نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دخترونه زنونه

۹ راز تربیت کودک شاد؛ چگونه کودکی شاد تربیت کنیم؟

منبع
ستاره
بروزرسانی
۹ راز تربیت کودک شاد؛ چگونه کودکی شاد تربیت کنیم؟

ستاره/ يش از آنکه بخواهيد کودک شما در عرصه هاي مختلف موفق باشد و در جمع بدرخشد و سربلندتان کند، مهم است که کودک شادي داشته باشيد. کودکي که جرات ابراز وجود دارد، از شکست نمي‌ترسد و مي‌تواند ارتباط هاي موفقي ايجاد کند. کودکي خوشبين و پر انرژي که براي سک زندگي پر تکاپو آماده است... اما اصول و رازهاي تربيت کودک شاد چيست؟ چگونه مي‌توانيم کودک شادي تربيت کنيم؟
اصول تربيت کودک شاد
۱. بي قيد و شرط به او عشق بورزيد
«دوست داشته شدن» اساسي ترين نياز يک کودک براي شاد بودن است و شخصيت او را مي‌سازد. به کودکتان نشان دهيد که بدون قيد و شرط و در هر حالتي او را دوست داريد و از عشقتان هرگز محرومش نمي‌کنيد. احساس تعلق داشتن، به او امنيت رواني مي‌دهد و اجازه مي‌دهد هم اينک کودکي شاد و در آينده انساني با اعتماد به نفس و خوشحال باشد. به او هميشه بگوييد که دوستش داريد. البته اين که فقط بگوييم او را دوست داريم کافي نيست، کودک بايد اين حس دوست داشتن را در رفتار و عمل ما درک کند. 

۲. شادي را در خود تقويت کنيد
بدون شک همه مي‌دانيم که کودکان همه چيز را از والدينشان تقليد مي‌کنند. پس اگر خودتان هنوز شاد بودن را ياد نگرفته ايد نبايد انتظار داشته باشيد کودکتان شاد باشد. تحقيقات نشان مي‌دهند کودکاني که در خانواده اي غمگين بزرگ شده اند دو برابر کودکان عادي در معرض افسردگي هستند. پس براي تربيت کودک شاد ابتدا بايد خودتان شاد باشيد. از اوفات فراغت زندگي و تفريحات خود لذت ببريد. بر جنبه هاي مثبت زندگي‌ تاکيد کنيد و روابطتان را با همسر و خانواده تان تقويت کنيد. کودک شما، احساس و رفتار شما را مي‌آموزد و تکرار مي‌کند.

۳. به او اجازه ابراز احساسات بدهيد
کودکي که مجبور است احساساتش را سرکوب کند تا سرزنش نشود کودک شادي نخواهد بود! همه بچه ها موقع عصبانيت فرياد مي‌زنند. زمان ناراحتي گريه مي‌کنند. وقتي گيج و کلافه شده اند، پايشان را به زمين مي‌کوبند يا دور اتاق مي‌دوند. اين براي کودکان طبيعي است چرا که ان ها نمي‌توانند مانند بزرگترها وقتي حال‌شان خوب نيست به يک دوست زنگ بزنند و خودشان را خالي کنند. بگذاريد کودکان با روش خودشان، خودشان را تخليه کنند و بعد به آنها پيشنهاد کمک بدهيد. بروز احساسات کودک ممکن است براي لحظاتي کوتاه شما را دستپاچه کند، اما بهتر از آن است که اجازه نداشته باشد احساساتش را بروز دهد و در درازمدت دچار مشکلاتي مانند اختلالات خوردن، افسردگي يا ديگر مشکلات روحي شود.

۴. او را تشويق به تحرک فيزيکي و بازي کنيد
متاسفانه امروزه با تغيير سبک زندگي شاهد کم تحرکي و اضافه وزن در کودکان نيز هستيم. کودکان چاق، در مقايسه با ساير کودکان، ‌اعتماد به نفس کمتري دارند و افسرده ترند. اگر کودکان تغذيه سالمي داشته باشند و سرگرمي‌هاي پر تحرک خارج از خانه را تجربه کنند کودکان سالم تر و شادتر ي خواهند بود. کودکي که خوب غذا مي‌خورد و ورزش مي‌کند مغزش بيشتر اندروفين ترشح مي کند که به او احساس شادي مي‌دهد . با فراهم کردن ميان وعده هاي طبيعي از جمله ميوه هاي تازه فصلي، ‌پرهيز از قرار دادن تنقلات در دسترس کودکان و جانشين کردن غذاهاي سالم خانگي به سلامت کودک خود کمک کنيد . کودکتان را به انجام دادن ورزش و سرگرمي‌هاي خارج از منزل تشويق کنيد. بازي با ساير کودکان، قدرت خلاقيت خلاقيت کودکتان را تقويت مي‌کند و مهارت‌هاي اجتماعي را به او مي‌آموزد.

۵. مقررات وضع کنيد و پايبند باشيد
همه ادم‌ها مخصوصا کودکان با احساس امنيت،‌ شاد مي‌شوند و از اضطراب دور مي‌مانند. کودکان در جستجوي ساختارند، زماني که ببينند و درک کنند که چارچوب محکمي براي رفتارهايشان وجود دارد، پيشرفت مي‌کنند و  شادي و خوشحالي را راحت‌تر ابراز مي‌نمايند.

۶. مواجهه با شکست و خوشبيني را به او بياموزيد

يکي از راز‌هاي اصلي شاد زيستن مهارت مواجهه و پشت سر گذاشتن مشکلات است. الگوي مناسبي براي کودکتان باشيد و روحيه خود را در شرايط گوناگون جلوي فرزندتان نبازيذ. به جاي اينکه سعي کنيد کودکتان را از همه ‌ناراحتي ها دور نگه داريد، به او کمک کنيد بياموزد چگونه با آن‌ها روبرو شود . اگر شکست درسي يا غير درسي او را نااميد کرده، به او ‌کمک کنيد تا زودتر به وضعيت عادي خود برگردد. تشويقش کنيد تا احساساتش را بنويسد يا نقاشي کند.


در اموري که کودک شما انجام ميدهد به جاي تشويق و تاکيد مداوم روي نتيجه‌ي کار و موفقيتش در آن عرصه، پشتکارش را تشويق کنيد و تلاش او را بستاييد. همچنين به جاي اينکه از ويژگي‌هاي ذاتي او، مثل هوش يا زيبايي اش تعريف کنيد، از تلاش او تقدير کنيد. در واقع شما با اين کار باعث مي‌شويد او بدون تکيه بر ويژگي‌هاي ذاتي اش ريسک پذيرتر باشد و بتواند خودش را بدون ترس از نتيجه‌ي کار، در معرض شکست قرار دهد.
براي تربيت کودک شاد خوش‌بيني را به کودک آموزش دهيد. از همان کودکي به کودک ياد دهيد بر نيمه پر ليوان تمرکز کند. تحقيقات نشان داده‌اند کودکاني که تا ۱۰ سالگي ياد گرفته‌اند زيبايي‌هاي زندگي را ببينند، در دوران بلوغ، نسبت به مصرف مواد مخدر، افسردگي و اضطراب، مصونيت بيشتري داشته اند.

۷. يک جعبه شادي ها براي او بسازيد
يک جعبه تهيه کنيد و اشياء مورد علاقه کودکتان، عکس ها، کارت پستال ها، يادگاري ها و کاردستي هايي را که يادآور خاطرات شاد کودک هستند داخل آن قرار دهيد. زماني که کودکت غمگين يا بيمار است، ‌آنها را از جعبه بيرون بياوريد و به او نشان دهيد تا لبخندي روي لب او بنشانيد.

۸. به کودکتان حق انتخاب بدهيد
در برخي امور اجازه دهيد کودک حق انتخاب داشته باشد و کنترل اوضاع را به دست گيرد. مثلا اجازه دهيد خودش لباس خودش را انتخاب کنند. گاهي خودش انتخاب کند که چه غذايي مي‌خواهد بخورد. از او بپرسيد دوست دارد به چه کلاسي برود و ... اين کار به او اعتماد به نفس و شادي مي‌بخشد. 

۹. شکرگزاري و قدرداني را به او ياد دهيد

اشخاصي که قدر دان هستند و لحظه هاي خوب را ثبت مي‌کنند افراد خوشبين‌تري هستند و در زندگي بيشتر از ديگران ترقي مي‌کنند زيرا احساس رضايت بيشتري از زندگي و اطراف خود دارند.
براي تقويت حس قدرداني کودک مي‌توانيد روزانه با صداي بلند چيزهايي که او بايد بابت آن شکرگزار باشيد را نام بيريد. مثلا مي‌توانيد اين کار را بين صرف وعده غذايي تان يا شب پيش از خواب انجام دهيد و با انجام مداوم آن، شکرگزاري را به يک رسم و آداب تبديل کنيد. قدرداني و شکرگزاري باعث پرورش احساسات مثبت در کودک مي شود و به احساس رضايت و شادي دائم او منجر خواهد شد. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره