برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

لجبازی چیست و چرا افراد لجبازی می کنند ؟

منبع
مجله دلگرم
بروزرسانی
لجبازی چیست و چرا افراد لجبازی می کنند ؟

مجله دلگرم/ لجبازي يکي از عيوب شخصيتي افراد است. در اين مقاله از مجله اينترنتي دلگرم قصد داريم شما عزيزان را به طور کامل با اين موضوع آشنا نماييم. با ما همراه باشيد.
 
لجبازي چيست ؟
لجبازي يعني فرد بر روي نظرات و عقيده هاي خود و مخالفت با نظرات و عقيده هاي ديگران پافشاري نمايد که اين مخالفت گاه آگاهانه و گاه ناآگاهانه صورت مي پذيرد.
اصولا لجبازي يک نوع رفتار و واکنش نامطلوب است و از اين احساس که فرد فکر مي‌ کند در حال شکست خوردن از همسرش مي باشد نشأت مي‌ گيرد. به همين دليل فرد گمان مي کند که بايد قدرت خود را به همسرش و حتي اطرافيان نشان دهد.
به همين دليل مدام موضوع مورد بحث را کش مي ‌دهد و تا زماني که فرد مقابل کوتاه نيايد سر سازگاري با وي نمي گذارد.

معمولاً لجبازي به صورت هاي مختلفي چون آسيب رساندن به خود و ديگران، ناسزا گفتن، دعوا و فرياد کشيدن، شکستن لوازم خانه و ... در فرد بروز مي يابد. روانشناسان معتقدند که علل اصلي بروز رفتار لجبازي در افراد، پايين بودن اعتماد به نفس، عدم داشتن خود باوري و کمبود‌هاي دروني و خانوادگي مي باشد.
با توجه به شناخت موجزي که از لجبازي و فرد لجباز در بالا داده شد به راحتي مي توان به اين نتيجه رسيد که فرد لجباز نه تنها در زندگي شخصي و فردي اش بايد با مشکلات عديده اي دست و پنجه نرم کند بلکه زندگي اجتماعي اش نيز زير سوال است.
در واقع تنهايي و گوشه نشيني عاقبت بيشتر اين گونه افراد مي باشد. زيرا معمولا همه انسان ها از فرد لجباز و يک دنده فرار کرده و حاضر به تحمل وي نمي باشند. يقينا اين سخن در مورد همسر فرد چند برابر صدق مي کند.
يعني هرگز افراد حاضر نيستند که با يک فرد لجباز در زير يک سقف زندگي کنند. به همين دليل توجه به وجود يا عدم اين خصوصيت اخلاقي در دوران نامزدي و عقد در همسر کاملا لازم و ضروري به نظر مي رسد.
توجه داشته باشيد که دقت در نحوه برخورد و عملکرد فرد مقابل در دوران نامزدي و عقد به راحتي نشان مي دهد که وي آدم لجبازي هست يا نه.

خصوصيات و ويژگي هاي افراد لجباز
افراد لجباز معمولاً در بسياري از امور با همسرشان سر ناسازگاري دارند و به برخي رفتارها و اعمال اقدام مي نمايند که در ذيل به برخي از آنها اشاره مي شود:
اين افراد نه تنها هرگز اشتباهات خود را نمي پذيرند بلکه بسيار مصرند که رفتار و عملشان کاملا درست بوده و فرد مقابل (همسرشان) اشتباه کرده است.
مقاومت افراد در برابر حرف و اعمال فرد لجباز براي او بدين معناست که فرد مقابل قصد دشمني با او دارد. به همين دليل سعي مي کند دشمني اش را تلافي کرده و او را اذيت نمايد.
آن ها هرگز قادر به تحمل اشتباهات اطرافيان به خصوص همسرشان نبوده و مدام آن ها را به خاطر اشتباهاتشان سرزنش و تحقير مي کنند. مقاومت افراد در برابر حرف و اعمال فرد لجباز براي او بدين معناست که فرد مقابل قصد دشمني با او دارد. به همين دليل سعي مي کند دشمني اش را تلافي کرده و او را اذيت نمايد.
افراد لجباز براي اذيت همسرشان اقدام به اعمالي چون زدن حرف ها يا انجام امور و کارهايي که فرد مقابل به آن ها حساس بوده و از آن ها اذيت مي شود، کتک کاري، تحقير فرد مقابل و ... مي نمايند.

لجبازي، زندگي زناشويي را به ميداني تبديل مي کند که هر يک از طرفين به قصد پيروزي در آن به هر قيمتي حتي له کردن فرد مقابل (همسرشان) مبارزه مي نمايند. همين امور باعث ايجاد کينه و دشمني ميان زن و مرد و تشديد روز افزون آن گرديده و آتش فتنه زندگي زناشويي را روشن و داغ تر مي گرداند.

بسياري از خانم ها از لجبازي همسر خود شکايت دارند و اين مسئله را مشکلي بزرگ در زندگي مي دانند. در اين مطلب قصد داريم نحوه برخورد با آقايان لجباز را…
مهمترين علل لجبازي افراد
1. لجبازي به ژنتيک افراد باز مي گردد
حتي کودکان از بدو تولد در شير خوردن و خوابيدن و ياد گرفتن مهارت هاي فردي از خود لجبازي نشان مي دهند. به عبارت ديگر، در بسياري از موارد لجبازي يک رفتار آموخته شده نيست بلکه گرايش غريزي و ناخود آگاه فرد نابالغ به عدم تمکين و اعتنا به خواسته هاي ديگران در مقابل خواسته هاي خود است.
اينگونه افراد عمدتا بنيه عصبي بسيار کمي داشته و خيلي زود در مقابل هر موضوع و يا محرک ناخوشايندي تحمل خود را از دست مي دهند. حال اگر وحشتي از اطرافيان نداشته باشند با عصيان گري و تهديد و خشونت رفتار مي کنند.
اما اگر از قدرت فيزيکي اطرافيان و يا آبروي خود بترسند حس غيظ و ناراحتي خود را پنهان کرده و از طرق ديگر و زماني ديگر و حتي کساني ديگر به تلافي مي پردازند.

2. وجود عقده حقارت در بسياري از افراد لجباز
افرادي که دائما خود را با ديگران مقايسه مي کنند و آن ها را در مقامي پايين تر از خود جاي مي دهند در برخورد با آنها عميقا قضاوت گرانه و خصمانه جبهه مي گيرند. اين حس که “من بالاترم پس نبايد از پايين ترها چيزي به من گفته بشه” مکررا در ذهن اين افراد طنين انداز بوده و در مقابل تمکين و احترام به بقيه به آنها سرکوفت ميزند.
عقده حقارت صدايي است در ذهن و زبان فرد مبتلا که جز سرزنش و سرکوفت حرفي براي گفتن ندارد. مبتلايان به عقده حقارت در سينه و قلب خود چاهي سياه و بي پايان دارند که با هيچ اندازه از ثروت و محبت و حرمت پر و لبريز نمي شود.

3. دليل لجبازي: نداشتن عزت نفسي بالا
اين يعني فرد لجباز چنان خود را زخم خورده و توهين شده از رفتار و گفتار ديگران مي بيند که جايي براي گذشت و فراموش کردن نمي يابد. افراد با عزت نفس پايين پي و دنبال هر حرفي را گرفته و وارد هر بحثي مي شوند.
مسائل بين فردي براي آنها ريز و درشت و کم اهميت و پر اهميت نيست. اگرچه مهرباني افراطي و صبوري زياد در بين افراد لجباز بشدت شايع است اما گذشتن و فراموش کردن حرفها و رفتارهاي ديگران براي آنها ممکن نيست.
در واقع افراد با عزت نفس پايين قادر به سنجش بضاعت ديگران و ناتواني آنها نيستند و توقع دارند همان قدري که خودشان براي ديگران مايه ميگذارند از آنها هم حرمت و قدر داني ببينند. به نظر خواسته اي منطقي است.

4. افراد لجباز دليلي دارند که نمي خواهند بروز دهند
در بعضي مواقع شخصيت ها دليل محکمي براي انجام کاري که مي کنند دارند اما به خاطر برخي مسائل از جمله خجالت و کمرويي ترجيح مي دهند که علت را پنهان نگه دارند.

5. يقين دارند که ديگران قصد تغيير در عقيده و باورهايشان دارند
شخصيت هاي لجباز هميشه اين حس درونشان وجود دارد که مورد پذيرش و توجه ديگران قرار نمي گيرند و به همين دليل تصميم مي گيرند که با داشتن نظريه هاي مختلف و متفاوت نسبت به بقيه جلب توجه بيشتري کنند حتي اگر بدانند نظرشان اشتباه است باز هم اين کار را انجام مي دهند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar