logo

چطور روزهای آخر سال ولخرجی نکنیم ؟

منبع
نمناک
بروزرسانی
چطور روزهای آخر سال ولخرجی نکنیم ؟

نمناک/ ولخرجي يکي از عادت هايي است اگر مديريت نشود، زندگي فرد را با چالش جدي روبه رو مي کند و براي درمان ولخرجي روش هايي وجود دارد که مي تواند کمکتان کند.


جلوگيري از ولخرجي در روزهاي پاياني سال و ايام ديگر
عيد نوروز جشن باستاني ما ايراني ها به مناسبت فرا رسيدن سال نو و بهار است. قبل از عيد همه ما براي استقبال از سال نو در تکاپو هستيم و از وسايل خانه گرفته تا لباس هايمان را نو مي کنيم و مدت زيادي را در بازار در حال خريد هستيم اما بعد از عيد متوجه مي شويم که تمام پس اندازمان را در روزهاي آخر سال خرج کرده ايم ، ولخرجي هايي که معمولا در زمان خريد متوجه آنها نمي شويم ولي بعد از مدتي با نگاه به حساب شخصي مان پي به اشتباه مان مي بريم. 

 
 چگونه جلوي ولخرجي را بگيريم؟
خريدتان را به تعويق اندازيد:
بسياري از مواقع هنگام خريد اقلام ضروري بسياري از غير ضروريات نيز توجه ما را به خود جلب کرده و پس از خريد متوجه مي شويم بسياري از وسايلي را خريده ايم که مورد نيازمان نبوده است. اگر چنين فردي هستيد و وسايل غيرضروري زيادي مي خريد،لحظه اي به خريد خود شک کرديد، خريدتان را به تعويق بياندازيد و به خودتان بگوييد چند روز ديگر آن را مي خرم. اگر بعد از چند روز پشيمان نشديد ، مي توانيد دوباره براي خريد آن برگرديد و با اطمينان آن را بخريد.

از کارت استفاده نکنيد:
امروزه بسياري از ما کارت بانکي داريم و براي خريد پول نقد به همراه خود نمي بريم ، همين امر باعث مي شود که ندانيم چه اندازه پول خرج مي کنيم. براي جلوگيري از ولخرجي ، زمان رفتن به خريد عيد، خريدهايتان را حساب کنيد و به مقدار لازم پول نقد در جيب خود بگذاريد و راهي بازار شويد. بهتر است پولتان نو باشد زيرا  تحقيقات نشان مي دهد پول نو حدود 10 درصد کمتر از پول کهنه خرج مي شود.

 

کارت اعتباري خود را با يک کاغذ بپوشانيد:
اگر شما فرد ولخرجي باشيد، حتما برايتان پيش آمده که هنگام خريد تمام تکنيک هاي جلوگيري از ولخرجي را فراموش کرده و بعد از آن پشيمان شده ايد، اگر اينگونه است و به حدي مجذوب جنسي مي شويد که کل تکنيک هاي جلوگيري از زياد خرج کردن را از ياد مي بريد، کارت اعتباري خود را با يک کاغذ بپوشانيد تا با ديدن آن به خرج کردن فکر کنيد. حتي مي توانيد براي جلوگيري از ولخرجي هدف مالي خود (مثل خريد گوشي) را روي کاغذ بنويسيد تا از آن غافل نشويد.


پول محدود در کيف پولتان قرار دهيد:
هرگز بيشتر از اين مبلغي که روزانه تعيين کرده ايد با خود حمل نکنيد و با اين کار جلوي خرج هاي اضافه را بگيريد. اگر مي ترسيد که ناگهان به مشکلي برخوريد و احتياج به پول داشته باشيد، درگوشهٔ کيف خود کارت بانکيتان را پنهان کنيد. 

 
هزينه هاي خود را مشخص کنيد:
هزينه هاي خود را مشخص کنيد، بدين معني که هزينه رفت و آمد، هزينه پوشاک، هزينه تحصيل و... را با هم جمع کنيد تا بدانيد پول هاي خود را صرف چه چيزهايي مي کنيد. با برآورد هزينه ها ميزان هزينه هاي ماهانه و بعد هزينه هاي يک سال خود را به دست مي آوريد. بعد از اين کار احتمالا در مي يابيد که شما و در خريد چه چيزهايي ولخرجي مي کنيد. با حساب و کتاب کردن و نوشتن همه مخارج اين آگاهي را پيدا مي کنيد که نبايد بيشتر از درآمد خود خرج کنيد. 

هزينه هاي خود را اولويت بندي کنيد:

هزينه ها را بر مبناي نيازهاي اصلي خود اولويت بندي کنيد و براي جلوگيري از ولخرجي سعي کنيد ابتدا پولتان را به هزينه هاي اصلي اختصاص دهيد و تا حد ممکن هزينه غيرضروري را حذف کنيد.

قبل از خريد فکر کنيد:
هر وقت به خريد مي رويد قبل از پرداخت پول براي خريد هر وسيله اي ابتدا کمي فکر کنيد. تنها با ده ثانيه فکر کردن متوجه خواهيد شد که شما مي توانيد پول آن را براي چيز ديگري خرج کنيد که مفيدتر باشد. بنابراين شما با 10 ثانيه فکر مي توانيد از ولخرجي جلوگيري نماييد و همين تفکر کوتاه تا 40 درصد مانع خريد در افرادي مي شود که عادت به خريد دارند.

 
از اين تست جالب کمک بگيريد:
براي جلوگيري از ولخرجي قبل از عيد پيشنهاد ما به شما کمک گرفتن از تست «پيشنهاد غريبه» است . بر اساس اين تست وقتي قصد خريد وسيله اي را داريد ، در ذهنتان فردي را تجسم کنيد که همان وسيله را در يکي از دستانش و پول معادل آن را در دست ديگري گرفته است و از شما مي خواهد يکي را انتخاب کنيد. اگر در ذهنتان پول را انتخاب کرديد، پس بدانيد در حال خرج کردن اضافه هستيد.

کمتر به مرکز خريد برويد:
افرادي که بيش از حد به مراکز خريد مي روند، خريد هاي غير ضروري زيادي انجام مي دهند. همين افراد اگر کمتر به مرکز خريد بروند، اصلا فکر خريد وسايل غير ضروري از خورد و خوراک گرفته تا لباس و چيزهاي کوچک به ذهنشان خطور نمي کرد. پس اگر ولخرجيد، در روزهاي پايان سال چندين بار خريد نکنيد زيرا هر بار رفتن به مرکز خريد براي شما هزينه زيادي در پي دارد.

درآمد روزانه خود را حساب کنيد:
قبل از رفتن به خريد حساب کنيد که هر ساعت چقدر درآمد داريد و يا درآمد يک روزتان چقدر است. اينگونه متوجه مي شويد با خريد يک جنس غيرضروري و گران بايد درآمد چند روزتان را بپردازيد و با خريد هر چيزي چقدر از زندگي خود را وسط مي گذاريد. 


براي خريد سقف بگذاريد:
قبل از عيد و قبل از خريد براي هر نوع خريدي از لباس و تفريح گرفته تا مسافرت رفتن خود سقف بگذاريد و قاعده و قانون تعريف کنيد. اين به معني خود آزاري نيست بلکه باعث مي شود که از اعتدال خارج نشويد.

 مارک ها را دور بريزيد:
اگر هميشه به دنبال خريد کالاهاي گران قيمت هستيد، اين کار را کنار بگذاريد زيرا شما هزينه زيادي را صرف خريد کالاهاي مارک مي کنيد پس سراغ کالاهاي باکيفيت و با قيمت مناسب برويد و بدانيد هرکالاي گراني با ارزش و با کيفيت نيست.

وسايل مورد نيازتان را ليست کنيد:
قبل از عيد براي جلوگيري از ولخرجي وسايل مورد نيازتان را ليست کنيد تا هنگام خريد بدانيد به چه چيزي نياز داريد و اقلام غير ضروري نخريد.  

 
اگر پول کمتري خرج کرديد آن را پس انداز کنيد:
قبل از خريد براي خريد هر وسيله اي قيمتي در نظر بگيريد ، اگر قيمت آنچه را که مي خريد ارزان تر از قيمت در نظر گرفته شده بود، اضافي پولتان را ذخيره و پس انداز کنيد. اگر وسيله غير ضروري را نخريديد پول آن را نيز ذخيره کنيد. اگر آدم ولخرجي باشيد احتمالا به زودي پس انداز بزرگي جمع مي کنيد.

پول را جايگزين نيازهاي عاطفي خود نکنيد:
خيلي از چيزها را نمي توانيد با پول به دست آوريد، يعني مراقب باشيد که پول را جايگزين نيازهاي عاطفي خود نکنيد و آن را به مهم ترين و بزرگ ترين نياز خود تبديل نکنيد. برخي افراد براي جلب محبت تنها پول خرج مي کنند شما از اين دسته از افراد نباشيد.

به تنهايي به خريد برويد:
براي همه ما پيش آمده که وقتي با دوستانمان به خريد مي رويم ، آنها پيشنهادهاي وسوسه انگيزي براي ولخرجي به ما مي دهند و ما را به خريد لباس يا وسيله اي تحريک مي کنند که به آن نيازي نداريم پس براي جلوگيري از ولخرجي بيشتر تنها خريد کنيد و با افرادي که نمي توانيد در مقابل نظرشان مقاومت کنيد، به خريد نرويد.



 

به فکر پرداخت قسط وام خود باشيد:
در روزهاي آخر سال قسط هاي وام را از ياد نبريد و از هزينه هاي غير ضروري کم کنيد و قسط وامتان را بپردازيد. در همه سال تلاش خود را بکنيد تا هر ماه بيشتر از مبلغ قسط را پرداخت کنيد تا مدت پرداخت زمان قسط ها کوتاه شود و مثلا وام چهارساله را سه ساله تسويه و خودتان را راحت کنيد.

نرم افزاري روي گوشي تلفن همراه يا کامپيوتر خود نصب کنيد که تاريخ پرداخت قسط يا کرايه را به شما يادآوري کند تا همه هزينه ها را در وقت و زمان تعيين شده پرداخت کنيد و مجبور به پرداخت ديرکرد يا جريمه نشويد. 

از خودتان ماليات بگيريد:
براي جلوگيري از ولخرجي قبل از عيد، از خودتان ماليات بگيريد و به ازاي خرج هر مقدار پول، مقدار مشخصي به عنوان ماليات به خود بپردازيد و به آن پايبند باشيد. اينگونه شما قبل از خرج کردن به ميزان مالياتي که از جيبتان مي رود فکر مي کنيد و لازم نيست بعد از خريد تازه ببينيد چه چيزي برايتان مانده است. 

نوع نگاه تان را نسبت به زمان و پول تعيين کنيد:
شما وقت زيادي را کار مي کنيد تا پول به دست آوريد ، اگر با پولتان چيزهايي بخريد که نياز واقعي شما نيستند به همان اندازه بايد زمان براي کار کردن و به دست آوردن پول بگذاريد و اين باعث مي شود شما بيشترين وقت خود را صرف جبران هزينه هاي غير ضروري کنيد. اگر نوع نگاه تان را نسبت به زمان و پول تعيين کنيد و براي زمان خود ارزش قائل شويد ، از خريدهاي غير ضروري کم مي کنيد و کلي زمان براي مسائل مهم زندگي و البته رشد و پيشرفت شخصي تان خواهيد داشت.

برنامه ريزي کنيد:
کمي خودتان را کنترل کنيد و هر چيزي را نخريد و براي هر چيزي هزينه نکنيد. از خوشگذراني هاي زيادي، زودگذر و بي خودي بگذريد و زمان کمي را براي خريد لباس، غذا و حتي مسافرت رفتن اختصاص دهيد.


براي جلب رضايت ديگران خريد نکنيد:
بعضي از افراد براي خوشحال کردن کسي يا براي جلب توجه و دريافت عکس العملي مثبت دست به خريد مي زنند و در اين مواقع به قيمت فکر نمي کنند و فقط ميزان علاقه اي که دريافت مي کنند، اهميت دارد بنابراين براي جلب رضايت ديگران خريد نکنيد.قرار نيست خسيس باشيد اما دست و دل باز هم نباشيد و اگر قرار است هديه اي براي دوست تان بخريد اول از همه زمان خريد را تعيين کنيد، يعني نگذاريد خريد يک هديه، زمان شما را به هدر بدهد بعد از تعيين زمان چيزي بخريد که ارزش کار شما را نشان دهد نه آن که فقط هزينه زيادي داشته باشد. 

براي جلوگيري از ولخرجي در اين زمان ها خريد نکنيد:
در زمان استرس به خريد نرويد.خريد کردن هم يکي از راه هايي است که بسياري از آدم ها با آن آرامش مي يابند پس اگر استرس داريد بهتر است به خريد نرويد زيرا در اين زمان احتمال ولخرجي شما بيشتر است.
 گاهي ما تحت فشار اجتماعي قرار گرفته و مي خواهيم خود را هم تراز ديگر افرادي که مي پسنديم، قرار دهيم پس براي هم ترازشدن و تحت تاثير قرار دادن ديگران ممکن است خريد غير ضروري نماييم بنابراين در اين شرايط خريد نکنيد.
کساني که زمان بيشتري را صرف شبکه هاي اجتماعي مي کنند، داراي قابليت خودکنترلي کمتري هستند وقرض و بدهي بيشتري داشتند زيرا اين افراد تحت تاثير تبليغات فضاي مجازي قرار گرفته و خريد بيشتري مي کنند پس براي جلوگيري از ولخرجي تحت تاثير فضاي مجازي قرار نگيريد. 
 تحت تاثير صحبت فروشنده قرار نگيريد زيرا هنگام خريد فروشندگان سعي مي کنند احساس نيازي در شما به وجود بياورند و يا آن را تقويت کنند. مثلا فروشنده ممکن است با پوشاندن لباسي به شما يا ارائه تخفيف هاي مدت دار يا استفاده از رنگ هاي خاص باعث خريد و ولخرجي شوند. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره