قاتلان آرامش کودکان در عصر کرونا

خراسان/ پيامهاي بهداشتي کرونايي که اين روزها به دفعات زياد بين برنامههاي کودک پخش ميشود و تماشاي مکرر اخبار فوتيهاي کرونا به همراه بچهها، آرامش را از آنها خواهد گرفت
10 ماه از آغاز محدوديتهاي ناشي از شيوع کرونا در کشور گذشته است. در اين مدت بسياري از ما به تجربه دريافتهايم که فرزندان مان تحت تاثير اين محدوديتها قرار گرفتهاند. آنها از بودن در موقعيتي محدودکننده که انتهايي هم براي آن ترسيم نميشود، نگران هستند. البته در اين بين برخي عوامل ديگر هم ميتواند به اضطراب و ناراحتي آنها دامن بزند که کمتر مورد توجه قرار ميگيرد؛ از آنلاين شدن مدارس تا پيامهاي بهداشتي مکرر که حالا به دفعات زياد در ميان برنامههاي کودک هم پخش ميشود و ... . در اين مطلب نگاهي انداختهايم به برخي عواملي که ميتواند به اضطراب کودکان بينجامد و به دنبال آن نکاتي را براي مديريت بهتر اين شرايط با هم مرور کردهايم.
چرا کرونا باعث افزايش اضطراب کودکان ميشود؟
به هم خوردن کارهاي روزمره سابق| اگر ما به عنوان بزرگ تر با مجموعه مهارتهايي بسيار قويتر از کودکان، قرار باشد برنامه ثابت و قابل پيشبيني براي زندگي نداشته باشيم، از نظر رواني دچار فرسودگي خواهيم شد. به همين ترتيب به هم ريختگي در برنامههاي روزمره و نداشتن احساس پيشبيني آن ها کودکان را هم کلافه ميکند.
مدارس غيرحضوري| اغلب بچهها امسال معلمان خود را بسيار محدود ديدهاند. بسياري از بچهها هم همکلاسيهاي خود را با اين که حدود 3 ماه از آغاز سال تحصيلي گذشته است، هنوز نديدهاند. اين محدوديت در ديدارها ميتواند باعث تاخير در ارتباطگيري بين معلم و دانشآموز و البته اضطراب کودکان شود. جداي از آن که باعث بروز مشکلاتي در زمينه آموزش کودکان هم ميشود و اضطراب مرتبط با عملکرد درسي را هم افزايش ميدهد.
روابطي که کم رنگ شده| نقشي که روابط اجتماعي در زندگي کودکان دارد، بيش از آن است که ما بزرگ ترها تجربه ميکنيم. کودکان بيش از ما از طريق روابط اجتماعي متوجه تواناييهاي خود مي شوند و مهارتهاي جديد ميآموزند. به همين دليل دور بودن از ديگران ميتواند حتي روي اعتماد به نفس بچهها و تصورشان از خود اثر بگذارد.
جدايي از منابع عاطفي| اقوام و دوستان براي همه ما از جمله کودکان، منبعي براي حمايت عاطفي محسوب ميشوند. محدوديت در روابط حضوري و از سوي ديگر مهارت کمتر کودکان در استفاده از تلفن و تماسهاي جايگزين ميتواند باعث شود اين محدوديتها در کودکان اضطراب بيشتري ايجاد کند.
بازي در فضايي بسيار محدود| زندگي در آپارتمان و شهرنشيني باعث شده کودکان براي تحرک، بسيار بيشتر از قبل وابسته به محيطهاي بيرون از خانه مانند پارکها و زمينهاي بازي باشند. اما محدوديتهاي ناشي از شيوع کرونا استفاده از اين فضاها را محدود کرده است و باعث شده بچهها در محيطهايي محدودتر و با مقررات بيشتر ناچار از بازي باشند.
اخبار و پيامهاي مرتبط با کرونا| اين که کودکان تشويق به رعايت مواردي چون دست شستن درست و مکرر و استفاده از ماسک شوند، بسيار عالي است اما متاسفانه روشهاي نادرست براي تشويق کودکان براي اين کار و تکرار زياد توصيهها در شبکههاي مورد علاقه کودکان مثل پويا ميتواند به اضطراب آنها دامن بزند. همچنين تکرار زياد دستورالعملها به زباني غيرکودکانه که باعث ميشود کودک، به طور کامل متوجه موضوع نشود، يکي از عوامل ايجاد اضطراب در اين مسئله است. از طرفي شنيدن اخبار ناراحتکننده در باره کرونا ميتواند باعث آشفتگي کودکان شود.
8 راهکار براي مديريت اضطراب کودکان
براي مديريت بهتر اضطراب کودکان در اين روزها و کاهش آن، ميتوانيد از راهکارهايي که همگي ساده و قابل اجرا هستند، کمک بگيريد.
برنامه روزانه داشتن را جدي بگيريد| با حضور فرزندتان چند فعاليت ثابت روزانه را مشخص و با کشيدن نقاشي يا نوشتن آن ها، به فرزندتان کمک کنيد تا ديدي بهتر از يک روز خود داشته باشد. اين کار احساس کنترل را در فرزندتان تقويت مي کند و به او آرامش ميدهد.
وعدههاي غذايي را در خانه دور هم بخوريد| دور هم نشستن و غذا خوردن و کمي صحبت کردن ميتواند پاسخ خوبي به احساس تعلق در کودکان باشد و به آن ها آرامش دهد.
کمک کنيد با دوستانش تماس بگيرد| با هماهنگي والدين همکلاسيهاي فرزندتان، او را تشويق به تماس تلفني يا ارسال پيامک براي دوستان مدرسهاش کنيد. بچهها نياز به ارتباط با همسالان خود دارند. درست است که تماس تلفني، کيفيت ايدهآل را ندارد اما باز هم ميتواند مفيد باشد.
از تماس تصويري کمک بگيريد| از تماس تلفني به ويژه تماس تصويري براي تقويت رابطه کودک با اقوام استفاده کنيد. اگر بتوانيد برنامه ثابت هفتگي براي اين کار داشته باشيد، بهتر است. فقط توجه داشته باشيد که کودکان کم سن، نه توان صحبت طولاني را دارند و نه نيازي به تماس تصويري طولاني. يک تماس کوتاه چند دقيقهاي که کودک بتواند تصوير عزيزان خود را ببيند و صداي آن ها را بشنود، براي او کفايت ميکند.
سرگرمي دستهجمعي را جدي بگيريد| نشستن دور هم و تماشاي يک برنامه تلويزيوني محبوب با حضور همه اعضاي خانواده يا انجام يک بازي دستهجمعي ساده، ميتواند باعث آرامش همه اعضا و البته کودکان شود.
اخبار را از سايتها پيگيري کنيد| براي اين که فرزندتان مضطرب نشود، بهتر است اخبار را نه از طريق تلويزيون که از طريق منابعي چون سايتها پيگيري کنيد. به اين ترتيب فرزندتان کمتر در معرض اخبار ناخوشايند خواهد بود.
بعد از پيامهاي بهداشتي با او صحبت کنيد| اگر فرزندتان در ميان برنامههاي کودک يا در موقعيتهاي ديگر در معرض اخبار و دانستنيهاي مربوط به کرونا قرار گرفته است، سعي کنيد در اولين فرصت با او صحبت کنيد. شرايطي را براي او فراهم کنيد تا سوالاتش را مطرح کند و با زباني ساده براي او توضيح دهيد.
خودتان مضطرب نباشيد| در نهايت اين که مراقب ميزان استرس و اضطراب خود در ارتباط با کرونا باشيد. زماني که والدين مضطرب هستند، ولو اين که تلاش زيادي براي مخفي کردن آن داشته باشند اما باز هم کودکان ميتوانند اين موضوع را حس کنند. روشهاي آرامشبخشيدن را ياد بگيريد و با استفاده مستمر از آن ها، از آرامش خود و ديگر اعضاي خانواده مراقبت کنيد.