logo

اشتباهات رایج والدین در مورد دارو دادن به کودکان

منبع
نمناک
بروزرسانی
اشتباهات رایج والدین در مورد دارو دادن به کودکان

نمناک/ اشتباهات خطرناک والدين هنگام دارو دادن به کودک و پيشگيري از آن ها
1. از يک برنامه دوزينگ درست پيروي نمي کنيد :
متخصص اطفال يک برنامه دوز دارويي براي کودک تهيه مي کند. اين برنامه به شما اطمينان مي دهد تا چه مقدار دارويي را در بازه زماني مناسب به فرزند خود بدهيد . دراين صورت عوارض جانبي وجود نخواهد داشت. بدون اين برنامه شما بايد دوز هاي دارويي را که به يک ديگر نزديک هستند ، متوقف کنيد و يا در 24 ساعت دوز بيشتري به او بدهيد.

2. تکرار دوزهاي تصادفي :
حتي اگر برنامه زماني داريد امکان آن وجود دارد که يک وعده دوز دارويي مصرف شده را فراموش کنيد که سبب مي شود آن را مجدد تکرار کنيد . زماني که به کودک خود دارو مي دهيد را يادداشت کنيد تا از مصرف بيش از حد دارو در مدت زمان کوتاه يا بيش از حداکثر دوز در روز خودداري کنيد . اگر دوز مصرف دارو را فراموش کرديد دوبرابر آن را به کودک ندهيد.


3. چک نکردن دوز مصرفي براي داروي جديد :
هنگامي که کودک شما مصرف داروي جديدي مانند انتي بيوتيک ها را شروع مي کند تصور نکنيد که مقدار مصرف آن با داروهاي قبلي يکسان است . از يک داروساز دراين باره سوال کنيد و يا برچسب توضيحات دارو را براي دوز صحيح داروي جديد بخوانيد.

4. استفاده از دارو براي هدفي تجويز نشده :
خوراندن دارو به کودک به غير از هدف تجويز شده عواقب ناخوشايندي دارد که سلامت او را به خطر مي اندازد . به عنوان مثال بعضي از والدين به کودک داروي بنادريل ( آنتي هيستاميني که در درمان آلرژي کاربرد دارد) يا داروي مشابهي را مي دهند که قبل از سوارشدن در ماشين يا هواپيما اثر خواب آوري داشته باشد اما اين دارو مي تواند به جاي خوابيدن در برخي کودکان سبب انرژي بيش از حد آن ها شود.
از آن جا که خاصيت شيميايي بدن هر فرد متفاوت است نمي توان پيش بيني کرد که فرزند شما به دارويي که شخص ديگر مصرف مي کند چه واکنشي نشان مي دهد.
استفاده مجدد از آنتي بيوتيک ها ممکن است بي خطر باشد اما ده ها نوع آنتي بيوتيک براي شرايط مختلف وجود دارد . آنتي بيوتيک اشتباه نه تنها در بهبودي او کمک نمي کند بلکه باعث مي شود کودک دراينده نسبت به آن مقاوم شود و تاثير دلخواه را نداشته باشد.

5. دوز مصرفي دارويي کودکان براساس سن :
اطلاعات دوز مصرفي کودک شامل محدوده سني و وزن مي شود پس مهم است که دوز صحيح دارو را براساس وزن کودک به او بدهيد . هنگامي که دارو را فقط بر اساس سن پايه گذاري مي کنيد خطر آن وجود دارد که مقدار زيادي از دارو را به او بدهيد و اين امر کارايي دارو را محدود خواهد کرد.

6. ناديده گرفتن دستورالعمل هاي دارويي :
برخي از داروها بايد در يخچال و برخي ديگر بايد در دماي اتاق نگهداري شوند . دارو هايي را براي جلوگيري از تهوع بايد همراه غذا مصرف کرد و داروهايي را با معده خالي . پس لازم است دستورالعمل هاي مربوط به داروي کودک را هميشه چک کنيد و طبق آن پيش رويد . در صورت داشتن هرگونه سوال و يا نگراني از داروساز خود سوال کنيد.

7. فراموش کردن بررسي برچسب هاي دارو :
اين امر در والديني که فرزند بيشتري دارند و يا فرزند آن ها داروي بيشتري را مصرف مي کند رايج است . قبل از آن که به فرزند يا فرزندان خود دارو بدهيد برچسب آن را بخوانيد تا از داروي مناسب او مطمئن شويد.
در بهترين حالت تصور اين موضوع که کودک دارويي اضافي را مصرف کرده است و اما در بدترين حالت آن دارو مي تواند واکنش شديدي که ممکن است جان او را نيز تهديد کند داشته باشد.
اگر به کودکتان داروي اشتباهي داديد با مرکز کنترل سموم تماس بگيريد و يا او را به نزديک ترين اورژانس ببريد.
اگر در تهيه دارو براي فرزند خود مشکل داريد با يک داروساز مشورت کنيد زيرا او مي تواند دارو را با طعم ها و اشکال دلپذيري براي کودکتان آماده کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره