اطلاعات/ اين روزهايي که همه زندگيمان در يک چهار ديواري ميگذرد بهتر است که بيشتر از قبل به مزيتهاي بازي کردن، پي ببريم. بازي در اين روزها علاوهبر سرگرم کردن ما ميتواند باعث رشد و بهبود شخصيت فرزندمان شود.
مخصوصا اگر کودکي زير ۵ سال داريد، بازي با او ميتوانند سبب بهوجود آمدن دلبستگي امن در او شود. شايد تا قبل از اين از اهميت دلبستگي در کودکان، غافل بوده باشيد. بنابراين برايتان در ابتدا يک توضيح کوتاه در مورد دلبستگي خواهيم داد.
شکلگيري دلبستگي در کودک:
شکلگيري دلبستگي يک فرآيند پويا و تعاملي است، که هم کودک و هم مراقب اوليه، در آن نقش دارند. از نخستين روزهاي زندگي، کودک قادر به دريافت سرنخهاي هيجاني والد، شامل لحن و تن صدا، حالت صورت، اشارات بدني و واکنش به آنها در قالب گريه، قان و قون و تقليد خواهد بود. در مقابل، مادر يا مراقب نيز با گوش به زنگي نسبت به گريه، حرکات بدن و ساير سرنخهاي هيجاني کودک، به نياز او براي غذا، گرما و محبت پاسخ ميدهد.
اهميت بازي:
براي درک و پاسخ به سرنخهاي هيجاني کودک، يک فرمول يکسان و قابل تعميم به همه کودکان وجود ندارد. زيرا که کودکان از همان ساعات اوليه پس از تولد شخصيت، سيستم عصبي، و ترجيحات منحصر به فرد خود را دارند. برخي کودکان با صدا و حرکت آرام ميشوند و برخي با سکوت و بي حرکتي. کودک هر بار با يک سري حرکات متفاوت نظير خم کردن پشت، جمع کردن صورت، ماليدن چشمها و..، در حال انتقال پيام متفاوتي است.
درک تفاوتهاي ظريف، شناسايي پيام کودک و کشف کيفيت لمس، حرکات و محيطهايي که کودک در آنها به آرامش ميرسد، تطابق با نيازها و پاسخ موثر به آنها را براي مراقب ممکن ميکند. اما مهمترين فاکتوري که در همه بچهها يکسان است و باعث بهوجود آمدن دلبستگي سالم و ايمن در کودک ميشود، بازي است.
بازي والدين با فرزندشان اين باور را به کودک ميدهد که آنها همراه کودک هستند و والدين هم ميتوانند در خلال بازي آموزشهايي به کودک دهند و اين باور را در کودک محکم کنند که همپاي او هستند.
در نتيجه قابل اعتماد بودنشان را به کودک نشان ميدهند و برايش فردي امن ميشوند. در زير به چند بازي اشاره ميکنيم که در اين روزهاي قرنطينه ميتوانيد با فرزندتان انجام دهيد:
پيداکردن وسيله پنهانشده:
يکي از اعضاي خانواده از اتاق خارج ميشود، بقيه اعضا يکي از وسايلي که در آن اتاق بوده را پنهان ميکنند. بعد از مدتي از فردي که از اتاق خارجشده ميخواهند به داخل اتاق بيايد و وسيله پنهانشده را پيدا کند.
ساخت کاردستي با دور ريختنيها
با ظرف ماست، شانه تخممرغ و يک سري مواد دورريختني ديگر ميتوانيد انواع کاردستيها را درست کنيد. مهم نيست چيز معنيداري بسازيد. مهم بهکارگيري تخيلتان است.
بازي آيينهها
در يک روز آفتابي، با استفاده از يک آينه کوچک ميتوانيد بازيهاي ساده ترتيب دهيد. با انداختن نور آينه روي اشياي مختلف ميتوانيد کودک را تشويق کنيد که نام آنها را به زبان بياورد.ميتوانيد کودک را تشويق کنيد که لکههاي کوچک نور را تعقيب کند يا خودش، نور را به ديوار بتاباند. از يک ليوان، براي شکست نور استفاده کنيد و رنگهاي مختلف نور را به کودک نشان دهيد.
بازي چه صدايي ميشنويم؟
همهياعضاي خانواده چشمهايشان را ببندند و هرکدام هر صدايي که از اطراف شنيد حدس بزند که صداي چه وسيلهاي يا چه چيزي است، مثلاً صداي تلويزيون، صداي پا و… اين بازي را ميتوان با ديدن هم انجام داد.
قايم باشک
هيجانيترين بازياي که ميتوان در هر محيطي با همه سن آدمي بازي کرد، قايم باشک است. کودک درونتان را فعال کنيد و با فرزندتان به ياد گذشته خودتان قايم باشک بازي کنيد.
نشونهگيري
وسايل مختلف پلاستيکي را در جاي بلندي (بالاي قسمت تکيهگاه مبل) قرار ميدهيم و با يک توپ نشانهگيري ميکنيم. ميتوانيد يک سبد را وسط اتاق بگذاريد و بافاصله از آن سبد سعي کنيد توپ يا وسايل پلاستيکي را داخل آن سبد بيندازيد.
مثل حيوانات مختلف راه برويد
تقليد راه رفتن حيوانات موجب خودآگاهي کودک از اندامهاي خود و وضعيت بدن، تقويت مهارتهاي حرکتي و هماهنگي ميشود چند نوع راهرفتن مختلف که علاوه بر آموزش يه بازي شاد براي کودکان است مثل:
راهرفتن خرگوشي: جهش روي دو پا و دستها
راهرفتن کانگورو: جهش روي دوپا
راهرفتن خرس: چهار دست و پا راه برود.
راهرفتن مورچهاي: هر دفعه براي راه رفتن پشت پا را بچسباند به انگشتان پاي ديگر و گام بردارد.
دستهبندي اسباببازيها
تعدادي از اسباببازيهاي کودک را مقابل او قرار دهيد و هر بار از او بخواهيد آنها را به شيوهاي دستهبندي کند. مثلاً آن اسباببازيهايي را که همرنگاند، جدا کند. سري بعد آنهايي را که همشکلاند، کنار هم بگذارد و سپس آنهايي را که بزرگترند، جدا کند. اين تمرين به درک بهتر کودک از مفهوم تشابه و شناخت همرنگي، همشکلي و اندازه کمک ميکند و استدلال او را درگير ميکند.
بازار