برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین هابرگزیده
دخترونه زنونه

این دختر فلسطینی با مجسمه‌های شنی حرف می‌زند

منبع
فارس
بروزرسانی
این دختر فلسطینی با مجسمه‌های شنی حرف می‌زند
فارس/ «رانا الرملاوي» دختر ۲۵ ساله اهل غزه با شن‌هاي بادي مجسمه‌هايي مي‌سازد که هر کدام حاوي پيامي به مخاطبان است. «رانا الرملاوي» ۲۵ ساله اهل غزه در فلسطين اشغالي است. او به نقاشي کشيدن علاقه بسياري داشت و مدتي را به صورت تجربي به طراحي سياه‌قلم و سپس نقاشي آبرنگ پرداخت، اما او به دنبال هنري متفاوت بود. ماسه‌هاي حياط خانه او را به فکر مجسمه‌سازي انداخت. خودش مي‌گويد: مجسمه‌هاي شني يک هنر قديم در هنرهاي تجسمي است، اما در اواخر قرن بيستم و با افزايش اهميت دوربين‌هاي عکاسي و هنرهاي واقع‌گرايانه، در زندگي روزمره انسان کمرنگ شده است. در يکي از راهپيمايي‌هاي بازگشت ـ که همزمان با سالروز اشغال فلسطين در مرز غزه برگزار مي‌شود ـ برادرش به شدت از ناحيه پا مجروح شد و اين جراحت وخيم، رانا با موجي از غم و اندوه مواجه کرد و موجب دوري او از مجسمه‌سازي شد.
تجربه مجسمه‌سازي از منظر رملاوي ناموفق بود، زيرا هيچ کس علاقه‌اي به پرورش استعدادش نشان نداد و از آن به درستي استفاده نکرد اما او تصميم گرفت که خودش تنها حامي خودش باشد. رملاوي پس از آن تصميم گرفت راه جديدي را براي حمايت از مردم استوار فلسطين در پيش بگيرد و رنج آن‌ها را در مواجهه با صهيونيست‌هاي اشغالگر به نمايش بگذارد.
او معتقد است يکي از مهمترين مواردي که يک مجسمه‌ساز قبل از شروع هر اثر بايد به آن مسلح شود، داشتن يک وضعيت روحي و جسمي خوب است و داشتن ايده کامل در ذهن او، به کمک ابزارهاي لازم براي تکميل کار ضروري است.
اين جوان اهل غزه، يکي از اولين مجسمه‌هاي شني خود را به تمثال «ياسر مرتجي» روزنامه نگار ۳۰ ساله فلسطيني که هنگام پوشش خبري «راهپيمايي بازگشت» به شهادت رسيد، اختصاص داد. او در کارهايش ايده‌اي يکپارچه را مد نظر دارد تا از طريق آن بتواند آرمان آزادي فلسطين را به اطلاع ديگران برساند.
رملاوي اگرچه در دانشگاه موفق به تحصيل در رشته هنر نشد، اما مجسمه‌هاي شني او را به شهرت رساند و با رسانه‌هاي مختلفي تا کنون گفت‌وگو کرده است. او با مجسمه‌هايش که معمولاً ظرف دو روز ساخته مي‌شوند، احساسات خود را به اطرافيان منتقل مي‌کند؛ اعلام همبستگي با زندانيان داخل زندان‌هاي اسرائيل، کمبود دارو در نوار غزه، بسته بودن گذرگاه‌هاي مرزي و کمبود مواد غذايي و بهداشتي، روز نکبت و حتي پيام‌هاي عاطفي همچون تبريک سال جديد ميلادي (با ساخت مجسمه بابانوئل) از جمله آثار هنري موقت رملاوي هستند.
خانواده رملاوي و بسياري از دوستان و اطرافيانش، پس از هر مجسمه‌اي که ساخته مي‌شود، او را تحسين مي‌کنند و براي ادامه راه انگيزه مي‌دهند. او اخيراً و بري مقابله با ويروس کرونا، مجسمه‌هايي با صورت پوشانده شده از ماسک خلق کرده و به شعار «در خانه بمانيم» تأکيد کرده است. رملاوي حالا اميدوار است که همه استعدادهاي ممتاز در نوار غزه مورد استقبال واقع شوند و با هنرشان پيامي به جهانيان ارسال کنند که هيچ چيز نتواند اراده و خواست آنها را محاصره کند.
اين جوان ۲۵ ساله مي‌گويد: هنر نمي‌تواند از دغدغه‌ها و مصيبت‌هاي مردم جدا باشد و من از طريق هنرم سعي کردم مسائل و رؤياهاي مردم فلسطين و درد آنها را به تصوير بکشم. رملاوي آرزو دارد سفير فلسطين در تمام کشورهاي جهان باشد و از طريق مجسمه‌هاي خود آرمان فلسطين را مجسم کند و آن را به جهان خارج نشان دهد و چهره دروغين رژيم اشغالگر قدس را آشکار سازد.
#باهم_شکستش_مي‌دهيم ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره