برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

چگونه وسایل چدنی را تمیز کنیم؟

منبع
بيتوته
بروزرسانی
 چگونه وسایل چدنی را تمیز کنیم؟

بيتوته/ وسايل چدني يکي از سخت ترين وسايل است اما اگر از آن ها درست مراقبت نکنيد؛ عمر آن ها کم مي شود.
اين ماده چنان محکم و قابل اعتماد است که خيلي از افراد به خرابي وسايل چدني، مبلمان و ساير وسايل خود فکر نمي کنند. حق دارند نگران نباشند، زيرا اگر به درستي از آن ها استفاده کنيد مي تواند براي هميشه دوام داشته باشد.
چدن از وسايل محکمي است که اگر درست از آن مراقبت کنيد، عمر و دوام زيادي دارد.
چدن به تميزکاري احتياج دارد. خصوصا ظروف چدني که در آن غذا پخت و پز مي کنيد. براي تميز کردن چربي هاي ظروف چدن بايد با اسفنجي نرم محکم روي آن بکشيد تا چربي هاي آن از بين برود. نگهداري درست از اين فلز مي تواند آن ها را عمري کند.

نحوه تميز کردن ظروف چدني

براي تميز کردن ظروف چدني هرگز از صابون استفاده نکنيد: اين ماده بيشتر از اينکه به درد شما بخورد مي تواند به ظروف شما صدمه بزند. در عوض ظرف چدني را با آب پر کنيد، سپس آن را روي اجاق داغ قرار دهيد. هنگامي که آب شروع به جوشيدن کرد، با استفاده از کفگير پلاستيکي، غذاهاي مانده را بتراشيد.
بعد، يکبار ديگر ماهي تابه را بشوييد، آن را با يک پارچه خشک پاک کنيد و دوباره آن را روي شعله قرار بدهيد تا آب آن تبخير شود. توجه داشته باشيد که بهترين روغن براي استفاده از ظروف چدن، روغن نخل يا روغن هسته انگور است که به مقاومت بيشتر ظروف در برابر چسبندگي و زنگ زدگي کمک مي کند.
براي تميز کردن چدن آغشته به زنگ زدگي، وسايل آشپزي را درون فر قرار دهيد، سپس فر را روي درجه ي خود تميز کردن قرار بدهيد. (به ياد داشته باشيد که تمام قفسه هاي اجاق را برداشته و چدن را از پايه اجاق گاز قرار بدهيد- به عنوان مثال بالاي ليوان سراميکي.) هنگامي که فر چرخه تميزکاري خود را به پايان رساند، زنگ زدگي و روغن جمع شده روي چدن سوزانده خواهد شد، شما بايد بتوانيد آن ماده سياه پوسته را با حوله ي خشک پاک کنيد.

نحوه تميز کردن مبلمان چدني
براي تميز کردن مبلمان چدني که در اثر گرد و غبار، رنگ و روي خود را از دست داده اند و دچار زنگ زدگي شده اند، ابتدا مناطق آسيب ديده را با کاغذ سنباده مالش دهيد و سپس با پارچه خشک آن را پاک کنيد تا ذرات باقيمانده از بين برود. بعد، مبلمان را با محلول آب و مواد شوينده ملايم بشوييد. پس از تميز شدن قطعه، آن را کاملاً خشک کنيد. اگر قصد رنگ آميزي مجدد داريد، اين کار را با دو لايه رنگ زدن انجام دهيد و چهار يا شش ساعت بين هر لايه زمان بگذاريد. مبلمان چدني را با استفاده از واکس اتومبيل مهر و موم کنيد، اجازه بدهيد کاملا به مبلمان نفوذ کنند.

نحوه تميز کردن توري هاي گريل چدني
توري هاي گريل يک ضرب و شتم واقعي دارند. براي تميز کردن محلول چهار قسمت آب با يک قسمت سرکه سيب مخلوط کنيد. به طور مداوم يک برس يا مسواک را به آن مخلوط آغشته کنيد، و با شدت روي گريل بکشيد تا تمام آلودگي ها و کثيفي ها از روي آن جدا شود. سپس توري ها را با پارچه اي خشک تميز کنيد. اين روش را به طور منظم در مواقعي از سال که اغلب روي گريل کباب تهيه مي کنيد تکرار کنيد. اگر زنگ زد، قبل از پاک کردن توري ها، کوره را روشن کنيد تا داغ شود. تا حسابي داغ شود و به رنگ سرخ شود. اگر با زغال بود، زغال ها را روشن کنيد تا حسابي داغ شود.

آيا مي خواهيد توري ها را در برابر تجمع هاي آينده مهر و موم کنيد؟ آنها را با يک لايه روغن پخت و پز بپوشانيد، سپس گريل را با حرارت متوسط ​​حدود 90 دقيقه روشن کنيد.

نحوه تميز کردن چدن و ابزار شومينه
ابزارهاي شومينه اي که براي جابجايي مجدد چوب هاي سوخته در شومينه استفاده مي شوند، ناچار از دوده پوشانده مي شوند. خوشبختانه تميز کردن آنها زياد طول نمي کشد.
روي آن اسپري WD-40 3-in-One را بپاشيد. و با سيم ظرفشويي روي آن بکشيد. و سپس با يک دستمال خشک تميز کنيد تا تمام آلودگي ها از بين بروند.
ابزار شومينه در شومينه به انباشتگي سوختن چوب غلتکي استفاده به ناچار در دوده پوشيده شده. خوشبختانه تميز کردن آنها زياد طول نمي کشد. روي WD-40 3-in-One اسپري کنيد و يک اسکراب خوب با پشم استيل به آنها بدهيد و خشک شود تا تمام شود. پس از آن، براي محافظت از چدن در برابر رطوبت، پوليش اجاق آهني استفاده کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره