نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

دختر 5 ساله ام وقتی سر لجبازی بیفتد، دیگر کوتاه نمی‌آید! 

منبع
خراسان
بروزرسانی
دختر 5 ساله ام وقتی سر لجبازی بیفتد، دیگر کوتاه نمی‌آید! 

خراسان/ دختري 5 ساله دارم و پسري يک ساله. دخترم در ظاهر، علاقه زيادي به برادرش دارد، با او بازي مي‌کند، حرف مي‌زند، مراقبش است و ... اما گاهي هم که سر لجبازي بيفتد، کوتاه نمي‌آيد. مثلا اگر به او بگوييم که توپ را بده به داداش، يکهو گريه مي‌کند و مي‌دود سمت اتاقش. در اين زمان، بهترين عکس‌العمل چيست؟ کم محلي را توصيه مي‌کنيد يا خير؟
والد عزيز، قبل از هر چيز لازم است بدانيد لجبازي جزو مراحل رشد طبيعي کودکان است که از دو سالگي شروع مي‌شود و در شش سالگي کاهش مي‌يابد. در اين بازه زماني، کودک مي‌خواهد استقلال را تجربه و خود را اثبات کند. با توجه به اطلاعاتي که در پيامک‌تان مطرح کرديد، چند توصيه به شما خواهيم داشت.
 ويژگي‌هاي مرحله رشدي کودک‌تان را بشناسيد
درباره رفتار صحيحي که بايد با کودک‌تان داشته باشيد، دچار سردرگمي شده‌ايد. بهترين واکنش والدين در اين باره، درک کودک و ويژگي‌هاي اين مرحله رشدي است. بنابراين صبور باشيد و به فرزندتان دستور ندهيد و براي حفظ استقلالش به او پيشنهاد بدهيد.
 با دخترتان همدلي کنيد
در نظر داشته باشيد که با آمدن فرزند دوم، فرزند اول احساس مي‌کند که استقلالش و ميزان توجه و محبتي که از اطرافيان و والدين  دريافت مي‌کرده، کمتر شده پس به شدت احساس ناراحتي و ناامني مي‌کند و حتي ممکن است ميزان لجبازي‌اش نيز بيشتر شود. لازم است که شما در اين زمينه با دخترتان همدلي کنيد. در ابتدا بايد والدين مهارت همدلي را بياموزند و بعد هم به کودکان خود آموزش دهند. همدلي يعني خود را جاي فرد ديگر بگذاريد و احساس او را درک و مسئله را از ديد او نگاه کنيد.
 توبيخ و تحقيرش نکنيد
به طور مثال، اگر اسباب‌بازي را به برادرش نمي‌دهد لطفا تحقير و تنبيه و توبيخ و دعوايش نکنيد بلکه همان طور که پيشنهاد دادم با او همدلي کنيد. مثلا بگوييد: «مي‌دونم توپت رو دوست داري و مي خواي باهاش بازي کني ولي داداشي هم توپ بازي رو دوست داره، حالا بيا فکر کنيم ببينيم چه کار ميشه کرد؟» شما در مسائل مختلف مي‌توانيد با فرزند خود همدلي کنيد و بعد به او هم مراحل همدلي کردن را آموزش دهيد. براي دريافت کمک بيشتر مي توانيد از يک مشاور متخصص راهنمايي بگيريد.

نويسنده : رميسا ايزدپناه | کارشناس‌ارشد روان شناسي

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره