نماد آخرین خبر

ضررها و عوارض استفاده از موبایل بر روی جنین

منبع
حامي هنر زندگي
بروزرسانی
ضررها و عوارض استفاده از موبایل بر روی جنین

حامي هنر زندگي/ بسياري از مادران در دوران بارداري همواره اين سوال را مطرح مي‌کنند که مضرات موبايل بر جنين چگونه است؟ در واقع استفاده طولاني مدت از موبايل در بارداري مي‌تواند با عوارض مختلفي مانند اختلالات رفتاري، بيش فعالي و حتي خطر سقط جنين همراه باشد. از آنجايي که جنين در درون رحم بسيار آسيب پذير است، موبايل مي‌تواند تاثيرات مخربي بر جنين مخصوصا در ماه‌هاي ابتدايي داشته باشد چراکه رشد جنين و شکل گيري اندام‌ها به سرعت در حال انجام است. در اين راه لازم است که مادران زمان‌هاي خود را بجاي استفاده از موبايل با انجام کارهاي ديگري مثل کتاب خواندن پر کنند و با رعايت نکاتي که در ادامه بيشتر درباره آن صحبت خواهيم کرد؛ از موبايل خود استفاده نمايند. در ادامه به بررسي مضرات موبايل بر جنين خواهيم پرداخت پس همراه ما باشيد.

استفاده از موبايل در بارداري چگونه مي‌تواند بر جنين تاثير بگذارد؟
از تلفن همراه شما امواج راديويي کمي، به نام تابش الکترومغناطيسي غير يونيزه ساطع مي‌شود که امکان برقراري ارتباط با دکل‌هاي مخابراتي را فراهم مي‌کنند. اين امواج در بسياري از ابزارهاي الکترونيکي ديگر از جمله تلويزيون، لپ تاپ و ماکروويو نيز ساطع مي‌شوند. تشعشعات غير يونيزه بسيار خفيف‌تر از تشعشع يونيزه کننده نظير اشعه X و اشعه‌هايي که از دستگاه‌هاي پرتودرماني و CT اسکن منتشر مي‌شود هستند و در نتيجه تأثيرگذاري کمتري دارند. با اين حال از آنجايي که جنين در رحم در برابر انواع خطرهاي بيروني بسيار آسيب‌پذير است اين فرضيه مطرح شد که شايد قرار گرفتن مادران در برابر اين امواج نيز بتواند روي رشد کودک تأثير بگذارد.

علم به ما درباره استفاده از موبايل در بارداري چه مي‌گويد؟
بسياري از مادران در دوران بارداري هنگام استفاده از گوشي همراه نگران مي‌شوند و در مورد تأثير آن بر روي جنين سؤال مي‌پرسند. اما تحقيقات در اين باره تقريباً به تازگي شروع شده‌اند و هنوز شواهد کاملاً تأييد شده‌اي وجود ندارد که نشان دهد امواج موبايل به طور قطعي باعث ايجاد اثرات منفي بر فرزند شما مي‌شوند. همچنين پژوهش‌هاي انجام شده در اين زمينه با محدوديت‌هاي خاصي همراه هستند که از دقت آن‌ها کم مي‌کنند. 
براي مثال يکي از موانعي که باعث مي‌شود تحقيقات در اين باره آنچنان دقيق نباشند اين است که براي پژوهش در مورد تأثيرگذاري يک عامل بيروني بر انسان بايد عده‌اي از افراد به طور مستقيم و مداوم در معرض آن عامل قرار بگيرند اما در مورد تأثير موبايل بر جنين به دليل اينکه با يک موضوع انساني طرف هستيم هيچ پژوهشگري نمي‌تواند چنين کاري را انجام دهد. با اين حال در اين مقاله نتايجي را که از مشاهده مادران تا به حال به دست آمده را با يکديگر بررسي مي‌کنيم.

نتايج پژوهش‌هاي علمي درباره استفاده از موبايل در بارداري و تاثيراتش بر جنين
با وجود فرضياتي که در زمينه آسيب‌هاي موبايل بر جنين وجود دارد پژوهش‌هاي معدودي که در اين زمينه انجام شده‌، شواهد چنداني مبني بر تأييد اين موضوع پيدا نکرده‌اند. ما در ادامه به نمونه‌هايي از پژوهش انساني و حيواني در اين زمينه اشاره کرده‌ايم.

پژوهش‌هاي حيواني و انساني 
از آنجايي که انجام پژوهش دقيق روي انسان امکان پذير نيست برخي محققان آزمايش‌هاي لازم را روي جنين موش‌هاي آزمايشگاهي انجام داده‌اند. موش‌هايي که بعد از 2 هفته قرار گرفتن در معرض امواج راديويي مستقيم به دنيا آمده‌اند برخي مشکلات رفتاري را از خود نشان دادند که به اختلال بيش فعالي و نقص توجه در انسان شباهت داشت.
از همين رو برخي پژوهشگران تصميم گرفتند مادراني که در طول روز بيش از همه با موبايل کار مي‌کنند را مورد مشاهده قرار دهند. نتايج مشاهدات در برخي موارد ابتلاي کودک متولد شده به اختلالاتي نظير بيش فعالي را تأييد مي‌کند با اين حال برخي ديگر از پژوهش‌ها نتايج آزمايش با موش‌ها را قابل تعميم به انسان‌ها نمي‌دانند و در مطالعات انساني نيز چنين نتيجه‌اي را مشاهده نکرده‌اند. در نتيجه به طور کل مي‌توان گفت که تا به حال نتيجه علمي دقيق و قطعي براي خطر و مضرات موبايل بر جنين منتشر نشده است اما به دليل کمبود اسناد علمي و محدويت‌هايي که براي پژوهش وجود دارد بهتر است مادران در دوران بارداري با احتياط بيشتري در اين باره عمل کنند و استفاده بيش از حد از موبايل را کنار بگذارند. 

پيامد هاي موبايل در چه دوره اي از بارداري بيشتر است ؟
دوران بارداري به طور معمول دوران حساسي از نظر ميزان قرار گرفتن در معرض خطرات و آسيب‌ها است. اما 15 هفته اول بارداري حساس ترين دوراني است که جنين بيشتر ممکن است در معرض آسيب‌هاي ناشي از موبايل قرار بگيرد.
در اين مدت مادر بايد تلاش کند تا زمان کمتري از موبايل و اينترنت استفاده کند. بعد از گذشت 26 هفته اگر مادر در معرض اشعه موبايل قرار گيرد، ميزان آسيبي که جنين مي‌بيند کاهش مي‌يابد. اما در هر صورت بي‌خطر هم نبوده و مادر باردار بايد از اشعه موبايل و وسايلي از اين دست مانند مايکروويو، واي فاي، کامپيوتر و ... تا حد امکان پرهيز کند.

آسيب هاي وارد شده در اثر استفاده از موبايل در بارداري
همان طور که گفته شد فرضياتي در مورد آسيب و مضرات موبايل بر جنين جود دارد که هنوز پژوهش‌هاي علمي نتوانسته‌اند به درستي آن‌ها را بررسي کنند. اما بهتر است جانب احتياط را رعايت کرده و تلاش کنيد ميزان استفاده از گوشي همراه و ساير ابزارهاي الکترونيکي را در دوران بارداري کنترل کنيد. از جمله فرضيات کلي که در مورد آسيب‌هاي موبايل بر روي جنين وجود دارد مي‌توان به موارد زير اشاره کرد. 

مشکلات رفتاري 
به دليل اينکه هنوز بافت مغز کاملا شکل نگرفته و سلول‌هاي آن ديواره محکمي ندارند؛ در نتيجه راحت تر امواج و تشعشعات ناشي از موبايل را از خود عبور مي‌دهند. رايج ترين مشکلي که احتمال مي‌رود در اثر استفاده زياد از موبايل در در کودک ايجاد شود مشکلات رفتاري، عدم تطابق با محيط اطراف و بيش فعالي است.   

آسيب در رشد مغزي کودک 
اشعه موبايل ممکن است بر روي مغز جنين تاثير گذاشته و مشکلات رشدي خاصي را در اين زمينه به بار بياورد و آينده کودک را براي برقراري ارتباط با دنياي بيرون با مشکل مواجه سازد. 

بر هم زدن چرخه خواب و بيداري در جنين 
براي جنين همانند نوزاد و بزرگسال، زمان خواب و استراحت وجود دارد. وقتي تلفن همراه يک ساعت يکبار زنگ مي‌زند، مطمئنا در چرخه خواب و بيداري جنين اثر مخربي مي‌گذارد و بعد از تولد سبب افزايش اضطراب کودک مي‌شود.

کم وزني 
يکي ديگر از مشکلاتي که جنين را تهديد مي‌کند، کم وزني در نوزاد است که در زمان تولد بروز مي‌کند. اين مسئله همچنين ممکن است در آينده بر ساير مشکلات رشدي مانند اختلال در مهارت‌هاي حرکتي، نشستن، چهار دست و پا رفتن، راه رفتن و... تاثيرگذار باشد.

افزايش خطر سقط جنين
سقط جنين يکي از مشکلات رايج در دوران بارداري است که مي‌تواند تحت تاثير علل و عوامل مختلفي باشد. برخي از متخصصان معتقدند قرار گرفتن در معرض امواج راديويي براي مدت طولاني و استفاده افراطي از ابزار الکترونيک نيز ممکن است در اين مورد تاثير گذار باشد. 

چگونه استفاده از موبايل در بارداري را کنار بگذارم؟
هر زمان که افکار وسوسه انگيز به سراغتان آمد تا گوشي خود را در دست بگيريد، به خود ياد آوري کنيد که استفاده از موبايل براي جنين خطرناک است. مي‌توان با مديريت درست و به موقع از ميزان استفاده غير ضروري از موبايل در اين دوره حساس جلوگيري کرد اما اين اتفاق به مرور رخ مي‌دهد. مي‌توانيد فعاليتي لذت بخشي چون تماشاي تلويزيون يا مطالعه يک کتاب کم حجم را جايگزين موبايل کنيد و يا حتي به يک فعاليت هنري سبک (مانند نقاشي، سفالگري، نقاشي روي پارچه و...) بپردازيد تا خود به خود ميزان فعاليت شما با گوشي تلفن همراه کاهش يابد و خود و جنين شما از آسيب‌هاي احتمالي آن در امان باشيد.
اگر نتوانستيد استفاده از موبايل را کنار بگذاريد، احتمالا به نوعي اعتياد رفتاري دچار شده‌ايد. بهتر است براي درمان اعتياد رفتاري خود پيش از آسيب به جنين اقدام کنيد.

توصيه هايي براي کم کردن آسيب هاي موبايل
رعايت موارد زير مي‌تواند به شما در کاهش استفاده‌هاي غير ضروري از موبايل کمک کند.

1. تلاش کنيد تا حد امکان تلفن ثابت را جايگزين موبايل کنيد.
2. اگر تماس ضروري داشتيد حتما از هندزفري براي کاهش آسيب امواج استفاده کنيد.
3. قبل از اينکه تماس کامل برقرار شود، گوشي را سمت گوش خود نبريد. صبر کنيد تا تماس برقرار شود.
4. تلاش کنيد که از اينترنت همراه کمتر استفاده کنيد. همچنين از گوشي موبايلي که در درون شارژ است، به هيچ عنوان استفاده نکنيد چون از طريق سيم شارژري که به موبايل متصل است ميزاني از جريان الکتريسيته به بدن شما منتقل مي شود. 
5. موبايل را از شکم، کمر و قلب خود دور نگه داريد. امواج موبايل باعث ايجاد نوسان در ضربان قلب مي‌شود.
6. هنگام خواب نيز آن را در حالت خاموش و پرواز قرار دهيد. زماني که گوشي در حالت خاموش و پرواز است به طور کامل امواج آن قطع مي‌شود.
7. بهتر است تنها در مواقع ضروري از اينترنت موبايل در دوران بارداري استفاده کنيد. در غير اين صورت اينترنت موبايل خود را خاموش نگاه داريد.
8. از پوشش‌هاي فلزي براي گوشي تلفن همراه‌تان استفاده نکنيد. پوشش فلزي خود باعث مي‌شود که امواج الکترومغناطيسي جنين و حتي خود مادر تاثير چند برابر بگذارد.
9. زماني که در محيط شما چند نفر در حال استفاده از تلفن همراه هستند سعي کنيد از آن محل دور شده و محل را ترک کنيد. 

سوالات متداول
استفاده از موبايل چه زماني بيشترين آسيب را ايجاد مي‌کند؟
در واقع آسيب در ماه‌ها و هفته‌هاي اول بارداري به مراتب بيشتر است چراکه رشد جنين در اين زمان سرعت بيشتري دارد و اندام‌ها در اين زمان شکل مي‌گيرند. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar