نماد آخرین خبر

راز و رمزهایی جالب از روانشناسی رنگ سفید

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
راز و رمزهایی جالب از روانشناسی رنگ سفید

باشگاه خبرنگاران/ رنگ‌هاي مختلف ويژگي‌هاي متفاوتي دارند و هر کدام حس خاصي را در ما بيدار مي‌کنند. به تصوير نگاه کنيد و به حسي که به شما القا مي‌کند فکر کنيد. آيا حس شادابي و پرانگيزه بودن مي‌کنيد يا تصوير باعث احساس سرما و تنهايي در شما مي‌شود؟




معاني رنگ‌ها جهاني و عام نيستند
نکته‌اي که بايد به خاطر بسپاريم اين است که نسبت‌هايي که به رنگ‌هاي مختلف مي‌دهيم، لزوماً جهاني نيستند. رنگ‌ها مي‌توانند در فرهنگ‌هاي مختلف معاني و نماد‌هاي متفاوتي داشته باشند.
در فرهنگ‌هاي غربي، رنگ سفيد اغلب تداعي گر عروسي، بيمارستان و فرشتگان است و بيشتر براي انتقال حس پاکي، تميزي و آرامش از آن استفاده مي‌شود.
با اين حال، در بسياري از فرهنگ‌هاي شرقي، رنگ سفيد به طور نمادين با مرگ و غم ارتباط دارد. طبق رسم و رسوم اين فرهنگ ها، سفيد رنگي است که اغلب در مراسم تشييع جنازه و عزاداري استفاده مي‌شود.

خصوصيات روانشناسي رنگ سفيد
طبق روانشناسي رنگ، ويژگي‌هاي رنگ سفيد شامل موارد زير هستند:
• سفيد نشان دهنده خلوص يا برائت است.
• رنگ سفيد روشن است و مي‌تواند حس بزرگ بودن فضا را القا کند و باعث به چشم آمدن اشيا شود. طراحان اغلب از رنگ سفيد براي بزرگتر نشان دادن اتاق‌ها استفاده مي‌کنند.
• سفيد هم چنين سرد، آرام و استريل توصيف مي‌شود. اتاق‌هايي که کاملاً سفيد رنگ شده اند جادار، اما خالي و غير دوستانه به نظر مي‌رسند. بيمارستان‌ها و کارمندان بيمارستان از رنگ سفيد براي ايجاد حس استريل و تميز بودن استفاده مي‌کنند.
• برخي از مفاهيم مثبتي که رنگ سفيد مي‌تواند منتقل کند شامل تميزي، طراوت و سادگي است. رنگ سفيد اغلب مانند يک ليست خالي به نظر مي‌رسد و نمادي از يک شروع جديد و تازه است.
• از جنبه منفي، رنگ سفيد مي‌تواند تيره، سرد و منزوي به نظر برسد. به اين فکر کنيد که چگونه يک اتاق بزرگ سفيد، خالي، خسته کننده، بي رمق و خشن به نظر مي‌رسد.
 
در فنگ شويي
رنگ سفيد در فنگ شويي يک رنگ قدرتمند در نظر گرفته مي‌شود؛ رنگي که مي‌توان با به کار بردن آن در محيط اطراف، به هماهنگي و تعادل رسيد. رنگ‌ها به برخي از عناصر فنگ شويي مرتبط هستند؛ رنگ سفيد نشان دهنده عنصر فلز است. چوب و شيشه مطابقت خوبي با رنگ سفيد دارند؛ هم چنين استفاده از رنگ سياه در کنار سفيد در بعضي موارد، مي‌تواند تعادل خوبي به ارمغان آورد. رنگ سفيد هم چنين براي آشپزخانه، اتاق نشيمن، حمام و اتاق خواب بسيار مناسب است و يک روش خوب براي به کار بردن رنگ سفيد در محيط، استفاده از گل‌هاي سفيد در گلدان‌هاي سفيد است.


در بازاريابي
از رنگ سفيد در بازاريابي و تجارت براي انتقال احساس ايمني، خلوص، طراوت و تميزي و هم چنين ايجاد تضاد استفاده مي‌شود. برخي از مارک‌هاي معروف که از رنگ سفيد در آرم و بازاريابي خود استفاده مي‌کنند، فولکس واگن، استارباکس و فورد هستند.

يک اولويت براي رنگ سفيد
يک مطالعه اخير در مورد علاقه بزرگسالان به رنگ‌هاي مختلف نشان داد که از بين ۱۸ رنگ، سفيد رتبه پانزدهم را در محبوبيت دارد. وقتي از همان بزرگسالان خواسته شد که رنگ مورد علاقه خود را در لباس را رتبه بندي کنند، سفيد در جايگاه دهم قرار گرفت.
به طور جالبي هنگامي که از آن‌ها خواسته شد رنگ مورد علاقه خود را براي محيط اطرافشان انتخاب کنند، سفيد در اکثر موارد رتبه يک را براي همه اتاق‌ها کسب کرد: اتاق‌هاي نشيمن، اتاق خواب ها، دفاتر کار و اتاق‌هاي جلسات.
سفيد هم چنين براي برانگيختن حس سکوت و تمرکز در رتبه يک قرار گرفت.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar