برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

چیزهایی که هرگز نباید با وایتکس و الکل تمیز کنید

منبع
تبيان
بروزرسانی
چیزهایی که هرگز نباید با وایتکس و الکل تمیز کنید

تبيان/ الکل و وايتکس جزو مواد شيميايي بسيار پرکاربردي هستند که روزانه از اين دو ترکيب شيميايي براي سطوح مختلف خانه‌مان استفاده مي‌کنيم اما دقت کنيد که اين دو مايع ضدعفوني‌کننده همه‌کاره نيستند و مي‌توانند به برخي چيزها آسيب بزنند.

الکل و وايتکس ضدعفوني‌کننده و پاک‌کننده‌هاي قوي هستند که اگر به‌درستي استفاده شوند، مي‌توانند يک گزينه مؤثر براي ضدعفوني کردن اشيا و سطح مختلف مورد استفاده قرار بگيرند اما دقت کنيد که اين دو مايع ضدعفوني‌کننده همه‌کاره نيستند. درواقع تميز کردن برخي سطوح با اين دو مايع مي‌تواند آسيب‌هاي بيشتري نسبت به فوايدش داشته باشد؛ بنابراين از تميز کردن موارد زير با الکل و وايتکس خودداري کنيد.
 
چه چيزهايي را نبايد با الکل تميز کرد؟
الکل که اين روزها در هر خانه‌اي پيدا مي‌شود يکي از بهترين مواد ضدعفوني‌کننده براي پيشگيري و مقابله با ويروس کرونا است اما اين مايع ضدعفوني‌کننده به دليل دارا بودن خواص شيميايي بايد بااحتياط بيشتري مورداستفاده قرار بگيرد. ضمن اينکه تميز کردن برخي چيزها با الکل ممکن است آسيب و خطراتي را به همراه داشته باشد. اين موارد عبارت‌اند از:


1-سطوح رنگ‌شده
استفاده از الکل براي تميز کردن سطوح رنگ‌آميزي شده توصيه نمي‌شود زيرا باعث از بين رفتن سطح آن مي‌شود. بهتر است براي تميز کردن سطوح رنگ‌آميزي شده از محلول رقيق شده آب و الکل و يا محلول آب و صابون استفاده کنيد.

2-مرواريد و عقيق
سنگ‌هاي قيمتي مثل مرواريد يا عقيق را هرگز با الکل تميز و ضدعفوني نکنيد زيرا پوشش محافظ براق روي اين سنگ‌هاي قيمتي بسيار ظريف است و در صورت آغشته شدن به الکل ممکن است بشکند و يا ترک بخورد. در عوض براي تميز کردن اين سنگ‌هاي قيمتي، 15 دقيقه آن‌ها را داخل محلول آب و مايع ظرف‌شويي قرار دهيد، سپس با يک مسواک نرم روي مرواريد يا عقيق بکشيد تا تميز شود.

3-مبلمان چوبي
الکل به‌عنوان يک حلال عمل مي‌کند و هرگونه لکه‌اي را از روي مبل پاک مي‌کند اما دقت کنيد که برخورد مستقيم الکل با چوب باعث ترک‌خوردگي، تورم و از بين رفتن لايه روي چوب خواهد شد. براي تميز کردن مبل مي‌توانيد از محلول رقيق شده الکل و آب و يا آب گرم و مواد شوينده استفاده نماييد.

4-سطوح گرم
با توجه به آنکه الکل به شدت قابل اشتعال است، بنابراين از تميز کردن سطوحي مانند اجاق‌گاز، بخاري، شومينه، توستر و... با الکل اجتناب کنيد چراکه استفاده از الکل براي اين سطوح به‌شدت خطرناک است و مي‌تواند منجر به آتش‌سوزي شود.بهترين روش براي تميز کردن اين سطوح استفاده از محلول آب و مايع ظرفشويي يا استفاده از پاک‌کننده‌هاي مخصوص گاز است.


5- کابينت گرانيتي
به‌هيچ‌عنوان از مواد اسيدي و شيميايي مانند الکل، سرکه، وايتکس و شوينده‌هاي اسيدي براي تميز کردن کابينت گرانيتي استفاده نکنيد زيرا استفاده مکرر از اين شوينده‌هاي شيميايي به‌مرورزمان باعث ضعيف شدن و از بين رفتن لايه سيليکوني روي سنگ گرانيت مي‌شود. براي تميز کردن اين نوع کابينت‌ها مي‌توانيد از محلول آب ولرم و مايع ظرف‌شويي استفاده نماييد.

6-لباس
ضدعفوني کردن لباس با الکل مي‌تواند باعث از بين رفتن رنگ و بافت لباس شود. به گفته سازمان بهداشت جهاني و بر اساس مطالعات انجام‌شده، اصلاً نيازي به شست‌و‌شوي روزانه و ضدعفوني کردن لباس‌ها نيست. همچنين در صورت مواجهه با شخص مبتلا به کرونا و يا رفت آمد به مناطق پرخطر مثل بيمارستان يا شهرهاي پرخطر توصيه مي‌شود لباس را با آب گرم شسته و در نور آفتاب خشک‌کنيد.

7- عينک
الکل باعث از بين رفتن پوشش عينک شده و کيفيت آن را بسيار پايين مي‌آورد. براي تميز و ضدعفوني کردن عينک، آن را با مايع ظرف‌شويي و آب گرم بشوييد و سپس با يک پارچه بسيار نرم خشک‌کنيد.


چه چيزهايي را نبايد با وايتکس تميز کرد؟
وايتکس يکي از بهترين و قوي‌ترين ضدعفوني‌کننده‌ها است که اگرچه هنوز شواهد کافي براي اثبات مؤثر بودن اين ضدعفوني‌کننده‌ عليه ويروس کرونا وجود ندارد اما به گفته برخي کارشناسان و متخصصان استفاده از محلول رقيق‌شده وايتکس و آب (به نسبت يک به 99) مي‌تواند مؤثر باشد.
 استفاده از مايع سفيدکننده به سطوح سختي همچون فولاد ضدزنگ، پلاستيک، سراميک، شيشه، پريز برق و... آسيب نمي‌رساند اما دقت کنيد که از واتيکس براي تميز و ضدعفوني کردن موارد زير استفاده نکنيد:
 
1-سطوح چوبي
سطوح چوبي داراي منافذي است که اگر شما مواد ضدعفوني‌کننده ازجمله وايتکس را بر روي آن‌ها اسپري کنيد، نمي‌تواند به‌طور مؤثر داخل چوب شده و يا از آن خارج شود. به همين دليل اسپري کردن وايتکس بر روي سطوح چوبي نه‌تنها کمکي به ضدعفوني آن‌ها نمي‌کند بلکه باعث از بين رفتن رنگ چوب هم مي‌شود. براي تميز کردن سطوح چوبي از دستمال نم‌دار و کمي اسپري آب گرم استفاده کنيد و براي ضدعفوني کردن آنها بهتر است به‌جاي وايتکس، از محلول رقيق‌شده الکل و آب استفاده نماييد.

2-فلزات
دکتر کلينت استيونسون، استاديار علوم غذايي در دانشگاه ايالتي کاروليناي شمالي مي‌گويد: «ازآنجاکه سفيدکننده حاوي مواد اسيدي است، تميز کردن سطوح فلزي مانند وسايل از جنس استيل، قابلمه‌ها، مبل‌هاي استيل، کارد و چنگال، شيرآلات، دستگيره‌ها و... مي‌تواند باعث از بين رفتن لايه سطوح فلزي و همچنين سياه شدن آن‌ها شود.» بهترين تميز‌کننده براي اين سطوح الکل و يا محلول آب و مواد شوينده است.

3-ماشين لباسشويي
مايع سفيدکننده قوي‌ترين پاک‌کننده در مبارزه از لکه است تا جايي که برخي براي سفيد شدن و از بين بردن لکه‌هاي زرد روي لباس و پارچه‌هاي سفيد ترجيح مي‌دهند وايتکس را داخل جايگاه ماشين لباسشويي بريزند اما دقت کنيد که وايتکس حاوي کلر است و به‌شدت قابليت اسيدي دارد، ازاين‌رو استفاده از وايتکس در ماشين‌لباسشويي مي‌تواند باعث زنگ‌زدگي ديگ استيل ماشين لباسشويي شود. همچنين باقي ماندن وايتکس بر روي لاستيک دور درب ماشين لباس شويي باعث تغيير رنگ آن مي‌شود؛ بنابراين براي از بين بردن لکه‌هاي روي لباس و پارچه، آن‌ها را به مدت چند دقيقه در محلول آب و وايتکس خيس کرده و سپس شست‌وشو دهيد. دقت کنيد که وايتکس مي‌تواند بر کيفيت الياف لباس تأثير بگذارد و حتي پارچه را دچار پارگي کند، به همين منظور در صورت شستن لباس با وايتکس اجازه ندهيد زمان زيادي را در محلول آب و واتيکس باقي بماند.

4- سرويس‌هاي بهداشتي
از محلول‌هاي شيميايي مثل وايتکس براي نظافت محيط‌هاي بسته مثل حمام و دستشويي استفاده نکنيد زيرا استشمام بخارات مايع سفيد‌کننده باعث افت شديد سطح اکسيژن مي‌شود و اگر اکسيژن‌رساني سريع صورت نگيرد پس از 14 دقيقه سلول‌هاي مغز تخريب مي‌شوند. اگر مجبور به استفاده از وايتکس براي تميز کردن سرويس هاي بهداشتي شديد، بايد ابتدا تهويه محيط را روشن کرده و پنجره‌ها را بازکنيد. همچنين براي باز کردن گرفتگي چاه هرگز از واتيکس استفاده نکنيد چراکه اين کار مي‌تواند باعث ترکيدگي لوله‌ها شود. براي بازکرده چاه مي‌توانيد از روش‌هاي مختلفي مانند آب جوش، چاه بازکن، فنر لوله‌بازکن، محلول لوله‌بازکن و … استفاده کنيد.

نکته مهم
هرگز مايع سفيدکننده را با مواد شيميايي زير مخلوط نکنيد زيرا ممکن است بخارات کشنده‌اي ايجاد کند و احتمالاً منجر به انفجار شود:
سرکه - مخلوط سفيدکننده و سرکه باعث ايجاد گاز کلر مي‌شود. گاز کلرمنجر به سوزش چشم و مشکلات تنفسي مي‌شود.
آمونياک - مخلوط کردن سفيدکننده و آمونياک باعث ايجاد کلرامين مي‌شود. اين گاز مشابه گاز کلر است. کلرامين علائم اضافي تنگي نفس و درد قفسه سينه را ايجاد مي‌کند.
ايزوپروپيل الکل-ترکيب الکل و مايع سفيدکننده باعث توليد کلروفرم مي‌شود. کلروفرم هم از طريق پوست و هم از راه استنشاق جذب مي‌شود و مي‌تواند به سيستم عصبي، چشم، ريه، پوست، کبد، کليه و ساير اعضاي بدن آسيب برساند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره