کودکت/ آيا شما براي سرگرم کردن کودک و تعامل با کودکي که در حال مستقل شدن است و نه تنها قادر به صحبت کردن است بلکه ميتواند به صحبتهاي شما پاسخ دهد آماده هستيد؟ پس از اينکه کودک دومين سال تولد خود را جشن ميگيرد انتظار ميرود تغييرات مهم فکري، جسمي، اجتماعي و احساسي را تجربه کند که به او کمک مي کند تا جهان خود را بهتر تشخيص دهد و کم کم ناشناختهها را کشف کند.
والدين ميتوانند فرمان اين مرحله را به دست گيرند و به کودک خود کمک کنند تا به درک بهتري از عملکرد، رفتار، افکار و احساست خود دست يابند. رابرت مايرز دکتراي روانشناس کودک و نوجوان، بنيانگذار موسسه توسعه کودک و استاد باليني روانپزشکي و رفتار انساني از دانشگاه کاليفرنيا دانشکده پزشکي ايروين معتقد است که مرحله ۲ تا ۳ سالگي بسيار مهم است، زيرا مهارتهاي گفتاري رو به رشد است.
نحوه سرگرم کردن کودک
کودک در حال تشخيص شخصيت مستقل خويش است و ياد ميگيرد که ميتواند کارها را به تنهايي انجام دهد. به علاوه محيط و جهان اطراف براي او بسيار جذاب است و شروع به شناختن و اکتشاف جهان اطراف خود ميکند. بنابراين همه چيز براي او جذاب و جديد است.
نقش مناسب والدين در اين مرحله اين است که کودک را تشويق و حمايت کنند و شرايط دسترسي به فعاليتهايي که کودک را قادر به انجام وظايف و امور مهم و کليدي ميکند، فراهم نمايند.
دکتر روني کوهن ليدرمن، معاون مرکز توسعه انساني ميلمن سگال در دانشگاه نيوا بر اين باور است که فعاليتهايي که براي کمک به کودک ترتيب داده ميشود بايستي پر از بازيهاي تکلمي تخيلي و تعاملي باشد. به علاوه او معتقد است که رشد کودک از طريق ارتباط با والدين يا شخصي که مسئول نگهداري از او است شکل ميگيرد.
فعاليت هايي براي سرگرم کردن کودک
با در نظر داشتن مطالبي که گفته شد، فعاليتهاي پرورشي ساده ولي موثر که به رشد مناسب کودک کمک ميکند و در ادامه به آن اشاره ميشود را امتحان کنيد.
۱. زمان لباس پوشيدن
کاري که بايد انجام دهيد: تعدادي از لباسهاي قديمي را بياوريد و اجازه دهيد کودک بازي پوشيدن لباسها را انجام دهد. شما ميتوانيد در بازي آنها شرکت کنيد اما بهتر است که بازي به صورت گروهي با دو يا سه کودک ديگر در رده سني او انجام شود.
مهارت هايي که در اين بازي به کودک منتقل ميشود: خلاقيت، تخيل، مهارت هاي زبان و رشد اجتماعي
۲. درست کردن کاردستي و تزيين کالسکه کودک
لوازم مورد نياز: مداد شمعي، مقواهايي که به شکلهاي مختلف برش خورده، چسب
کاري که بايد انجام دهيد: ميزي را با روزنامه بپوشانيد و به او وسايل مورد نياز را بدهيد. به او اجازه بدهيد تا کاردستي خود را بسازد به منظور راهنمايي شما ميتوانيد کنار او يک کاردستي بسازيد و آن را رنگ کنيد و از کودک بخواهيد تا يک کاردستي جديد بسازد و رنگ کند. سپس ميتوانيد آن را به کالسکه کودک بچسبانيد و آن را با کاردستيها و رنگ آميزيهاي کودک تزيين کنيد تا هرگاه به بيرون از منزل ميرويد اثر دست خود را همراه با خود بببيند و احساس خوبي نسبت به کار خود پيدا کند.
درست کردن کاردستي يکي از مهمترين فعاليتها براي سرگرم کردن کودک است که هم کودک را سرگرم ميکند و هم خلاقيت او را پرورش ميدهد.
۳. قايم موشک عروسکي
وسايل مورد نياز: عروسک
آنچه بايد انجام دهيد: عروسکي را در گوشهاي از خانه پنهان کنيد و از کودک بخواهيد تا آن را پيدا کند. در حين جستجو او را با نشانههايي مانند دست زدن و … به سمت هدف راهنمايي کنيد. تغييراتي که ميتوانيد در بازي انجام دهيد به عنوان مثال استفاده از چراغ قوه براي جستجو و پنهان کردن چند عروسک به صورت همزمان در نقاط مختلف خانه است.
مهارت هايي که در اين بازي به کودک منتقل ميشود: تقويت حافظه، تمرکز، قدرت حل مسائل، مهارتهاي اجتماعي
۴. بازي «سايمون مي گويد»
( يک بازي خارجي براي سرگرم کردن کودک است که در آن کودک بايد تمام دستورهايي را که پس از گفتن سايمون ميگويد داده ميشود انجام دهد)
آنچه بايد انجام دهيد: با دستورهاي ساده شروع کنيد به عنوان مثال سايمون ميگويد که انگشت شصت پايت را بگير. يا سايمون ميگويد به گوشت دست بزن و دستورهاي ديگري از اين قبيل. بعد کم کم دستورها را سختتر کنيد. مثلا ميتوانيد بگوييد سايمون ميگويد دست راستت را بلند کن و کارهايي مشابه با اين.
در بين دستورات ميتوانيد از کودک بخواهيد که بالا پايين بپرد، چيزي را بياورد يا بخندد. فراموش نکنيد که براي هر دستوري بايستي از عبارت سايمون ميگويد استفاده کنيد. اين کار به حرف شنوي و پيروي از دستورات کودک کمک ميکند.
مهارتهايي که در اين بازي به کودک منتقل ميشود: مهارتهاي حرکتي، حرف شنوي و پيروي کردن، دنبال کردن مسير
بيشتر بخوانيد: بازي ها و برنامه هايي براي تقويت مهارت حل مساله کودک
۵. کشيدن کودک به وسيله حوله يا ملحفه روي زمين
وسايل مورد نياز: حوله يا ملحفه
از کودک بخواهيد که روي حوله يا ملحفه بنشيند و او را آرام بکشيد. در مکانهاي مختلف بايستيد وانمود کنيد که کودک سوار بر قايق يا قطار است و در ايستگاههاي مختلف توقف ميکند. به عنوان مثال در ايستگاه باغ وحش يا سينما و هر کجا که تخيلاتتان شما را به آنجا ميبرد بايستيد.
مهارت هايي که کودک در اين بازي ميآموزد: حفظ تعادل، تظاهر و تخيل
۶. شناسايي بدن
وسايل مورد نياز: مداد شمعي، قطعات بزرگ کاغذ
کاري که بايد انجام دهيد: کاغذ بزرگي را روي زمين بگذاريد و از کودک بخواهيد تا روي آن دراز بکشد و دور تا دور او را با يک مداد شمعي بکشيد تا الگوي بدن او را روي کاغذ پياده کنيد. از آنجايي که کودک مجبور است تا تمام مدتي که طرح او روي کاغذ کشيده ميشود در حالت دراز کشيده و بي حرکت بماند کنترل کردن خود را ياد ميگيرد.
دکتر ليدرمن ميگويد شما ميتوانيد جاي چشم و گوش و دهان و بقيه اجزاي بدن را روي تصوير به کودک نشان دهيد اما اگر بخواهد که تنها تمامي شکل را رنگ کند اشکالي ندارد و اجازه دهيد که از هر کاري که ميخواهد انجام دهد لذت ببرد. اگر کودک نميتواند دراز کشيده بماند او را مجبور نکنيد و کشيدن طرح او را از يکي از دستانش شروع کنيد.
مهارتهاي که کودک در اين بازي ميآموزد: کنترل خود، توانايي درک و شناخت اعضاي بدن خود، مهارت زباني و خودشناسي
۷. بايست! برو!
بازي هايي را مانند «مجسمه شدن» که شامل شروع و توقف هستند بازي کنيد. دکتر ليدرمن ميگويد که پرورش کنترل خود در نهايت به کودکان کمک مي کند که بتوانند مذاکره کنند، سازش کنند و درگيريها را بدون اينکه کنترل خود را از دست بدهند حل کنند.
مهارت آموزش داده شده در اين بازي: کنترل خود
۸. بيان و توصيف خود
وسايل مورد نياز: چسب، کاغذ، اعضاي مختلف چهره که از مجلات يا تصاوير مختلف بريده شده است
کاري که بايد انجام دهيد: بيني، چشم، مو و ساير اعضاي صورت را از مجلات قديمي به وسيله قيچي ببريد و آنها را با دايرههاي کاغذي خالي به فرزندتان بسپاريد. سپس کودک را تشويق کنيد تا چهرههاي خنده دار يا چهرههاي خنگ و احمقانه را ايجاد کنند.
دکتر ليدرمن ميگويد در مورد بخشهاي مختلف صورت با کودک خود صحبت کنيد و به چسباندن آنها کمک کنيد اما نيازي نيست خيلي به درست در جاي خود چسباندن بپردازيد بگذاريد هر کجا که ميخواهد بچسباند.
در حين بازي و سرگرم کردن کودک سعي کنيد با سوال پرسيدن به کودک نظم فکري دهيد. سوالاتي مانند اگر به قطعات کاغذ چسب نزند چه اتفاقي ميافتد؟ يا چرا چسب روي ميز ريخته است؟ در واقع کودکي دوراني است که کودک چيزهاي جديدي را ميآموزد و به کمک آنها ميتواند نظريهها را در ذهن خود بسازد.
مهارتهايي که توسط اين فعاليت به کودک آموزش داده ميشود: خلاقيت و مهارتهاي زباني
۹. پرتاب توپ
وسايل مورد نياز: توپ نرم
شما در يک سمت بايستيد و کودکتان در مقابل شما بايستد و سعي کنيد توپ را به آرامي به سمت او پرتاب کنيد تا او آن را بگيرد. سپس او نيز بايد آن را به سمت شما پرتاب کند اين حرکتها را تکرار کنيد. راشل کولي، نويسنده کتاب بازي ساده سرگرمي آسان براي نوزادان ميگويد: ممکن است زمان زيادي طول بکشد تا کودک بتواند توپ را بگيرد اما اين بازي به کودک کار گروهي و برنامه ريزي حرکت را ميآموزد.
مهارتهايي که کودک ميآموزد: برنامه ريزي حرکت، فهم علت و معلول و کار گروهي
۱۰. کشيدن نقاشي آهنگ هاي مورد علاقه
وسايل مورد نياز: کاغذ و مداد شمعي
کاري که بايد انجام دهيد: همانطور که يکي از آهنگ هاي مورد علاقه کودک خود را زمزمه ميکنيد، يک تصوير ساده از آنچه در اشعار اتفاق مي افتد به تصوير بکشيد سپس از کودک خود بخواهيد تا چيز ديگري را که در آهنگ گفته ميشود را بکشد به عنوان مثال شعر يک توپ دارم قل قليه را براي کودک بخوانيد و از او بخواهيد تا نقاشي کند و تا زماني که توپ را بکشد خواندن شعر را متوقف نکنيد.
کشيدن نقاشي بدون شک يکي از محبوبترين فعاليتها براي سرگرم کردن کودک است در اين سرگرمي، مهارتهايي که کودک ميآموزد: مهارتهاي گفتاري، خلاقيت، توانايي داستان گويي
۱۱. يک بحث و گفتگوي کوچک
وسايل مورد نياز: عروسک يا اسباب بازي
کاري که بايد انجام دهيد: با تحويل دادن عروسک يا اسباب بازي به کودک و فرزند خود او را تشويق کنيد که عروسک را نگه دارد با آن صحبت کند لباس تنش کند و از آن مراقبت کند.
دکتر مايرز ميگويد: «با عروسک درست مثل اينکه شما با يک کودک صحبت ميکنيد حرف بزنيد و فرزندتان را به انجام همان کار تشويق کنيد.»
مهارت آموزش داده شده در اين بازي: مهارتهاي اجتماعي، مهارتهاي گفتاري، مهارتهاي خوب حرکتي، خلاقيت و قدرت تخيل
حالا با ۱۱ فعاليت صحيح براي سرگرم کردن کودک خود آشنا شديد ديگر بهانهاي براي نشاندن کودک جلوي تلويزيون در ساعتهاي طولاني نداريد. اگر شما هم فعاليتهايي براي سرگرم کردن کودک ميدانيد حتما از طريق وبسايت کودکت با ما و والدين ديگر به اشتراک بگذاريد.
بازار