نماد آخرین خبر

افسانه صفوی بانوی شیمی ایران

منبع
تبيان
بروزرسانی
افسانه صفوی بانوی شیمی ایران

تبيان/ افسانه صفوي متولد 1334 شيراز است.  او تحصيلات کارشناسي خود را در سال 1350 در رشته شيمي در دانشگاه شيراز ودر سال 55 با بورس رتبه اولي وزارت علوم براي ادامه تحصيل راهي دانشگاه بيرمنگام انگلستان شد.
در سال 57 موفق به اخذ دانشنامه کارشناسي ارشد و در سال 60 دانشنامه دکتراي خود را در رشته شيمي تجزيه، دريافت کردم دوره کارشناسي ارشد را در سال 1357 و دوره دکترا را در سال 1360 در دانشگاه بيرمنگام انگلستان به پايان برد و به‌عنوان نخستين زن ايراني شناخته شد که در علوم پايه به رتبه استادي رسيد.
دکتر افسانه صفوي يکي از چهره هاي ماندگار ششمين همايش چهره هاي ماندگارو برگزيده انجمن شيمي ايران مي باشند.
دکتر صفوي بيش از 155 مقاله در مجلات علمي معتبر بين‌المللي و 130 مقاله در کنفرانس‌هاي داخلي و خارجي و راهنمايي و سرپرستي 26 رساله دکترا و 40 پايان‌نامه کارشناسي‌ارشد را در کارنامه خود دارد.
او همچنين برنده جايزه علمي بين‌المللي پروفسور عبدالسلام در ايتاليا در رشته شيمي، پرمقاله‌ترين دانشمند زن کشورهاي جهان سوم و برنده نشان دانش (سال 1383) و دارنده عنوان استاد نمونه کشوري سال 1380 و چندين بورس، نشان و جايزه علمي داخلي و خارجي است که از آن جمله مي‌توان به بورس هامبوست از کشور آلمان اشاره کرد.
از ديگر فعاليت‌هاي او مي‌توان به عضويت در هيات تحريريه مجلات علوم و فناوري ايران و مجله انجمن شيمي ايران، خدمت‌رساني در نقش مشاور اداره کل محيط‌زيست استان فارس و داوري مقالات مجلات معتبر بين‌المللي اشاره کرد.


بخشي از مصاحبه ايشان که در روز چهارشنبه ۵ /۴ /۸۷ در روزنامه قدس به چاپ رسيده است:
 * به نظر شما يک زن موفق چه ويژگيهايي دارد؟
** به عقيده من راههاي موفقيت براي زنان و مردان در جامعه متفاوت نيست، زيرا انسان موفق کسي است که در زندگي هدف مشخصي را دنبال و براي آن برنامه ريزي صحيحي داشته باشد و در مسيري درست براي رسيدن به هدفش تلاش کند.
علاوه بر اين چيزي که به انسان در زندگي و در راه رسيدن به موفقيت بسيار کمک مي کند توکل به خداوند است، به عنوان مثال براي هر انساني ممکن است در زندگي شرايط سخت و نامناسبي پيش آيد که با وجود سعي و کوشش فراوان مأيوس شود و اين جاست که توکل به خداوند مي تواند در ايجاد اميد بسيار مؤثر باشد.
*به هر حال براي حضور زنان جامعه ما در پستهاي کلان مديريتي کشور، موانعي وجود دارد.
** بله من هم موافقم که در فرهنگ جامعه ما اين تصور غلط جا افتاده که زنان در حوزه مديريتي و پستهاي بالا نمي توانند به اندازه مردان فعال باشند در حالي که زناني که در امور مديريتي کلان مملکت وظايف خطير را بر عهده دارند به خوبي شايستگي خود را در انجام اين مهم به اثبات رسانيده اند.
 به هر حال به نظر مي رسد اين مشارکت رو به رشد است و در آينده نيز به طور اجتناب ناپذير بيشتر خواهد شد.
  
* شما در ششمين همايش چهره هاي ماندگار به عنوان يک چهره فرهيخته برگزيده شديد عامل موفقيت خود را در چه مي دانيد و آيا براي رسيدن به اين پايگاه علمي برجسته با مشکل خاصي مواجه نشديد؟
** براي برگزيده شدن در چنين همايشهايي لازم است که فرد به مرجعيت در رشته تخصصي خود رسيده باشد اما درباره قسمت دوم سوال شما بايد بگويم واقعاً در طول فعاليتهاي علمي ام، هيچ گاه به عنوان يک زن مانعي بيشتر از آنچه ديگر همکاران آقا با آن مواجه بوده اند نداشته ام و احساس نکردم.

* خانواده تان را در موفقيت هاي خود چقدر مؤثر مي دانيد؟

** خانواده من در موفقيت هايم سهم بسيار زيادي دارند، به طوري که حمايتها، تشويقها و کمکهاي بي دريغ پدر و مادر بزرگوارم در تمام امور زندگي و همچنين همکاري و همدلي همسر و فرزندان خوبم که بار اضافي کار زياد بيرون از منزل را با صبر تحمل کرده اند در پيشرفتهايم بسيار چشمگير بوده است.

* آيا موافقيد که برنامه ريزي اصولي يکي از مهمترين عوامل پيشرفت در زندگي است؟
** بله، کاملاً، هميشه سعي کرده ام برنامه ريزي ام براي انجام امور کاري و زندگي خانوادگي به نحوي باشد که بتوانم وظايفم را به طور کامل و صحيح انجام دهم و در اين راه از خود گذشتگي ها و زحماتي متقبل شده ام که بدون انجام آنها ممکن نبود موفق شوم.

* هدف شما از فعاليتهاي علمي...
** به نظر من هيچ هدفي مقدس تر از خدمت به وطن نيست و من به عنوان عضوي از جامعه پرافتخار ايراني در نظام معلمي کوشيده ام به نسل جوان دانشجو خدمت کنم و بزرگترين افتخار زندگي علمي ام نيز مشاهده موفقيت دانشجويانم در عرصه هاي مختلف علمي، اجتماعي و فرهنگي است.

* و سخن آخر...

** خوشبختانه شواهد کاملاً روشني داريم که زنان جامعه ما در صحنه هاي مختلف علمي، فرهنگي و هنري درخشيده و به خودباوري لازم براي حضور فعال در اين صحنه ها دست يافته اند.
پيشنهاد من اين است که خودباوريها تقويت شوند تا هرچه بيشتر شاهد موفقيت بانوان ايراني در عرصه هاي مختلف جامعه باشيم. 


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar