ستاره/ از نظر بيشتر مراجع تقليد جراحي زيبايي بيني به خودي خود اشکالي ندارد؛ ولي اگر مستلزم انجام فعل حرامي (مانند لمس و نگاه حرام از سوي پزشک) باشد، تنها در صورت ضرورت جايز است.
جراحي زيبايي بيني از نظر مراجع تقليد
آيت الله خامنه اي:
اگر موجب ضرر قابل اعتنا و چشمگير نباشد في نفسه منعي ندارد ولي توجه داشته باشيد بطور کلى عمل جراحي زيبايي درمان بيماري محسوب نميشود و نگاه کردن و لمسِ حرام به خاطر آن جايز نيست مگر در مواردي که براي درمان سوختگي و مانند آن ضرورى باشد و پزشک مجبور به لمس و نگاه کردن باشد و مراجعه به پزشک مماثل حاذق و متخصص غيرممکن و يا خيلى سخت باشد.
جراحى بينى و يا گوش جهت زيبايى اگر موجب ضرر قابل اعتنا و چشمگير نباشد، فى نفسه منعى ندارد.
آيت الله مکارم شيرازي:
در صورتى که آميخته با حرام يا ضرر مهم ديگرى نباشد ذاتاً اشکالى ندارد، ولى چنانچه مستلزم حرامى باشد (مانند لمس و نظر حرام) تنها در صورت ضرورت جايز است.
جراحي زيبايي بيني در صوتي که خطر و ضرر مهمي نداشته باشد و توسط همجنس صورت گيرد و مفسده ديگري بر آن مترتب نشود اشکالي ندارد.
آيت الله نوري همداني:
اگر در جراحي مذکور غرض عقلائي داشته باشد و اسراف نباشد اشکال ندارد.
آيت الله سيستاني:
في نفسه اشکال ندارد. اگر احتمال مرگ يا نقص عضو باشد و احتمال به قدري قوي باشد که براي عقلا موجب خوف باشد، جراحي مذکور به هيچ وجه جايز نيست و اما اگر چنين ضرري نداشته باشد جايز است حتي اگر ضروري نباشد مگر اينکه مستلزم گناهي مانند نگاه نامشروع يا لمس نامحرم باشد که در اين صورت فقط در صورت ضرورت جايز است و ضرورت را خود مکلف بايد تشخيص دهد. مثلا اگر چهره انسان مشوه باشد معالجه ضروري است و در مورد زنان طبيعي است که زيبايي در بسياري از موارد ضروري است.
آيت الله فاضل لنکراني:
اگر طبق تشخيص پزشک متخصص و مورد اطمينان عمل مذکور خطر جاني و ضرر قابل توجهي براي شخص داشته باشد انجام آن جايز نيست.
آيت الله نوري همداني:
اگر در جراحي مذکور غرض عقلاني وجود داشته باشد و اسراف نباشد جايز است.
آيت الله موسوي اردبيلي:
ضرورت جراحي زيبايي بايد با نظر پزشک متخصص و متعهد معين شود و اگر از آن جراحي ضرر و يا خطر بزرگ و متنابهي متوجه شخص گردد جايز نيست و در صورت غير ضروري بودن در فرض مذکور به طريق اولي جايز نيست.
آيت الله صانعي:
به طور کلي جراحي براي زيبايي في حد نفسه حرمت شرعي ندارد، لکن اگر همراه با احتمال ضرر و مشکلات و حرج هاي متعدد و شديد و سخت باشد. همان مرض هاي پوستي و بدني صعب العلاج، به خاطر آن گونه ضررها حرام و غيرجايز است و در حليت و حرمت ذکر شده ضرورت و عدم ضرورت تأثيري ندارد مگر آن که فردي اگر اين عمل جراحي زيبايي را انجام ندهد خود ترک عمل باعث مشقت و صدمه فراوان غير قابل تحمل در زندگي مي گردد که در آن صورت بايد بين حرج و ضرر حاصله و خطرهاي جاني کسر و انکسار شود و تشخيص آن هم بعد از معلوم بودن مقدار ضرر و حرج با فتوي است و ناگفته نماند که اين فرض، نادر اما صور مختلفه اي دارد.
امام خميني:
اگر جراح زن باشد و موجب ضرر هم نشود مانع ندارد.
آيت الله صافي گلپايگاني:
اگر غرض عقلاني در بين باشد اشکال ندارد.
آيت الله بهجت:
براي صرف زيبايي باشد جايز نيست بنابر احتياط (واجب)
آيت الله تبريزي:
اگر توسط پزشکان زن و با استفاده از اجزاء بدن خود بوده باشد يا عمل جراحي در باطن انجام گيرد و به طوري که پوست بدن خود آن را بپوشاند. مانعي ندارد و در غير اين صورت جايز نيست.
آيت الله هادوي تهراني:
در صورتي که عمل زيبايي در پي يک غرض عقلايي مشروع باشد، مطلقاً جايز است؛ در غير اينصورت، اگر متوقف بر لمس و نگاه حرام از سوي پزشک، بيمار و شخص ثالث نباشد و مفسدۀ ديگري هم در پي نداشته باشد، حرام نيست.
جراحي زيبايي بيني از نظر مجتهدين و مدرسين حوزه علميه
آيت الله علوي گرگاني:
از نظر ما جايز نيست.
آيت الله سيد محمد شاهرودي:
في نفسه جايز است لکن بايد از تماس با نامحرم و نگاه اجنبي و محرمات ديگري که ممکن است همراه آن صورت گيرد اجتناب نمود.
نکاتي در مورد جراحي زيبايي بيني
اگر اين جراحي ها ضرورت دارد بي ترديد بايد انجام شود. فقط بايد دقت کرد که اگر پزشک هم جنس وجود دارد بايد به آن مراجعه کرد تا نظر و يا لمس حرامي صورت نگيرد.
اگر اين جراحي ضرورت نداشت لازم است دقت داشت که عمل مربوطه، آسيب قابل توجه اي را به انسان نرسانده و موجب ضرر چشمگيري نشود و بايد پزشک مربوطه هم جنس باشد و از لمس و نگاه حرام هم پرهيز شود.
اين احکام در تمام انواع و اقسام جراحي ها چه آن که براي زيبايي انجام مي شود و چه آن که براي غيرزيبايي است و يا ساير مراجعات پزشکي، مشترک است و بايد رعايت شود.
بايد توجه داشت که اين جمله «پزشک محرم است» غلطي است که متاسفانه شهرت فراواني هم دارد. پزشک، به هيچ عنوان محرم نيست و تنها در صورت عدم دسترسي به پزشک همجنس، پزشک غير همجنس آن هم فقط به مقداري که لازم است مي تواند آن بخش لازم از بدن نامحرم را ببيند يا لمس کند.
بازار