برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

نکات مهم درباره ضدعفونی کردن میوه و سبزی در دوران کرونا

منبع
خراسان
بروزرسانی
نکات مهم درباره ضدعفونی کردن میوه و سبزی در دوران کرونا

خراسان/ طبق گفته سازمان بهداشت جهاني به هيچ عنوان نبايد از مواد شوينده يا شيميايي مانند وايتکس براي شست و شوي ميوه و سبزي استفاده کرد
از زماني که خبري از کرونا نبود، هميشه متخصصان بهداشت و سلامت جامعه براي مصرف ميوه و سبزي نکاتي را يادآوري مي کردند تا مردم با  خيال راحت بتوانند از اين مواد غذايي مفيد استفاده کنند، چه برسد به امروز که به دليل اهميت ضدعفوني کردن همه لوازم و مواد غذايي که وارد خانه مي‌شود، ضدعفوني کردن ميوه ها و سبزي‌ها هم  ضرورت بيشتري دارد. شيوه هاي ضد عفوني مواد غذايي با لوازم و حتي ضد عفوني کردن دست‌ها متفاوت است و ما به همين  دليل در اين باره توضيحاتي داده ايم و اين بارهم نکاتي را ارائه مي کنيم :
   استفاده از محلول‌هاي طبيعي
 بعضي از افراد تمايل دارند براي ضد عفوني کردن از موادي مانند نمک، سرکه و جوش شيرين استفاده کنند . براي ضد عفوني کردن ميوه و سبزي با اين مواد در ابتدا بايد آلودگي ميوه و سبزي را پاک و در ظرف مناسب آب و سرکه، جوش شيرين يا نمک را اضافه کنيد و سپس ميوه و سبزي را براي مدت 15 تا 30  دقيقه در اين محلول قرار دهيد.
توجه به اين نکته ضروري است که حجم  ميوه و سبزي متناسب با حجم محلول باشد. به ويژه براي سبزي‌ها به طوري که کاملا در آب غوطه ور شود و به راحتي  بتوان سبزي‌ها را  در آن 
جا به جا کرد.

  استفاده از مواد شيميايي ممنوع!
 طبق گفته سازمان بهداشت جهاني، به هيچ عنوان نبايد از مواد شوينده يا شيميايي مانند وايتکس براي شست و شوي ميوه و سبزي استفاده کرد. به همين دليل شما هم در هيچ شرايطي از اين  مواد استفاده نکنيد. بلکه مي توانيد از ضد عفوني کننده هايي که در بازار موجود است استفاده کنيد.
   دستور العمل کاربردي 
 هنگام خريد ميوه و سبزي دقت کافي داشته باشيد که جنس خريداري شده به گل و لاي آغشته نباشد و در هنگام جدا کردن حتما از ماسک و دستکش استفاده کنيد.
در صورت امکان محصولات خريداري شده را در بيرون از منزل نگهداري کنيد و اگر قرار است به داخل ببريد،  آن ها را از پلاستيک  خارج کنيد و در ظرف مناسبي بريزيد.
به هيچ عنوان کودکان و اعضاي خانواده به ميوه و سبزي نشسته دست نزنند.
قبل از ضدعفوني کردن ميوه و سبزي ابتدا دست خود را کاملا بشوييد و ضد عفوني کنيد.
براي شست وشوي  سبزي ها و ميوه هايي که سطح ناصاف دارد مانند سيب زميني ، هويج يا پرتقال مي توانيد از برس مخصوص شست وشو استفاده و سطح آن را کاملا تميز کنيد.
بعد  از اطمينان از تميزي و شست وشو و ضدعفوني کردن ، ميوه ها و سبزي ها را خشک و در جاي مناسب نگهداري کنيد تا ماندگاري آن ها بيشتر شود.
بعد از اتمام کار ظرف شست و شو را کاملا بشوييد و ضد عفوني کنيد و بعد از خشک شدن در جاي مناسب قرار دهيد.
تا حدامکان از ظرفي که براي شست وشوي سبزي و ميوه استفاده کرده‌ايد براي شست وشوي مواد غذايي ديگر مانند گوشت و مرغ استفاده نکنيد.
 استفاده از محلول يا قرص ضدعفوني

به طور معمول از پودر پرکلرين ۷۰ درصد براي شست وشوي سبزي و ميوه استفاده مي‌شود. روش کار به اين صورت است که در ظرفي مناسب محلولي رقيق از پرکلرين و آب تهيه کنيد و سبزي  هاو ميوه ها را به مدت ۵ تا۱۰ دقيقه در آن قرار دهيد و در پايان آن‌ها را با آب خنک آب کشي کنيد.
 البته زمان استفاده از اين ماده بايد ميوه  هاو سبزي ها را با آب خنک کاملا آب کشي کنيد تا علاوه بر شست وشوي ماده  ضد عفوني، از پژمرده شدن  آن ها جلوگيري شود.
نويسنده : مهين رمضاني | خبرنگار

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره