نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دخترونه زنونه

در محرم امسال می‌توانید نذرتان را به شکل دیگری ادا کنید

منبع
جام جم
بروزرسانی
در محرم امسال می‌توانید نذرتان را به شکل دیگری ادا کنید

جام جم/  درست است که ويروس کرونا، فرصت حضوري مثل سال‌هاي گذشته در مراسم حسيني را گرفته، اما همانطور که در چند روز گذشته ديديم راه‌هاي متفاوتي براي اقامه عزا وجود دارد و براي اداي نذر هم مي‌توان سراغ موارد متفاوتي رفت. شايد تا سال پيش يکي نذر داشته در يک روز خاص محرم غذا بپزد و ديگري قند مجلس روضه را تامين مي‌کرده، يکي سيني شربت جلوي عزاداران اباعبدا... مي‌گرفته و ديگري نذر دستمال کاغذي داشته. اگر براي اين نذرها صيغه نذر خوانده نشده مي‌توان در اين محرم کرونايي آن را به شکل ديگري ادا کرد. چند نمونه از اين نذري‌هاي متفاوت را اينجا فهرست کرده‌ايم.

نذري 100 هزار توماني
ماسک:‌ طبق مصوبه وزارت صمت، گران‌ترين ماسکي که در فروشگاه‌ها به فروش مي‌رسد، 1500 تومان است؛ البته مي‌دانيم‌قيمت فعلي بازار بالاتر است اما اگر مبنا را همان اعلام وزارت سمت بدانيم با صد هزار تومان  66 ماسک مي‌توانيد به دست نيازمندان و خانواده‌هاي بي‌بضاعت برسانيد. حتي مي‌توانيد، نذر ماسک‌تان را براي کساني که در خيابان بدون ماسک در رفت‌وآمدند انجام دهيد تا شما هم به پويش «من-ماسک-مي‌زنم» کمک کنيد.
ماده ضدعفوني‌کننده: يک محلول 70 درصد 250 ميلي ليتري، در بازار 25 هزار تومان است. با خريد 4 محلول مي‌توانيد نذرتان را ادا کنيد. 
اسپري اکسيژن:‌ اين روزها بسياري از بيماراني که بهبود پيدا کرده‌اند، دچار تنگي نفس شده‌ و نيازمند اسپري‌هاي کوچک دستي هستند. هزينه يک اسپري دستي، حدود 30 هزار تومان است. با خريد اسپري اکسيژن مي‌توانيد نفس کشيدن بي‌دردسر را به 3 بيمار کرونايي نيازمند هديه بدهيد.
گوشت: نتايج نظرسنجي‌هاي مرکز افکارسنجي دانشجويان ايران(ايسپا) نشان داده که 8 درصد مردم ايران در يک سال گذشته گوشت نخورده‌اند. حالا درست است که قيمت يک کيلو گوشت، 110 هزار تومان است، اما با 100 هزار تومان هم مي‌توانيد براي يک خانواده نيازمند حدودا يک کيلو گوشت بخريد.
بسته اينترنتي: براي کودک کاري که براي تحصيل نياز به اينترنت دارد، خريد يک بسته 5 گيگا بايتي 20 هزار توماني هم ممکن است، سخت باشد. شما اما با 100 هزار تومان مي‌توانيد براي 5 کودک کار، بسته اينترنتي بخريد تا 15 شهريور که مدارس باز مي‌شود به درس و مشقشان برسند.
قرآن: شايد شما فکر کنيد که در طاقچه خانه هر ايراني، يک قرآن ديده مي‌شود، اما بسياري از خانه‌ها قرآن ندارند. با هديه‌دادن 5قرآن به 5 خانواده مي‌توانيد هم خانه و هم دل آن‌ها را روشن کنيد. همچنين مي‌توانيد به مسجد يکي از روستاهاي محروم مرزي، 4‌کتاب مفاتيح هديه دهيد و با خواندن هر دعا شما هم ثواب ببريد.

نذري 500 هزار توماني
بسته ارزاق: يک بسته ارزاق، البته بدون گوشت، 250 هزار تومان هزينه دارد. بسته‌اي که شامل يک کيسه برنج و يک قوطي روغن و يک بسته ماکاروني است. با اين محتويات مي‌توانيد به دو خانواده نيازمند کمک کنيد يا اگر مي‌خواهيد بسته ارزاق پر و پيمان‌تري داشته باشيد که شامل تخم‌مرغ و گوشت هم باشد، براي يک خانواده بايد 500 هزار تومان هزينه کنيد.
صاف کردن بدهي: هنوز هم مغازه‌اي پيدا مي‌شود که به اعضاي محل نسيه مي‌دهد، کساني که شايد به خاطر تنگي دست، سه، چهار ماهي به کاسب محل بدهکارند و به خاطر همين روي رفت‌وآمد در محل را ندارند. مي‌توانيد به يکي از اين مغازه‌ها سر بزنيد و بدهي خانواده‌هاي نيازمند آبرودار را صاف کنيد. حتي مي‌توانيد مقداري از پولتان را به کاسبين معتمد بدهيد و از آنها بخواهيد که نان، گوشت يا خواروبار تهيه کنند.
بخاري: فصل پاييز و زمستان نزديک است و بسياري از مدارس که در مناطق سفيد قرار دارند، باز مي‌شود، مدارسي که در مناطق محروم قرار دارند و دانش‌آموزانش از سرما مي‌لرزند و با يک چراغ پرخطر روزگار مي‌گذرانند. با خريد يک بخاري 495 هزار توماني مي‌توانيد دل و روحشان را گرم کنيد.

نذري يک ميليون توماني
گان: در روزهايي که کرونا مي‌تازد و تعداد بيماران را بالا مي‌برد، با خريد دو گان، حدود 600 تومان مي‌توانيد از کادر درماني، محافظت کنيد؛ هرچند حمايت معنوي بيشتر در بيمارنشدن شماست. 
داروي رمديسير: داروي رمديسير بيمارستاني 600هزار تومان است، دارويي که بسياري از بيماران کرونايي به آن محتاجند، با يک‌ميليون تومان، مي‎توانيد داروي دو روز يک بيمار را تامين کنيد. علاوه‌براين بسياري از بيماران خاص ماهانه بيش از دوميليون تومان هزينه دارو مي‎دهند و اين يک‌ميليون تومان مي‌تواند تا حدي جبران هزينه‌هاي يک‌ماه‌شان شود.


نذري 5‌ميليون توماني
تبلت و گوشي هوشمند:  بسياري از دانش‏آموزاني که در مناطق محروم زندگي مي‎کنند، به‌خاطر نداشتن گوشي هوشمند، امکان استفاده از آموزش مجازي را ندارند.‌ مي‎توانيد سه تبلت يک‌ميليون و 600 هزار توماني، دو تبلت دو ميليون و 300 هزار توماني، 4 گوشي موبايل ايراني يک‌ميليون و 300‌هزار توماني و يا دو گوشي موبايل دوميليون و 500هزار توماني براي دانش‎آموزان بخريد.
کمک به کسب‏وکار: کرونا، بسياري از کسب‌وکارها را ازبين‌برده‌است. مستاجران هم شرايط خوبي ندارند. با پنج‌ميليون تومان مي‎توانيد به دو خانواده و يا صاحبان کسب و کارها  کمک کنيد.
درمان يک بيمار: يک کپسول اکسيژن حدود يک‌ميليون و 600هزار تومان است. با خريد سه کپسول اکسيژن مي‌توانيد به سه بيمار کرونايي کمک کنيد.  هزينه درمان يک بيمار کرونايي هم حداقل پنج‌ميليون تومان است. مي‎توانيد با کمک به يک بيمار نيازمند کرونايي نذرتان را ادا کنيد.

​​​​​​​کمک معنوي
نذر خون:  در مراکز اهداي خون، هيچ بيمار کرونايي رفت‎وآمد ندارد. بيماران تالاسمي و هموفيلي، مجروحان تصادفات رانندگي و کساني که عمل جراحي اورژانسي دارند، نيازمند خون شماهستند.
روضه‌خواندن: اگر صداي خوشي داريد، حالا زمان استفاده از صدايتان است. بسياري از بيماران و سالمندان، نمي‎توانند در بيرون از خانه حاضر شوند. شما مي‎توانيد پنج دقيقه با صداي خوش نوحه‎خواني‏تان، دل‌شان را حسيني کنيد.مقتل‎خواني هم ديگر صدا هم نمي‎خواهد. از کتاب‌ها و فضاي مجازي کمک بگيريد و براي  آنها يک مجلس کوچک برپا کنيد.

مراقبت از بيماران: فرقي ندارد بيمار کرونايي و يا بيمار غيرکرونايي، شما مي‎توانيد با حفظ فاصله‏گذاري اجتماعي، از يک بيمار مراقبت کنيد. در روزهايي که سالمندان بيشتر در معرض خطرند، مي‎توانيد کارهاي خانه و يا خريدهاي آنها را  هم انجام دهيد.
دوخت ماسک و گان: حتما نبايد خياطي بلد باشيد، دوخت و دوز ماسک و گان، به يک آموزش اوليه نياز دارد و زياد هم سخت نيست. به نيت امام‌حسين‌(ع) نذرتان مي‏تواند دوختن ماسک و گان براي کادر درمان و يا نيازمندان باشد.
آموزش به کودکان محروم از تحصيل: در حاشيه شهرتان و يا روستاهاي اطراف، پر از کودکاني است که به‌ خاطر نداشتن تلفن هوشمند و يا بسته اينترنتي امکان تحصيل نداشته‏اند. اگر در درس‌هاي تخصصي سررشته داريد، حالا زمان پرداخت ذکات علم‌تان است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره