خانم های خانه دار بیشترین تماس را با بهزیستی داشتند

باشگاه خبرنگاران/ مدني گفت:خانمها با آمار ۷۲ درصد و آقايان ۳۷درصد با سامانه بهزيستي تماس داشتند که خانمهاي خانه دار بيشتر از اين سامانه استفاده کرده اند.
رضوان مدني، معاون توسعه پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي در رابطه با نقش سازمان بهزيستي در کاهش اضطراب ناشي از کرونا اظهار کرد: دفتر مشاوره و امور روانشناختي سازمان بهزيستي کشور از سال ۷۱ در راستاي چشم انداز و اهداف کلان خود بهمنظور ارتقاي سطح سلامت رواني اجتماعي آحاد جامعه از طريق برنامه ريزي و سياست گذاري و نظارت در اجراي برنامهها تلاش کرد که فعاليتهاي سلامت روان را عهده دار شود. از اينرو، طبيعتا در زمان کرونا اين احساس بيشتر جلب توجه ميکرد و، چون نياز است به کمک مردم بشتابيم و در سراسر دنيا کرونا باعث استرس مردم شد و ناخودآگاه استرس افرادي که مشکلات روانشناختي داشتند تشديد شد و ساير مردم هم دچار استرس، نگراني، اضطراب و پرخاشگري و ... شدند.
وي تصريح کرد: سازمان بهزيستي کشور قبلاً سامانه مشاوره تلفني ۱۴۸۰ را داشت که از ۸ صبح تا ۸ شب به مردم عزيز خدمات روانشناختي ارائه ميداد، اما با نياز بيشتر مردم اين سامانه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب فعال بود و تعداد نيروها بيشتر شد و حتي ايام تعطيلات هم فعاليت صورت گرفت و مردم عزيز تماس گرفتند.
مدني گفت: از ابتداي شيوع ويروس کرونا، ۱۴۰۰ تماس داشتيم که ۵۷ هزار تماس ما مستقيما در ارتباط با موضوع کرونا بود که مردم در خصوص آن پرسشهاي داشتند و به جز آن، از ۱۲ فروردين ماه، سامانه خودارزيابي سلامت روان را طراحي کرديم که افراد وارد سامانه corona.behzisti.ir ميشوند و اين سامانه به صورت هوشمند عمل ميکند و اگر اين سامانه احساس کند که فرد دچار اختلال اضطراب و يا افسردگي دارد سوالات ديگري را مطرح ميکند و در صورتي که شدت اين اختلالات افراد بيشتر باشد با سامانه تلفني ۱۴۸۰ معرفي ميشوند و همکاران ما با اين عزيزان صحبت کرده و مشاورههاي لازم را ارئه ميدهند و حتي اگر لازم باشد به مراکز حضوري بهزيستي ارجاع داده ميشوند.
جزئيات تعرفه هاي جلسات مشاوره از زبان بهزيستي
معاون توسعه پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي بيان کرد: سامانه تلفني ۱۴۸۰از ساعت ۸ صبح لغايت ۱۲ شب در تمامي روزها فعال است که هموطنان در سراسر کشور ميتوانند در صورت احساس ترس، اضطراب، افسردگي، اختلالات خواب، پرخاشگري و مشاوره خانوادگي و در زمينه فرزندان ميتوانند با اين سامانه تماس بگيرند که همکاران ما در حوزهها و تخصص مختلف به آنها مشاوره ميدهند. غير از اين مسئله، سامانه خودارزيابي سلامت روان در ايام کرونا را داريم که عزيزان ميتوانند وارد اين سامانه شوند و از آنها سوالاتي پرسيده ميشود و پاسخ ميدهند. اگر هموطنان دچار اختلالت استرس، وسواس و اضطراب شده اند به سامانه تلفني ۱۴۸۰ ارجاع داده ميشوند که همکاران ما با مصاحبههاي بيشتر به اين عزيزان کمک ميکنند تا به مراکز مشاوره حضوري بهزيستي مرتبط با اختلالات خود مراجعه کنند.
وي گفت: ما در تمامي استان ها، مراکز مشاوره حضوري داريم که به عزيزان خدمات ارائه ميکنند.
مدني تصريح کرد: يک ميليون و ۴۰۰ هزار نفر با سامانه تلفني ۱۴۸۰ تماس گرفته اند که غير از اين، افرادي هم بودند که از ۱۲ فروردين خدمات مشاوره دريافت کرده اند که عمدتا خانمها با آمار ۷۲ درصد بودند و در اين ميان، آمار آقايان ۳۷درصد بودند که خانمهاي خانه دار بيشتر از اين سامانه استفاده کرده اند.
وي گفت: ۴۷درصد افراد اضطراب منتشر داشته اند که اين نشان دهنده اين است که متاسفانه به خاطر ايام کرونا، اضطراب و استرس در هموطنان ما بيشتر شده است.