برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

روش نگهداری از انواع نان برای مدت طولانی

منبع
بروزرسانی
روش نگهداری از انواع نان برای مدت طولانی

آرگا/ جهت اينکه انوع نان ها را براي مدتي تازه نگه داريد نياز است تا با نحوه بسته بندي صحيح و اصول نگه داري آن آشنا باشيد. بنابراين با مطالعه اين مقاله نکات لازم را فرا خواهيد گرفت.
آشنايي با روش هاي نگهداري از انواع نان
اوج کيفيت نان پخته شده هنگامي است که از تنور خارج مي شود. در اين زمان بافت نرم و عطر و طعم بسيار دلپذيري دارد که بهترين موقع براي مصرفش مي باشد. اما اندکي بعد از سرد شدن به اسپور کپک هاي محيطي آلوده شده و چنانچه نگه داري درستي نداشته باشد خيلي سريع کپک مي زند. براي اينکه از کپک زدن يا بيات شدن نان جلوگيري کنيد بايد به اصول نگهداري و خنک کردن درست آن دقت کنيد. اگر به نگه داري در يخچال فکر مي کنيد بدانيد نان در يخچال زودتر از دماي اتاق خراب خواهد شد.
بهترين روش اين است آن را ۱-۲ روز در دماي اتاق نگهداري نموده سپس آن را براي استفاده طولاني مدت منجمد کند. هنگامي که آن را گرم کنيد بوي تازه بودن نان را استشمام خواهيد کرد. به طور کلي اگر قصد داريد نان را براي مدتي بيشتر از يک روز تا چند ماه نگه داري کنيد بايد از روش خشک کردن يا انجماد بهره بگيرد و هر روش به نوع نان و نحوه نگه داري شما بستگي دارد. به طور مثال نان بربري را نبايد خشک کرد بلکه با انجماد مي توان کيفيت و تازگي آن را براي تايمي چند ماهه حفظ نمود.

ويژگي هاي نان سالم

رنگ و بوي خوبي داشته باشد همچنين اشتها برانگيز باشد.
تکه کردن آن راحت باشد و موقع تکه نمودن کش نيايد
جويدن آن راحت باشد و موجب خسته شدن دهان نگردد.
بعد از مصرف دستگاه گوارش را با مشکلي مواجه نکند. به اين معنا که موجب نفخ يا ترش کردن معده و … نشود.
کيفيت آرد تشکيل دهنده آن نيز مطلوب باشد. هر چه کيفيت نان بيشتر باشد ماندگاري طولاني تري خواهد داشت.
اصول نگهداري نان
از اصول مهم براي ذخيره سازي و نگه داري نان توجه به دما و رطوبت آن است. بهترين کار اين است نان را در دماي اتاق و در ظرفي که امکان نفوذ و ورد نور و هوا به داخل آن نباشد مانند نانداني يا جانوني قرار دهيد. مي توان نان را در ظرفهاي پلاستيکي ويژه مايکروفر نگه داري نمود. به طور کلي ظرف بايد نفوذناپذير باشد و توجه کنيد که عواملي مانند دماي بالا يا رطوبت زياد نان را سبب مي شوند نان زودتر کپک بزند.
 
نگهداري نان بيات
هنگامي که به اصول نگه داري نان بي توجهي شود مغز آن سفت تر شده و طعم ناخوشايندي پيدا مي کند به اين حالت بيات يا کهنه شدن نان مي گويند. به عبارت ديگر تغييرات نامطلوب و ناخواسته در بافت بيروني و داخلي نان بين تايم توليد و مصرف نان موجب بيات شدن آن مي شود. بعضي تصور مي کنند اگر نان را در يخچال قرار دهند از بيات شدن آن جلوگيري مي کنند ولي اشتباه است زيرا دماي يخچال تنها از کپک زدن نان براي چند روز جلوگيري مي کند اما در بيات شدن آن اثري منفي دارد. همچنين با توجه به اين که تغييرات نان در دماي ۴ درجه زودتر صورت مي گيرد گذاشتن نان در يخچال بيات شدن آن را تسريع مي بخشد.
براي جلوگيري از بيات شدن نان آن را در فريزر در دماي ۱۰- تا ۴- درجه سانتي گراد نگه داريد. در اين حالت رطوبت موجود در بافت نان منجمد شده و آبي در بافت آن نخواهد ماند و مي توان نان را حدود دو تا سه ماه در فريزر نگه داري کرد. هنگامي که نان را از فريزر بيرون اوريد آب منجمد شده درون بافت آن به حالت مايع در آمده و حالت تازه به خود خواهد گرفت. توجه داشته باشيد نان داغ را قبل از سرد شدن در فريزر قرار ندهيد زيرا موجب تغيير شکل ظاهري، زودتر بيات شدن، افزايش سرعت کپک زدگي و فاسد شدن آن مي شود همچنين احتمال دارد سبب بيماري گوارشي نيز گردد.
به طور کلي توجه به دماي نان در هنگام بسته بندي مهمترين عامل براي نگه داري آن مي باشد. اجازه دهيد نان به طور کامل سرد شده سپس آن را دسته بندي کنيد زيرا حرارت نان سبب سريع کپک زدن آن مي گردد.. بعد از اينکه نان سرد شد آن را در پلاستيک بدون هوا  يا سفره در بسته قرار دهيد. موقع خريد نان يک تکه پارچه يا کيسه پلاستيکي به همراه ببريد. در ضمن کيسه هاي پلاستيکي براي قرار دادن نان هاي مسطح با پوسته نازک مناسب هستند و کيسه هاي کاغذي براي نگه داري نان سفت گزينه ارجح تري  هستند.


نگهداري نان باگت
همواره نان باگت خوب قبل از مصرف بيات مي شود براي تزه نگه داشتنش آن را درون فويل آلومينيومي گذاشته و در دماي اتاق نگه داري نماييد. و براي فريز کردن نان ها را تکه تکه کنيد. دقت داشته باشيد اگر نان باگت گرم باشد و درون فويل بپيچيد بخار آن موجب بيات شدن سريع مي شود. بنابراين اجازه دهيد کمي سرد شود سپس از فويل بهره بگيريد. البته سعي کنيد باگت را هميشه تازه مصرف کنيد.

نگهداري نان براي زماني کوتاه
اگر براي زماني کوتاه قصد نگه داري از نان را داريد آن را داخل پارچه نخي گذاشته سپس درون يخچال قرار دهيد. به اين صورت نان ديرتر کپک خواهد زد اما بين ۱-۲ روز بيات مي شود. براي نگهداري نان بيشتر از اين تايم آن را به تعداد وعده مصرفي خود دسته بندي کنيد و در فريزر قرار دهيد.

نگهداري نان براي زمان طولاني
براي اين کار نان خنک شده را به قطعات کوچکتر تقسيم نموده و در کيسه تميز و بدون منفذ درون فريزر قرار دهيد. در ضمن از گذاشتن نان درون روزنامه يا کيسه نايلون بازيافتي(سياه) اجتناب کنيد.


چند نکته:
پيشنهاد مي شود نان مصرفي به صورت روزانه تهيه کنيد.
چنانچه از نان بسته بندي استفاده مي کنيد آن را درون بسته اصلي خودش نگهداري کنيد.
بيشتر از دو روز نان در دماي اتاق قرار نگيرد.
نان را در جاي خشک و خنک به دور از تابش مستقيم آفتاب قرار دهيد.
اگر بيشتر از يک بار نان را گرم کنيد موجب بيات تر شدن آن مي شود.
نان تازه يا داغ را بعد از گذشت چند ساعت فريز نماييد.
نان سبوس دار را نيز در وعده غذايي خود قرار دهيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره