نماد آخرین خبر

همدلی کردن چه اصولی دارد؟

منبع
روزنامه شهروند
بروزرسانی
همدلی کردن چه اصولی دارد؟

روزنامه شهروند/ در مقابل کسي که مي‌خواهد با شما صحبت کند بي‌تفاوت نباشيد و سعي کنيد نسبت به گفته ديگران از خود توجه و عکس‌العمل نشان دهيد و برخورد همدلانه داشته باشيد. اگر به هردليلي نمي‌توانيد به صحبت‌هاي ديگران گوش دهيد حتما به او بگوييد، نترسيد که طرف مقابل ناراحت شود. زيرا اگر نسبت به صحبت‌هاي او بي‌تفاوت باشيد، به مراتب آزاردهنده‌تر است.
براي گوش دادن فعال بايد:
کارتان را کنار بگذاريد.
به چهره مخاطب با دقت نگاه کنيد.
به معنا و مفهوم و صحبت‌هاي او به دقت گوش کنيد.
هرازگاهي با تکان دادن سر و بيان کلماتي نشان دهيد که به او توجه داريد.

هرچندگاهي، سوالاتي در راستاي بيان و حرف‌هاي طرف مقابل از او بپرسيد تا او متوجه شود که به حرف‌هاي او گوش مي‌کنيد.
به احساسات و هيجانات فرد مقابل توجه کنيد.
در جريان همدلي سعي کنيد خود را به جاي طرف مقابل قرار دهيد و از ديدگاه او به موضوع بنگريد تا بهتر بتوانيد احساس و هيجان فرد مقابل را درک کنيد.
پس از درک و توجه به احساسات و حالات هيجاني وي از تکنيک «انعکاس» استفاده کنيد.
استفاده از تکنيک انعکاس
انعکاس احساسات: در اين تکنيک، احساسي که فرد دارد را از لابه‌لاي حرف‌هايش متوجه شده و به او انعکاس دهيد. براي مثال به او بگوييد: «به نظر مي‌رسد براي اين مسأله خيلي نگراني» يا «خوشحالم که خوشحالي.» با استفاده از اين جملات به او نشان داده‌ايد که به صحبت‌هاي او گوش داده‌ و احساساتش را
درک کرده‌ايد.
انعکاس محتوا: يک زماني است که گفته‌هاي طرف مقابل احساس خاصي را دربرنمي‌گيرد. براي مثال فرد در مورد مسائل کاري و معاملات خود صحبت مي‌کند. مي‌توانيد اين گونه صحبت‌هاي او را انعکاس دهيد: «عجب پس قيمت خودرو افزايش پيدا کرده يا ...»
لازم نيست که عين کلمات او باشد مهم اين است که محتوا منتقل شود.
نصيحت نکردن
نصيحت کردن يکي از مضر‌ترين روش‌هايي است که در زمان همدلي انجام مي‌دهيد، پس جدا از آن خودداري کنيد. افراد معمولا فقط نياز دارند درمورد درد‌هايي که دارند صحبت کنند تا آرام شوند. اگر راهنمايي کارگشايي داريد مطرح کنيد. در غيراين صورت بهتر است نظرات کليشه‌اي ندهيد.
احترام به عقايد مختلف

درک عقايد مختلف و شنيدن نظرات مخالف با خودتان، تعاملات سازنده شما را بالا مي‌برد. همچنين ياد مي‌گيريد با قشر گسترده‌اي از افراد همدلي کنيد و ديدتان به زندگي وسيع شود.
تعادل بخشيدن به مسأله
در عکس‌العملي که از خود نشان مي‌دهيد تعادل داشته باشيد. آن‌قدر احساساتي نشويد که شروع به گريه کردن و گفتن سخنان نااميد‌کننده بکنيد يا با ساده و بي‌اهميت نشان دادن مسأله سعي کنيد درد رواني طرف مقابل را کم کنيد. اين گونه برخورد، حس مثبت همدلي را از بين مي‌برد. بهترين واکنش يک واکنش منطقي و متعادل است. مهم نيست مسأله از نظر شما چقدر بزرگ است، اهميت مسأله در درک و احساس طرف مقابلتان از آن است.
قرارگرفتن در موقعيت‌هاي همدلانه
روح و حس همدلانه را در خود تقويت کنيد. مي‌توانيد با حضور در مکان‌ها، مراسم‌هاي خيريه يا انجمن‌هايي با فعاليت‌هاي انسان‌دوستانه، حس دوستي و همدلي را در خود پرورش دهيد. بدين صورت رضايتتان از زندگي را بالا مي‌بريد.
تلاش در جهت رشد شخصي
هر فعاليتي که منجر به رشد شما از جنبه‌هاي رواني، هيجاني و اخلاقي مي‌شود، بر ميزان همدلي شما نيز تأثير مي‌گذارد. فعاليت‌هايي مثل کارکردن، مشارکت‌هاي اجتماعي، مطالعه و تحصيل، سفر و روابط دوستانه ازجمله اين فعاليت‌ها هستند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره