سرگرمیهایی برای تقویت راستگویی در کودکان

تبيان/ گفتن حقيقت و راستگويي يک فضيلت اخلاقي مهمي است که بچهها بايد از کودکي آموزش ببينند. صداقت يک ارزش است که در آينده تأثير بسزايي در رشد شخصيت کودکان خواهد داشت.
با انجام يکسري روشها، مفهوم صداقت را به کودک خود آموزش داده و تأکيد کنيد که چرا دروغ کار بد و نادرستي است. براي تقويت راستگويي در کودک ميتوانيد از روشهاي زير استفاده کنيد:
۱-کتاب داستان بخوانيد
يکي از بهترين راهها براي تقويت صداقت و راستگويي در کودکان خواندن داستانهاي پندآموز درباره دروغ و صداقت است. داستانهاي زيادي دراينباره وجود دارد و شما ميتوانيد با تهيه اين داستانها، کودکان را با عواقب دروغ گفتن آشنا کنيد.
خواندن کتاب داستانهاي آموزنده و شيرين براي کودکان، ميتواند تجربيات زيادي را در اختيار آنها قرار دهد و آنها را از انجام دادن برخي کارهاي زشت مانند دروغ، تهمت و ... منع کند.
ازجمله داستانهاي معروف و تأثيرگذاري که کودکان را با عواقب دروغ گفتن و تأثيرات مثبت راستگويي آشنا ميکند، داستان چوپان دروغگو و ميمون دروغگو است.
والدين توجه داشته باشند که براي تقويت راستگويي در کودک، پس از مطالعه کتاب در مورد دليل دروغگويي شخصيت و آنچه در مورد اهميت گفتن حقيقت آموختهاند، با کودک خود صحبت کرده و در طول داستان از کودک بپرسند که شخصيت بايد چهکاري انجام دهد يا چهکاري نبايد انجام دهد. درواقع، از داستان براي بحث در مورد اصول مهم صداقت استفاده کنيد.
۲-بازي کنيد
يکي از بهترين روشها براي تقويت راستگويي در کودک، آموزش صداقت و دروغ در قالب بازي کردن است. براي انجام اين کار ميتوانيد بازيهاي زير را با کودک انجام دهيد:
-راستشو بگو
يکي از بازيهاي که والدين ميتوانند با کودکشان انجام دهند، بيان احساسات واقعي و حقيقي در حضور جمع است. براي انجام اين بازي، اعضاي خانواده را دورهم جمع کنيد و به همه شرکتکنندگان اجازه تمام کردن جمله را بدهيد: «من ناراحت شدم وقتي...»، والدين نيز ميتوانند با گفتن کلمات خود، جمله را تمام و در بازي شرکت کنند. (من ناراحت شدم وقتي زهرا بدون اجازه، دست به وسايلم زد.) وقتي همه اعضاي خانواده اين جمله را با داستان تمام کردند، سراغ کلمات نيمهتمام ديگري مانند «من خوشحال شدم...، من ترسيدم...، من عصباني شدم...» برويد.
درواقع اين بازي به کودک کمک ميکند تا احساسات واقعي و حقيقي خود را بدون ترس بيان کند. همچنين کودکان با نگاه کردن به داستانهاي واقعي والدين، صداقت و راستگويي را از آنها الگوبرداري ميکنند.
-کارتهاي «دروغ يا حقيقت»
کودکان اغلب از سهسالگي دروغ گفتن را ياد ميگيرند، زيرا آنها درک درستي از درست يا غلط بودن دروغ و حقيقت ندارند؛ بنابراين براي شناساندن تفاوت دروغ و حقيقت، ابتدا با نوشتن «د» براي دروغ و «ح» براي حقيقت در دو کارت، به کودک خود کمک کنيد تا تفاوت دروغ و حقيقت را درک کند. سپس روبروي او بنشينيد و عبارات يا سناريوهاي خاصي را بهدروغ يا راست بگوييد. پس از بيان عبارت يا سناريو، کودک بايد کارتي را بالا نگه دارد که نشان ميدهد شما راست گفتيد يا دروغ! بهعنوانمثال: بگوييد ما امروز ناهار قورمهسبزي خورديم درحاليکه ساندويچ خوردهايد. او بايد کارت «د» را بالا نگهداريد.
با اين کار اولاً کودک فرق بين دروغ و حقيقت را متوجه ميشود، ثانياً وقتي کودک شما دروغهاي را تشخيص داد، ميتوانيد از او بپرسيد که با شنيدن عبارات دروغ چه حسي به او دست ميداد. همچنين بعد از انجام بازي تأکيد کنيد که وقتي کسي از شما چيزي ميپرسد، شما بايد صادقانه پاسخ دهيد.
۳-از هنر استفاده کنيد
ازآنجاکه کودکان نميتوانند با استفاده از کلمات منظور خود را بيان کنند، نقاشي کشيدن شکلي از بيان احساسات در آنهاست که والدين ميتوانند کودک را از طريق تخيل در نقاشي، به واقعيت متصل کنند. درواقع، کودکان با نقاشي، آنچه احساس ميکنند را بيان کرده و هوش هيجاني آنها نيز افزايش مييابد؛ بنابراين براي القاي ارزش صداقت در کودک، از هنر استفاده کنيد و از او بخواهيد احساس خود را نسبت به شخصيت فرد راستگو و دروغگو در يک داستان، فيلم و يا در دنياي واقعي، ترسيم کند. فرزند شما از اين طريق همدلي را ياد ميگيرد و جنبههاي مثبت صداقت و ارتباطات منفي با افراد دروغگو را تشخيص ميدهد.
۴-کارتون ببينيد
با کودک خود کارتون تماشا کنيد و درباره آنچه ميبينيد با کودکتان صحبت کنيد. در صورت امکان فيلم را متوقف کنيد و از کودک خود بخواهيد که آنچه ممکن است اتفاق بيفتد را حدس بزند يا از او درباره انگيزه شخصيت دروغگوي کارتون سؤال کنيد و از او بپرسيد: «به نظرت چرا او دروغ گفت؟» يا «فکر ميکني اگر او حقيقت را ميگفت چه اتفاقي ميافتاد؟» پينوکيو و سفيدبرفي کارتونهايي عالي براي نشان دادن عواقب ناشي از دروغ به کودکان هستند. دقت کنيد در هنگام تماشاي کارتون، نکات اخلاقي مثبت را براي کودکتان برجسته کنيد و در پايان کارتون از کودک خود درباره شخصيتهاي مثبت و منفي داستان سؤال کرده و از او بپرسيد که اگر در آن شرايط بود چهکار ميکرد؟!