کودکت/ انتخاب مهد کودک يکي از چالشهاي بزرگي است که بيشتر والدين با آن روبرو هستند. مهدکودک اولين جامعه آموزشي است که کودک با آن مواجه ميشود و به دليل اهميت سالهاي کودکي و اهميت آموزش در اين دوران، انتخاب مهدکودک مناسب بسيار اهميت دارد. در عين حال، سپردن کودک براي مدت نسبتا طولاني به دست مجموعهاي آموزشي نيازمند تحقيق و بررسي است. اما زماني ميتوانيد انتخاب درستي داشته باشيد که استانداردهاي مهد کودک خوب را بدانيد. در اين مقاله کودکت، به استانداردهاي مهد کودک خوب براي نگهداري و آموزش کودکان پرداخته شده است.
استانداردهاي مهد کودک خوب چيست؟
مهدکودک خوب مهدکودکي است که در آن کادر آموزشي و پرورشي، با تمرکز بر اصولي صحيح، محيط مناسبي براي يادگيري کودکان فراهم ميکند. ويژگيهايي که در ادامه به آنها پرداخته شده است بخشي از معيارهايي است که هر مهدکودک خوبي بايد داشته باشد:
فراهم کردن محيطي پر از مهرباني و احترام
استانداردهاي مهد کودک خوب - معيارها
يکي از استانداردهاي مهدکودک خوب اين است که مربيان، با ايجاد رابطهاي سازنده و مثبت با يکديگر و با کودکان، احساس تعلق و مهم بودن را براي کودک ايجاد کنند. در چنين مجموعهاي، مربيان:
کودکان را به کار گروهي تشويق ميکنند تا با هم دوست شوند، همفکري کنند و در انجام فعاليتهاي مختلف به هم کمک کنند؛
به عقايد و نظرات بچهها احترام ميگذارند؛
به فرهنگ، زبان و گويش همه کودکان احترام ميگذارند.
آموزش با هدف توسعه فردي و يادگيري کودکان
در مهدکودک باکيفيت، مربيان با بهکارگيري مواد آموزشي، برنامههاي آموزشي مناسب و فراهم کردن محيط کلاس، ضمن آموزش، علايق کودک را نيز در نظر ميگيرند. مربيان:
کلاس را براي انواع سبکهاي يادگيري آماده ميکنند. حفظ فضاي شخصي و فرصت براي کار گروهي و جمعي را نيز بهدرستي مديريت ميکنند؛
فعاليتهايي را فراهم ميکنند که در کودک ايجاد علاقه ميکند، مهارتهايشان را به چالش ميکشد و به يادگيري بهتر کمک ميکند؛
کودکان را به تفکر عميق تشويق ميکنند.
کار کردن در چارچوب برنامه مشخص درسي
استانداردهاي مهد کودک خوب - چارچوب آموزشي
مهدکودکها بايد رويکرد مشخصي داشته باشند. براساس اصول و برنامههاي آکادميک و مشخص، شرايط يادگيري را براي کودکان فراهم کنند و آنها را براي ورود به مدرسه آماده کنند. بنابراين، فعاليتهاي متنوع، برنامهريزيهاي مناسب و توجه به نيازهاي ويژه هر کودک براي مراکز آموزشي لازم است. در اين مراکز، مربيان:
به دانستههاي قبلي کودکان، علايق آنها و مطالبي که بايد ياد بگيرند توجه ميکنند. علايق، نيازها و دغدغههاي هر کودک بايد ديده شود و براي آن برنامهاي در نظر گرفته شود.
ارزيابي پيشرفت و يادگيري دانش آموزان
استانداردهاي مهدکودک خوب - يادگيري
ارزيابي منظم به مربيان کمک ميکند متوجه شوند هر کودک چه چيزهايي ميداند و چه کارهايي را بهخوبي انجام ميدهد. براساس اين اطلاعات، مربيان متوجه ميشوند، براي ادامه روند يادگيري، به چه مواد آموزشي، فعاليت و محتوايي نياز دارند. براي ارزيابي ميزان پيشرفت و يادگيري کودکان، مربيان:
بر کار کودکان نظارت ميکنند، درباره هر کودک يادداشتهايي دارند و نمونهاي از نوشتهها، نقاشيها و کارهاي عملي او را نگهداري ميکنند؛
از فعاليت کودکان عکس و فيلم تهيه ميکنند؛
با مشاهده و يادداشتبرداري، تواناييهاي کودک را ارزيابي ميکنند؛
از مشاهدات خود براي برنامهريزي آموزشي و قدمهاي بعدي آموزش کودک استفاد ميکنند.
برقراري تعامل و ارتباط با والدين کودکان
استانداردهاي مهدکودک خوب - خانواده ها
مسئولان مهدکودک با استاندارد تلاش ميکنند با والدين ارتباطي مبتني بر اعتماد ايجاد کنند. خانوادهها مهمترين افراد زندگي کودکاناند، بنابراين، بايد با آنها ارتباطي مثبت ايجاد شود. در واقع، در مهدکودکي خوب، بين خانواده و محيط مهدکودک مشارکت و تعامل دائم وجود دارد. کادر آموزشي با خانواده کودکان ارتباط دارند تا زمينه شناخت بيشتري از کودک و محيط خانوادگي او فراهم شود. در عين حال، اين تعاملات شناخت کودک و بهتبع آن برنامهريزي آموزشي براي او را مؤثرتر ميکند. در چنين شرايطي، مربيان هم از تواناييهاي کودک مطلع ميشوند و هم درمييابند که خانوادهها دوست دارند فرزندانشان چه آموزشهايي ببينند. در چنين مهدکودکي، مربيان بايد:
به اهداف و دلمشغوليهاي والدين توجه کنند؛
آنها را به مشارکت در يادگيري فرزندان تشويق کنند؛
به فرهنگ، زبان و سبک زندگي هر خانواده احترام بگذارند؛
والدين را در جريان روند يادگيري فرزندشان قرار دهند.
نشانه هاي مهدکودک با کيفيت پايين
استانداردهاي مهدکودک خوب - هشدار
تماشا کنيد: ويديو: ويژگي هاي مهدکودک با کيفيت
نشانههايي که در ادامه به آنها پرداخته شده است نشاندهنده کيفيت پايين مهدکودک است. اگر ديديد مهدکودک فرزند شما چنين ويژگيهاي هشداردهندهاي دارد، بايد حتما اقدامي کنيد:
کودکان بيشتر اوقات مجبور به نشستن روي صندلياند؛
آموزشها بدون در نظر گرفتن تفاوتهاي فردي، کلي و براي همه کلاس ارائه ميشود و کودکان با هم مشارکت و فعاليت گروهي ندارند؛
براي يادگيري و تمرين کودکان، مدام از فلشکارتها، کتابهاي کار و تکليف استفاده ميکنند. بدون ارائه مثالهاي عيني، از کودکان انتظار دارند مفاهيم انتزاعي پيچيده را ياد بگيرند؛
براي ترغيب کودکان به فعاليت و يادگيري، به جايزه و برچسب متوسل ميشوند يا براي تشويق کودک، بسيار کليگويي ميکنند. مثلا از کلماتي همچون «آفرين» و «احسنت» استفاده ميکنند؛
ارتباط گرم و صميمانه بين مربي و کودکان وجود ندارد. کودک احساس امنيت نميکند؛
کودک خود و احساسات و خواستههايش را ابراز نميکند. مربي براي شنيدن کودکان زمان نميگذارد؛
برخي مهارتهاي کودک مثل رياضي يا خواندن سنجيده ميشوند و ساير مهارتها اغلب ناديده گرفته ميشوند؛
با والدين تعامل و ارتباطي ندارند و تنها در صورت بروز مشکل ارتباط برقرار ميکنند؛
براي سرگرم کردن کودکان، از تلويزيون استفاده ميکنند.
با شناخت استانداردهاي مهد کودک خوب، ميتوانيد محيطي شاداب، آموزنده و مؤثر براي رشد و يادگيري کودک فراهم کنيد.
بازار