نماد آخرین خبر

علل، نشانه ها و راه های مقابله با پرحرفی کودکان

منبع
حامي هنر زندگي
بروزرسانی
علل، نشانه ها و راه های مقابله با پرحرفی کودکان

حامي هنر زندگي/ پر حرفي کودکان يکي از مسائلي است که والدين از آن شکايت دارند. به طوري که گاه پاسخ به تمامي سوالات و حرف‌هاي کودک غير ممکن مي‌شود. پر حرفي کودکان دلايل متعددي دارد که باعث مي‌شود اطرافيان آشفته شده و واکنش منفي از خود نشان دهند. اما پر حرفي کودکان هميشه غير طبيعي و مشکل محسوب نمي‌شود. با رعايت برخي نکات و راهکار مي‌توان از اين توانايي کودکان براي شکوفايي استعدادهاي آن‌ها بهره برد. با بررسي و مراجعه به متخصص و روانشناس کودک مي‌توانيد به علت پر حرفي فرزند خود پي ببريد. در ادامه به شرح علل، ويژگي ها و درمان پر حرفي کودکان پرداخته ايم.

چرا بعضي از کودکان پر حرف هستند؟
توانايي حرف زدن کودک در سنين پايين، بر مهارت‌ها و توانايي‌هاي رفتاري، گفتاري و شنيداري تاثير مثبتي دارد. پر حرفي کودکان دلايل مختلفي دارد که در ادامه به آن‌ها مي‌پردازيم:
1- کودکان در سنين پايين بلند بلند فکر مي‌کنند و هرچه به ذهنشان مي‌آيد را به زبان مي‌آورند. اين رفتار بخشي از فرايند رشدي آن‌هاست. حرف زدن کودک با خودش، به او در حل مسائل و کنترل نفس کمک مي‌کند.
2- ابتلاي کودک به بيماري بيش فعالي باعث پرحرفي در او مي‌شود، در واقع اين کودکان با پر حرفي سعي دارند توجه ديگران و به خصوص مادر را جلب کرده يا بدين گونه به تخليه انرژي خود بپردازند.

3- کودکان باهوش زياد نيز پرحرف هستند. پر حرفي و سوال پرسيدن‌هاي کودک مي‌تواند نشانه‌اي از استعدادها و نيازهاي او به چالش‌هاي بيشتر در زندگي باشد.
4- حسادت نيز بخصوص پس از به دنيا آمدن فرزند جديد در خانواده، براي کودکان بالاي سه سال، مي‌تواند عاملي براي زياد صحبت کردن و جلب توجه والدين محسوب شود. حسادت فرزند اول به ورود عضو جديد معمولا بيشتر بوده، بنابراين اين تغييرات رفتاري را در او بيشتر خواهيد ديد. 
5- برخي مواقع ترس کودک باعث پرحرفي او مي‌شود. مثلا کودکي از تاريکي و تنها خوابيدن مي‌ترسد و براي فرار از رفتن به رخت‌خواب شروع به پرحرفي مي‌کند. 
6. والديني که به دليل شرايط شغلي و يا ويژگي‌هاي شخصيتي، زياد حرف مي‌زنند هم از عوامل پرحرفي کودک هستند. کودکان با نگاه کردن به والدين از آنان تقليد کرده و کارهايشان را تکرار مي‌کنند.

پر حرفي کودکان | ويژگي هاي مثبت کودکان پر حرف
طبق شواهد بچه‌هاي پرحرف در آينده موفقيت‌هاي بيشتري به دست مي‌آورند و در دوران تحصيل عملکرد بهتري نسبت به ديگران دارند. دليل اين موفقيت‌ها مي‌تواند اين باشد که آن ها:
_ مهارت‌هاي کلامي بهتري دارند.
_ مفاهيم را بهتر و سريع‌تر درک مي‌کنند.
_ کنجکاو هستند و در زندگي به جواب سوال‌هاي خود مي‌رسند.
_ مشارکت و مهارت‌هاي اجتماعي بيشتري دارند.
_ انرژي فراواني داشته و چيزهاي بيشتري براي گفتن دارند.

_ زندگي جالبي دارند و در آينده پدر و مادر بهتري خواهند بود.
_ يکي از مهم‌ترين فوايد پر حرفي کودکان اين است که ياد مي‌گيرند احساسات خود را ابراز کرده و نظراتشان را درباره موضوعات مختلف اعلام کنند و چنين چيزي در بزرگسالي به نفعشان خواهد بود.
_ کودکان پرحرف به احتمال زياد در بزرگسالي هم از اعتماد به نفس خوبي براي صحبت کردن، معاشرت با ديگران و اعلام نظر خود در جمع برخوردار خواهند بود.

پر حرفي کودکان | چگونه با کودک پرحرفم رفتار کنم؟
گاه پرحرفي فرزندتان مي‌تواند شما را کلافه کرده و مجبور به ابراز واکنشي بر اساس هيجان‌ها شويد. بنابراين پيش از آن که تحمل‌تان از حد بگذرد، بايد براي آن خود را آماده کنيد. مشاوره کودک به شما کمک مي‌کند تا در برابر انواع اختلالات رفتاري کودکان روش تربيتي مناسبي اتخاذ نماييد.
در ادامه به برخي از روش‌هاي مناسب در برابر پر حرفي کودکان اشاره کرد‌ايم:

1. برنامه ريزي کنيد

شما مي‌توانيد در طول روز زمان‌هاي ثابتي را مشخص کنيد تا به صحبت‌هاي کودک خود گوش دهيد. در اين زمان‌ها فقط به کودک خود گوش داده و مشغول کار ديگري نباشيد. ارتباط چشمي شما تاثير زيادي در ارضاي حس درک شدن و توجه طلبي او دارد. به حرف‌هاي او بازخورد دهيد تا بداند به حرف‌هايش گوش مي‌دهيد. بعد از مدتي متوجه مي‌شويد که پر حرفي کودکان کمتر شده و شکل منظم تري پيدا کرده است.
البته مشخص کردن تايم‌هاي ثابت براي صحبت کردن با کودک به اين معنا نيست که در زمان‌هاي ديگر با کودکتان حرف نزنيد.

2. کودکتان را سرگرم کنيد
کودک را به رفتارهاي مبتکرانه تشويق کرده و او را در کلاس‌هاي ورزش و فعاليت‌هاي فکري مثل شطرنج ثبت نام کنيد. شرکت در کلاس‌هاي فوق باعث مي‌شود مهارت‌هاي فکري مثل تمرکز، دقت، خلاقيت و موقعيت شناسي براي صحبت کردن تقويت شده و پر حرفي کودکان کاهش يابد.

3. چه کارهايي نبايد کرد
براي مقابله با پر حرفي کودکان از توبيخ، تنبيه بدني و سرزنش پرهيز کنيد. تقويت رفتارهاي مثبت مانند به موقع حرف زدن، رعايت نوبت هنگام صحبت کردن و سنجيده حرف زدن از روش‌هاي اصلاح پرحرفي است. 

4. پر حرفي کودکان | آموزش کودک
همچنين شما مي‌توانيد با گفتن زيان‌ها و مشکلات پرحرفي، از کودک خود بخواهيد که مراقب صحبت‎هايش باشد. مثلا بگوييد که هرگاه احساس کردي زياد حرف زده‌اي زبانت را براي 30 ثانيه روي دندان‌هايي پايين فشار بده. براي شناخت بيشتر در زمينه تربيت کودک کليک کنيد.

5. صحبت با مشاور
مشورت با کسي که در زمينه کودک اطلاعات کافي دارد و اجرا کردن راهکارهاي پيشنهادي وي در برطرف کردن پر حرفي کودکان بسيار تاثير گذار خواهد بود. بسياري از والدين به دليل خستگي و يا اعتماد بيش از حد به روش تربيتي خود از دريافت مشاوره‌هاي لازم امتناع مي کنند. در حالي که موضوع تربيت کودک از پر اهميت ترين مسائل اجتماعي است که با آموزش و مشورت والدين مي توان از بروز بسياري از مشکلات در آينده جلوگيري کرد. 

چرا کودک حرف هاي خود را تکرار مي‌کند؟
معمولا کودکان در حين پرحرفي، حرف و کلمات خود را تکرار مي‌کنند. دليل تکرار اين است که سيستم عصبي کودکان تکميل نشده و در نتيجه تکرار برايشان لذت بخش است. مثلا کودکان به شنيدن داستان‌ها و شعرهاي تکراري تمايل دارند چراکه موضوع و محتواي آن را مي‌دانند. مهم است که والدين در برخورد با فرزند خود عصبي نشوند و با صبر و حوصله با کودک برخورد کنند. البته با توجه استرس‌ها و فشارهاي رواني روزمره طبيعي است که والدين هم کمي احساس ناراحتي داشته باشند. به همين دليل توصيه مي‌شود که از کمک يک روانشناس بهره‌مند شويد تا در اين زمينه به شما کمک کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره