزرگ شده است.»
اين حديث،پرهيز دادن از ازدواج با خضراءالدّمن بود. خضراءالدّمن به معناي سبزههايي است که بر مزبله ميرويند. در ادامه مخاطبان پيامبر که منظورش را درست در نيافته بودند، معنايش را ميپرسند و ايشان ادامه ميدهد که: المرأه الحسناء في منبت سوء. يعني زن زيبايي که از خاستگاه بدي باشد.
به عبارت ديگر ايشان به اين نکته توجّه ميدهد که خانواده و اطرافيان در انتخاب همسر آينده خيلي مهماند و بدون اين شروط نبايد صرفاً به دليل زيبايي ظاهري، شريک زندگي را انتخاب کرد. بعضي از نويسندگان بي دقت، خضراء الدّمن را زن چشمسبز معنا کرده اند. و ما در روايت داريم که با زنان چشمآبي ازدواج کنيد که در آنها برکت است.
حديث ازدواج با مرد يا زن چشم رنگي
مانند حديث نبوي :
« تَزَوَّجُوا الزُّرْقَ فَإِنَّ فِيهِنَّ الْيُمْنَ؛
با زنان چشم آبي ازدواج کنيد که داراي ميمنت اند» و در بعضي روايات آمده داراي برکتند .
بنا بر اين سخن مور اشاره شما در باره دشمنان چشم آبي و.. . مي باشد .
در جواب پرسش دوم هم عرض کنم که چنين روايتي در مورد زنان نداريم و اين اشتباهي است که در معني حديثي صورت گرفته است.
برداشت جاهلان از حديث
اين گونه احاديث اشاره به دشمني است که با بيان وصف او از همنشيني با چنين افرادي هشدار مي دهد چون عرب، چشم سبز را شوم مى داند. زيرا چشمان روميان که سرسخت ترين دشمنان عرب بود سبز بود.
رب درباره صفت دشمن خود مى گويد:
اسود الکبد، اصهب السبال، ازرق العين.
يعنى جگرش سياه، سبيل يعنى موهاى پشت لبش سرخ، يا سرخ و سفيد، چشمانش سبز است.
اما اين بدان معنا نيست که هر چشم سبز و چشم آبي بد باشند ولازم باشداز آنان دوري شود. شاهد مطلب آن است که در پاره اي روايات به ازدواج با زنان چشم آبي سفارش شده است .
بازار