logo

با این افراد هرگز مشورت نکنید که از چاله به چاه سقوط می کنید

منبع
بروزرسانی
با این افراد هرگز مشورت نکنید که از چاله به چاه سقوط می کنید

مجله افق کوروش/ موقعيت هاي بسياري در زندگي ما وجود دارد که نمي‌توانيم بدون مشاوره و مشورت کردن و نظر ديگران درباره آنها تصميم بگيريم. مواقعي که از خود مي‌پرسيم «با کي مشورت کنم». اما چگونه مي‌توان تشخيص داد با چه کساني بايد مشورت کنيم. از کجا بدانيم با چه کساني مشورت نکنيم.
اهميت و فوايد مشاوره و مشورت کردن در عرف و دين ما جايگاه مهمي دارد و در قرآن نيز بر انجام کارها با مشورت تاکيد شده است. اما مشورت با هر کسي نمي‌تواند براي ما مفيد باشد. شخص مناسب براي مشورت ويژگي‌هايي دارد که همفکري و مشاوره با او را براي ما سازنده مي‌کند. اما در اين مطلب ما وارد اين بحث نخواهيم شد. در ادامه اين مطلب ما ويژگي افرادي را به شما خواهيم گفت که مشورت با آنها نه تنها سازنده نيست بلکه به شما ضرر نيز مي‌رساند.

 
مشورت کردن و مشاوره با اين افراد اشتباه است
 

فرد بي‌تجربه در زمينه موضوع مورد نظر
 

شايد فردي که با او مشورت مي‌کنيد دوست صميمي و دلسوز شما باشد. شما مي‌توانيد از هم‌صحبتي با او لذت ببريد ولي اين دليل کافي براي گرفتن مشورت نيست. زماني که فردي هيچ‌گونه تجربه و نظري درباره موضوع مورد مشورت ندارد، نمي‌تواند شما را در آن زمينه راهنمايي کند.

اما اين حالت يک استثنا دارد. ممکن است شما قصد شروع کسب‌و‌کاري را داشته باشيد و شخص باتجربه‌اي را در آن زمينه نشناسيد. در اين حالت با چه کساني بايد مشورت کرد. در چنين مواردي شما مي‌توانيد با افرادي که ديدگاه کلي در آن مورد دارند يا کساني که کسب‌و‌کار ديگري را راه‌اندازي کرده‌اند راهنمايي بگيريد. اين راهنمايي‌ها و مشاوره شايد دقيقا درباره موضوع مورد سوال شما نباشند اما مسير را براي شما روشن خواهند کرد.



افراد منفي‌نگر
 

يکي از بدترين افراد براي مشاوره و مشورت کردن افراد منفي نگر هستند. همه ما چنين افرادي را بين اطرافيان خود مي‌شناسيم. هرگز با افراد منفي‌نگر مشورت نکنيد و از آنها نطر نخواهيد. در غير اين صورت مجبور هستيد تمام انرژي‌ خود را براي دفاع از ايده‌ها و روياهايتان صرف کنيد. ممکن است اين اشخاص در گذشته شکستي را تجربه کرده باشند. ولي دليل اين منفي‌نگري مهم نيست. به هر دليلي که باشد، افراد منفي‌نگر مشاوران خوبي نخواهند بود.



دوستي که نمي‌خواهد شما را ناراحت کند
 

اولين اصل مشاوره و مشورت کردن صحيح صداقت است. دوستان شما جزو افراد دلسوز و حامي هستند اما ممکن است برخي از آنها نخواهند و نتوانند حقيقت را آنطور که بايد به شما بگويند. در پاسخ به سوال با چه کساني مشورت کنيم بايد گفت به شناخت خود از طرف مقابل اتکا کنيد. برخي دوستانتان تنها چيزي را به شما مي‌گويند که دوست داريد بشنويد. شايد آنها دوست خوبي باشند اما مشاور خوبي نيستند.


والديني که مي‌خواهند شما را از خطرات دور نگه ‌دارند
 


اشتباه نکنيد! قطعا هر پدر و مادري بهترين چيزها را براي فرزندانش مي‌خواهد. موضوع صحبت ما والديني هستند که در اين زمينه افراط مي‌کنند. کساني که از ريسک‌ها و شکست‌هاي فرزندشان وحشت‌زده مي‌شوند. اين افراد معمولا فهرستي از دلايل براي انجام‌ندادن کارهاي جديد دارند. اگر مي‌دانيد والدين شما در اين دسته قرار مي‌گيرند بهتر است با آنها براي تصميماتتان مشورت نکنيد.


افراد همه‌چيزدان
 
همه ما با خواندن اين تيتر ياد يکي از اطرافيان خود مي‌افتيم. افرادي که با خواندن صفحه‌اي از روزنامه يا تماشاي يک برنامه تلويزيوني، خود را واجد صلاحيت نظردادن درباره يک موضوع مي‌دانند. ممکن است تشخيص اين افراد در نظر اول دشوار باشد. افراد همه‌چيزدادن قادرند درباره همه‌چيز با همه‌کس صحبت کنند. چنين چيزي براي گفت‌و‌گوهاي روزمره جالب است اما براي تصميمات مهم زندگي کارايي ندارد.


فردي که به دنبال خواسته‌هاي خود نمي‌رود
 

اگر از من بپرسند « با چه کساني مشورت نکنيم »، جواب من است است: مشاوره و مشورت کردن با کسي که رويا ندارد اشتباه است. فردي که در زندگي خود هيچ تلاشي نمي‌کند چطور مي‌خواهد به شما براي تصميم درست مشورت دهد؟ شما بايد از کسي مشورت بگيريد که در حال کوشش براي رسيدن به اهدافش باشد. چنين شخص باانگيزه‌اي تجارب و نظرات مفيدي را در اختيارتان قرار مي‌دهد. با کساني که در زندگي خود هدف و آرزويي ندارند مشورت نکنيد.


افرادي که فقط تظاهر به دينداري مي‌کنند
 

پيروي از نصايح خداپسندانه کار درستي است. اما در اين باره لازم است بسيار هوشيار باشيد. برخي افراد با ادعاي دينداري و خواستن امور خير ممکن است شما را گمراه کنند. ببينيد حرف و عمل اين افراد تا چه حد تطابق دارد؟ آيا آنها واقعا شبيه به راهنمايي‌هاي خود زندگي مي‌کنند؟ آيا واقعا به دستورات ديني در زندگي خود عمل مي‌کنند؟ آيا صادق و درستکار هستند؟ آيا صحبت‌هاي آنها با اصول ديني مطابقت دارد؟

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره