روزياتو/ گرچه ما دوست داريم اينطور فکر کنيم که آدم ها صرفاً به خاطر تلاش، استعداد و آشنايي با افراد مناسب است که پيشرفت مي کنند اما تحقيقات نشان داده زيبايي ظاهري هم تا حدي در موفقيت آدم ها نقش دارد.
طبق تحقيقات، اگر از ظاهر آراسته اي برخوردار باشيد احتمال استخدام شدن شما بيشتر مي شود، افراد زيبارو ۱۲ درصد از بيشتر از کساني که از زيبايي ظاهري کمتري برخوردارند، پول درمي آورند و آن دسته از مشاورين املاک که ظاهر جذابي دارند پولسازتر از همکاران کمتر جذاب خود هستند. به علاوه، تحقيقي درباره ي انتخابات ميان دوره اي سال ۲۰۱۶ کنگره ي آمريکا نشان داد، کانديداهايي که از زيبايي ظاهري بيشتري برخوردار بودند احتمال انتخاب شدن آن ها بيشتر بود.
روانشناسان به اين مسأله «امتياز زيبايي» مي گويند. در واقع، اختلاف درآمد ميان افراد جذاب و غيرجذاب با اختلاف درآمد ناشي از تبعيض هاي جنسي و نژادي برابري مي کند.
در ادامه مي خواهيم ببينيم چطور مي شود که زيباترها به آدم هاي موفق تري در زندگي تبديل مي شوند.
کارکناني که از جذابيت ظاهري برخوردارند از نظر کارفرماها نيروهاي توانمندتري قلمداد مي شوند
حقيقت آن است که اين تمايل در ما وجود دارد که بر اساس ظاهر آدم ها به آن ها دستمزد بدهيم. در سال ۲۰۰۵ آزمايشي صورت گرفت که در آن پروسه ي استخدام شبيه سازي شد. کساني که به عنوان کارفرما در نظر گرفته شده بودند تنها با نگاه کردن به تصاوير افرادي که به عنوان کارمند انتخاب شده بودند، براي افراد زيبارو دستمزدي در نظر مي گرفتند که ۱۰/۵ درصد بيشتر از آن هايي بود که از جذابيت ظاهري برخوردار نبودند،.
اين تفاوت در تعيين دستمزد در خصوص تعاملات تلفني کارفرماها و کارکنان هم رخ داد. به عبارت ديگر، کافي است جذاب «به نظر برسيد» تا از گرايشي که نسبت به مقوله ي زيبايي وجود دارد بهره ببريد.
کارکنان زيبارو اعتماد به نفس بيشتري دارند و اعتماد به نفس بيشتر دستمزدها را بالا مي برد
همه ي ما تحت تأثير پديده اي به نام خطاي هاله اي هستيم و بدون آنکه متوجه اين مسأله باشيم، ظاهر آدم ها را گوياي شخصيت کلي آن ها تلقي مي کنيم.
آزمايشات نشان داده ما افراد خوش چهره را «اجتماعي تر، با نفوذ تر، شهواني تر، سالم تر از منظر رواني، باهوش تر و ماهرتر از منظر اجتماعي» نسبت به افرادي مي دانيم که از جذابيت ظاهري برخوردار نيستند.
کودکاني که چهره ي بامزه اي دارند تا پيش از آنکه به بزرگسالاني زيبارو تبديل شوند، سال ها از اين گرايش بهره مي برند و به اين ترتيب از اعتماد به نفس بالاتري برخوردار مي شوند.
در واقع اين يک پيشگويي خود محقق کننده است.
معلم ها از کودکان خوش چهره انتظار عملکرد بهتري در مدرسه دارند و توجه خود را معطوف به کودکاني مي کنند که به نظر از پتانسيل بالاتري برخوردارند. اين رفتار تبعيض آميز باعث ايجاد اعتماد به نفس و همينطور برخورداري از مهارت هاي اجتماعي و ارتباطي مي شود.
برخورداري از اعتماد به نفس هم موفقيت هاي تحصيلي و حرفه اي را به دنبال خواهد داشت.
کارکنان خوش چهره مهارت هاي اجتماعي اي دارند که باعث افزايش دستمزد آن ها در تعامل با کارفرماهايشان مي شود
افراد زيبارو در مقايسه با افرادي که از جذابيت ظاهري برخوردار نيستند، مهارت هاي ارتباطي بيشتري دارند.
زيبايي ظاهري، مهارت هاي اجتماعي و ارتباطي را افزايش مي دهد، مسأله اي که باعث مي شود کارفرماها ارزيابي بهتري در مورد بازدهي کارکنان خود داشته باشند. به گمان دانشمندان، کارفرماها آگاهانه دست به اين سوگيري ها نمي زنند و به همين دليل آن را اصلاح نمي کنند.
اين مسأله تأثير زيادي بر روي مشاغل دارد. تحقيقات نشان مي دهد مهارت هاي اجتماعي کودکان عامل تعيين کننده تري در مورد درآمد آن ها در طول زندگي به شمار مي رود تا توانايي هاي ذهني آن ها.
به گفته ي دانشمندان، افراد خوش چهره از ديگران اجتماعي تر هستند يا دست کم سوگيري هاي ذهني ما باعث مي شود که ما اينطور فکر کنيم.
احتمال انتخاب شدن براي سمت هاي دولتي، در مورد افرادي که از زيبايي ظاهري برخوردارند بيشتر است
در سال ۲۰۱۹ تحقيقي در نشريه ي آمريکايي American Politics Research منتشر شد که بيان مي کرد در انتخابات ميان دوره اي سال ۲۰۱۶ کنگره ي آمريکا، نامزدهايي که ظاهر بهتري داشتند، از موفقيت بيشتري برخوردار شده بودند. به ويژه نامزدهاي خوش چهره اي که در حوزه هاي انتخاباتي تماماً مرد وارد رقابت شده بودند، موفقيت بيشتري کسب کرده بودند.
اين تحقيقات، امتياز بودن زيبايي را بيش از پيش ثابت مي کند. حتي زماني که بسياري از عوامل تأثير گذار و وابسته کنترل مي شوند هم جذابيت ظاهري بر روي عملکرد انتخاباتي نامزدهاي مجلس تأثير مي گذارد.
تحقيق ديگري نشان داد آن دسته از نامزدهاي سياسي مرد و زن، که در مقايسه با رقيبان خود از ظاهر بهتري برخوردارند، موفق تر هستند، چون رأي دهندگان از ديدن نامزدهاي خوش چهره لذت مي برند.
زناني که آرايش مي کنند ماهرتر و قابل اعتمادتر به نظر مي رسند
تحقيقي در سال ۲۰۱۱ نشان داد، در يک مقايسه ميان زنان آرايش کرده با زنان بدون آرايش، شرکت کنندگان تحقيق زنان آرايش کرده را جذاب تر، ماهرتر، دوست داشتني تر و قابل اعتمادتر تلقي مي کردند.
وقتي تنها از روي يک تصوير، در مورد قابل اعتماد، دوست داشتني يا ماهر بودن ديگران نتيجه گيري مي کنيم، هم جذابيت ناشي از زيبايي ارثي افراد ما را به شکل چشمگيري تحت تأثير قرار مي دهد و هم جذابيت ناشي از زيبايي هاي اکتسابي اي مثل آرايش.
افرادي که از زيبايي ظاهري برخوردارند بيشتر به مصاحبه هاي شغلي دعوت مي شوند
محققان در تحقيقي در سال ۲۰۱۳، ده هزار رزومه را که تنها اسم، آدرس و عکس آن ها باهم متفاوت بود را به جاهاي مختلفي ايميل کردند تا متوجه شوند چه تعداد از رزومه ها به مصاحبه ي شغلي دعوت مي شوند.
گرچه متوسط نرخ دعوت به مصاحبه ي همه ي رزومه ها ۳۰ درصد بود، اما زنان زيبارو در ۵۴ درصد موارد و مردان خوش چهره در ۴۷ درصد موارد به مصاحبه دعوت شده بودند.
زنان جذاب در مذاکره با مردان از برتري بيشتري برخوردارند
طبق تحقيقات، مردان وقتي با زنان زيبارو سر و کار داشته باشند، احتمال اينکه در موقعيتي مثل مذاکره بر سر يک دستمزد زياد، زير بار بي عدالتي بروند بيشتر است.
محققان چيني به ۲۱ شرکت کننده ي مرد پژوهش خود تصاوير ۳۰۰ زن را نشان دادند و از آن ها پرسيدند که آيا حاضرند پيشنهاد هر کدام اين زن ها براي تقسيم يک مبلغ پول با آن ها را قبول کنند يا نه.
نتايج نشان داد احتمال اينکه مردان با زنان زيبارو وارد اين مذاکره ي غير منصفانه شوند بيشتر بود.
مديران خوش چهره ارزش بيشتري به سهام شرکت خود مي دهند
محققان آمريکايي در پژوهشي مرتبط بودن يا نبودن ظاهر مديران با ارزش سهام شرکت آن ها را مورد بررسي قرار دادند.
آن ها پي بردند بعد از پخش اخبار مثبت از شرکت ها در تلويزيون، شرکت هايي که مديران خوش چهره اي داشتند، قيمت سهام آن ها افزايش پيدا کرده بود.
معلمان زيبارو بهتر مي توانند به دانش آموزان خود در هر دو مقطع دبستان و دبيرستان آموزش دهند
تحقيقي در دهه ي ۱۹۸۰ نشان داد در يک مقايسه ميان معلمان زيبارو با معلماني که از زيبايي ظاهري برخوردار نبودند، حدود ۱۰۰ دانش آموز از پايه هاي اول و ششم اظهار کرده بودند که فکر مي کنند از معلمان خوش چهره بهتر درس ياد گرفته بودند.
مشابه يافته هاي اين تحقيق در پژوهش جديدتري مربوط به سال ۲۰۱۶ مشاهده شد، به طوري که محققان اين پژوهش پي بردند وقتي استاد خوش چهره بود، دانشجويان دانشگاه اطلاعات بيشتري از درس را به خاطر داشتند.
زنان جذاب نمرات درسي بالاتري کسب مي کنند
دانشمندان در تحقيقي در سال ۲۰۱۵ تصاوير کارت هاي شناسايي ۷۷،۰۶۷ دانشجوي يکي از دانشگاه هاي آمريکا را مورد تجزيه و تحليل قرار دادند. آن ها از شرکت کنندگان تحقيق خود خواستند به چهره ي اين دانشجويان از نظر ميزان جذابيت در مقياس يک تا ده امتياز دهند. بعد از امتياز دهي، محققان متوجه شدند زناني که خوش چهره تلقي شده بودند، به طور متوسط نمرات درسي بالاتري داشتند.
اين مسأله در مورد دانشجويان مرد صدق نمي کرد.
کساني که از جذابيت ظاهري برخوردارند شريک عاطفي رمانتيک تري تلقي مي شوند
دانشمندان آمريکايي ويژگي هايي که از نظر آدم ها در مورد شريک عاطفي بلند مدت شان «خوشايند» يا «اساسي» محسوب مي شود را مورد بررسي قرار دادند. ۹۲ درصد از شرکت کنندگان مرد اين تحقيق، دوست داشتند شريک عاطفي احتمالي شان زيبارو باشد. اين ميزان درمورد شرکت کنندگان زن ۸۴ درصد بود.
بازار