روزنامه شهروند/ اين روزها بازار خريد و فروش برندهاي دست دوم در اينستاگرام ايرانيها داغ شده است. کيفهاي ۱۳ميليون توماني ديور، کمربند ۴ميليون توماني لويي ويتون، عينک آفتابي ۵ميليون توماني تام فورد، دمپايي ۴.۵ميليون توماني هرمس و کفش پاشنهدار ۷ميليون توماني ميسون ولنتينو بخشي از تاناکوراي لاکچريهاست! لاکچريهايي که ميگويند براي اصل بودن لباس و کفش و عينک آفتابيشان شناسنامه ميدهند.
مشتريان اين دست دوم فروشيها ميگويند که با ريزش افزايش دلار قيمت کالاهاي برند به شدت افزايش داشته است و گاهي قيمت يک لباس تا ۶۰ميليون تومان و يک کيف تا ۴۰ يا ۵۰ميليون تومان ميرسد. به همين دليل آنها ترجيح دادهاند پوشاک دست دوم و در حد نو همديگر را با يک سوم قيمت خريد و فروش کنند. به جز اينستاگرام، بعضي اپليکيشنهاي فارسي هم براي خريد و فروش لباسهاي دست دوم راه افتادهاند که البته برخيشان لباسهاي دست دوم معمولي را معامله ميکنند.
فعالان بازار پوشاک به شهروندآنلاين توضيح ميدهند که مزونهاي شمال شهر بيشتر اين بساط دست دوم فروشي برندها را راه انداختهاند. سعيد حسين زاد، عضو هيأت مديره اتحاديه صادرکنندگان و توليدکنندگان پوشاک ايران هم به شهروندآنلاين توضيح ميدهد که درحال حاضر به جز برند السيواکيکي هيچ برند ديگري در ايران توليد و نمايندگي اصلي ندارد و بقيه برندها به صورت چمداني توسط مسافران به ايران وارد ميشوند.
مارک مظنه چقدر؟
بعد از گراني ارز و رفتن برندهاي اصل از ايران، برخي از لاکچريهاي تهران به سراغ سايتهاي فروش دست دوم رفتهاند. مزونهاي شمال شهر تهران به شهروندآنلاين توضيح ميدهند که بسياري از برندها ديگر در ايران هيچ نمايندگي مجازي ندارند. چند نمايندگي هم که پيش از تحريمها در گاندي و ولنجک شعبههايي داشتند، حالا از ايران رفتهاند.
در يکي از پيجهاي اينستاگرامي يک کيف دوشي زنانه کوچک مارک ديور ۸ميليون تومان و کيف دستي از همين مارک ۵ميليون و ۵۰۰هزار تومان قيمت خورده بود. اين قيمتها در شرايطي است که براي خريد محصولات مشابه اين مدلها بايد بالاي ۱۵ميليون تومان پول مصرف کنيد
جالب است که بدانيد در يکي از پيجهاي اينستاگرامي يک کيف دوشي زنانه کوچک مارک ديور ۸ميليون تومان و کيف دستي از همين مارک ۵ميليون و ۵۰۰هزار تومان قيمت خورده بود. اين قيمتها در شرايطي است که براي خريد محصولات مشابه اين مدلها بايد بالاي ۱۵ميليون تومان پول مصرف کنيد.
جالب اينجاست که مدلهايي که رنگهاي جذابتر و همه پسندتري دارند، به قيمتهاي بالاتري عرضه ميشوند. بهعنوان مثال يک کيف زنانه مدل لويي ويتون مشکي ۱۰ميليون و ۵۰۰هزار تومان و يک کمربند از اين برند فرانسوي ۳ميليون و ۵۰۰هزار تومان قيمت خورده بود. شيرين که پيش از گراني دلار و کاهش ارزش پول ملي سراغ اجناس مارک ميرفت، در اينباره به شهروندآنلاين ميگويد: «حاضرم براي خريد يک جنس دست دوم اصل پول زيادي را پرداخت کنم، اما مشکل اينجاست که بيشتر مدلهايي که براي فروش گذاشته ميشود، طرح و رنگهاي قديمي دارند که صاحبانشان به دليل دمده بودن، ديگر قادر به استفاده از آنها نيستند. »
۱.۶ميليون نفر مشتري برندهاي اصل در ايران
از حدود دوسال پيش بود که واردات پوشاک به ايران ممنوع و قرار شد که تنها برندهايي که ۲۵درصد توليداتشان در داخل انجام ميشود اجازه واردات داشته باشند، اما تحريمها اجازه نداد که پاي برندهاي زيادي به ايران باز شود و حالا تنها بخشي از محصولات برند السيواکيکي در داخل توليد و در نمايندگيهاي رسمي اين برندها عرضه ميشود.
آنگونه که آمارها نشان ميدهد ۲درصد از جامعه ايران يعني چيزي حدود يکميليون و ۶۰۰هزار نفر را دهکهاي بالاي درآمدي تشکيل ميدهند. دهکهايي که بسياري از آنها مشتريان پر و پاقرص برندهاي اصل هستند.
سعيد حسين زاده، عضو اتحاديه صادر کنندگان و توليدکنندگان پوشاک که مخالف ممنوعيت واردات برندهاي اصل پوشاک است، ميگويد: «گاهي شاهد هستيم که برخي از اقشار مرفه جامعه سالي يک يا دوبار صرفا براي خريد به کشورهاي همسايه ايران سفر ميکنند. درحاليکه ميتوان با ساماندهي واردات شرايطي را ايجاد کرد که رونق در بازارهاي ايران ايجاد شده و درآمدهاي دولت افزايش پيدا کند.»
آمارها نشان ميدهد قاچاق پوشاک کاهش محسوسي نداشته و افزايش نرخ ارز نميتواند عامل از بين رفتن قاچاق باشد؛ چراکه بعد از مدتي تورم و نرخهاي جديد عادي ميشود
از او ميپرسم که آيا کيفي که حدود ۵۰ميليون تومان قيمت دارد، در بازار ايران مشتري دارد، پاسخ ميدهد که توليد اين محصولات براساس بازاريابي که در کشورها صورت ميگيرد، انجام ميشود و اگر مشتري نداشت، هيچ گاه توليد نميشد. بالاخره در کشور ما کم نيستند کساني که ۵۰ميليون تومان برايشان پول کمي است. در همه جاي دنيا چنين افرادي وجود دارند و توليد اين برندها هم براي اين قشر از جامعه صورت ميگيرد.
مشکل در واردات فيک بود نه برندها
«هيچگاه مخالف واردات برندهاي اصل به ايران نبوديم.» عضو اتحاديه صادرکنندگان پوشاک ادامه ميدهد: «مشکل ما برندهاي فيک چيني بود که به قيمت چند سنت خريداري و در بازار ايران به قيمتهاي ناچيز فروخته ميشد. اين اجناس کيفيت بسيار پاييني داشتند به همين دليل بسيار ارزان بودند. مشتريها وقتي قيمت را ميديدند، اين اجناس چيني را به جنس با کيفيت ايراني ترجيح ميدادند و همين مسأله شرايط بسيار سختي براي توليدکنندگان داخلي ايجاد کرده بود.
جولان فروشگاههاي تقلبي لباس مارک در تهران
آمارهاي اعلامي نشان ميدهد که ۱۱۰ فروشگاه مدعي فروش لباسهاي مارک به دليل فروش کالاي قاچاق تا پايانسال گذشته تعطيل شدهاند. با اين وجود، مالهاي شمال تهران هنوز پر است از مغازههايي که مدعي فروش جنسهاي مارک هستند. عضو اتحاديه صادر کنندگان پوشاک که معتقد است بخش زيادي از اجناس موجود در بازار تتمه وارداتي است که ۳سال پيش انجام شده است، ادامه ميدهد: «البته حجم زيادي از آنها فيکهاي درجه يک اين برندها هستند که به اسم اصل فروخته ميشود.»
آنگونه که آمارها نشان ميدهد ۲درصد از جامعه ايران يعني چيزي حدود يکميليون و ۶۰۰هزار نفر را دهکهاي بالاي درآمدي تشکيل ميدهند. دهکهايي که بسياري از آنها مشتريان پر و پاقرص برندهاي اصل هستند
سعيد جلالي قديري، دبير اتحاديه توليد و صادرات نساجي و پوشاک ايران هم پيشتر مدعي شده بود که قاچاق پوشاک به ايران کاهشي نيافته است. وي با اشاره به اينکه طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ميزان قاچاق پوشاک درسال ۱۳۹۳ بيش از ۳ميليارد دلار و درحال حاضر معادل ۲.۵ميليارد دلار است، تصريح کرد: «آمارها نشان ميدهد قاچاق پوشاک کاهش محسوسي نداشته و افزايش نرخ ارز نميتواند عامل از بين رفتن قاچاق باشد؛ چراکه بعد از مدتي تورم و نرخهاي جديد عادي ميشود.»
مشتريان تاناکورا هم چند برابر شدند.
اما اين روزها مشتريان برندهاي خارجي تنها به مارکپوشها ختم نميشوند و مشتريان فروشگاههاي تاناکورا هم چند برابر شدهاند. اينجا خبري از باکسهاي شيک و شناسنامه نيست. حتي لباسها روي رگال يا قفسه هم قرار نگرفتهاند. لباسها در چند جعبه بزرگ روي هم ريخته شده است و آنهايي هم که چشمگيرترند روي چوب لباسيهاي نازک جا گرفتهاند. بوي تندي داخل مغازه پيچيده است. بويي که به گفته صاحب مغازه به دليل استفاده از مواد ضد عفونيکننده براي لباسهاست.
«مهرداد عرب» صاحب يکي ديگر از فروشگاههاي دست دوم فروشي در خيابان گمرک است. او درباره بيماري پوستي که ممکن است از اين لباسها منتقل شود ميگويد: «معمولا زمستانها کسب و کار ما هم رونق ميگيرد. مردم به خريد لباسهاي تابستاني دست دوم علاقه چنداني نشان نميدهند. دليلش هم اين است که اولا قيمت لباسهاي نو تابستاني آنقدر زياد نيست و ديگر اينکه، چون اين قبيل لباسها با پوست بدن به صورت مستقيم تماس دارند مردم استقبال چنداني از آنها نميکنند.
البته همه اين لباسها ضدعفوني ميشوند و بويي هم که از آنها به مشام ميرسد به دليل مصرف همين مواد است. تا به حال هم فردي را نديدهام که به دليل استفاده از اين لباسها به بيماري پوستي مبتلا شده باشد. در مورد لباسهاي زمستاني، اما قضيه فرق ميکند.» او ادامه ميدهد: «لباسها دو دستهاند. لباسهايي مثل کاپشن و کت و شلوار کمتر ممکن است موجب بروز مشکل شوند، ولي لباسهاي زير، چون در تماس مستقيم با بدن هستند در انتقال بيماريها موثرند.»
بازار