برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

5 نباید در آشنایی های قبل از ازدواج!

منبع
خراسان
بروزرسانی

خراسان/ بعضي دختر و پسرها بعد از آشنايي با يکديگر در دانشگاه، پارک يا در شبکه هاي اجتماعي، احساس مي کنند که شريک زندگي شان را پيدا کرده اند و فقط بايد براي آشنايي، مدتي با هم باشند تا از درست بودن انتخاب شان مطمئن شوند. معمولا هم در اين مواقع بدون اطلاع خانواده ها، تصميم به طولاني کردن آشنايي شان مي گيرند. آشنايي که معمولا برايشان گران تمام مي شود و دردسرهاي زيادي ايجاد مي کند و به ازدواجي موفق ختم نمي شود. دختر و پسرها بايد بدانند که اين روابط به هيچ وجه توصيه نمي شود اما در اين بين، پنج نبايد وجود دارد که خانمان سوزتر محسوب مي شود و آينده شان را به شدت تهديد مي کند.

1-آشنايي مجازي
اين نوع ازدواج، اين روزها بيشتر از گذشته در بين جوانان رواج يافته است. شبکه مجازي شايد راهي براي شروع آشنايي باشد و البته که راه خوبي نيست و مهم تر اين که به طور قطع براي شناخت کامل افراد کافي نيست. شما در شبکه هاي مجازي مي توانيد وجهه اي از خود را به نمايش بگذاريد که دوست داريد و جنبه هاي ناخوشايند زندگي تان را پنهان کنيد. در حالي که براي ازدواج مهم است که فرد با همه جنبه هاي زندگي شما آشنا شود. در شبکه هاي مجازي آن چه رايج است در ميان گذاشتن لحظات شاد زندگي با بقيه است ولي براي ازدواج شما نياز داريد که بدانيد فرد مد نظرتان در مواقع خشم چه مي کند؟، غم را چه طور بروز مي دهد؟ و ... . البته مي توان از شبکه هاي مجازي براي شناخت جنبه هايي از شخصيت افراد استفاده کرد مثلا اين که چقدر از وقت او در فضاي مجازي مي گذرد؟ چه نوع دوستاني دارد و چه صفحه هايي را دنبال مي کند ولي براي شناخت کافي قطعا ابزار کافي و جامعي نيست.

2-آشنايي از راه دور
انگيزه بسياري از دختر و پسرها در آشنايي هاي قبل از ازدواج، مهاجرت، فرار از موقعيت خانواده، نياز عاطفي و مسائلي از اين قبيل است. همان طور که مي دانيد اگر اين آشنايي ها به ازدواج ختم شود، بسيار پر خطر محسوب مي شود به خصوص اگر بدون ملاقات حضوري خانواده ها و تحقيقات انجام گيرد. در آشنايي هاي راه دور، فرد بيشتر با تصويري که از طرف مقابل در ذهن خود دارد تصميم به ازدواج مي گيرد نه با واقعيت او. در صورتي که اگر قرار باشد فرد بعد از ازدواج به کشور يا شهر ديگري منتقل شود و آن جا زندگي کند، بسيار مهم است که محل زندگي آينده خود را از نزديک ببيند و با فرهنگ آن منطقه آشنا شود. در غير اين صورت شانس سازگاري با محيط جديد پايين مي آيد. جدا از اين مسئله، ازدواج به خودي خود يک مرحله بسيار مهم در زندگي است که سازگاري بالايي مي طلبد. افراد بعد از ازدواج دچار استرس مثبت مي شوند و اين که اين مسئله را با مهاجرت همزمان کنيم، شانس سازگاري را در هر دو انتخاب پايين مي آورد و بيشتر احتمال دارد که شاهد ازدواجي ناموفق باشيم.

3-پنهان کاري
اين مسئله خيلي وقت ها درباره بيماري جسمي يا بيماري هاي اعصاب يا حتي رازهاي خانوادگي اتفاق مي افتد. براي مثال فرد بيماري جسمي دارد مثل ديابت يا بيماري رواني مانند وسواس و از طرف مقابل يا خواستگارش پنهان مي کند چون نمي خواهد او را از دست بدهد يا تصور مي کند که بيماري در زندگي مشترک شان تاثيري ندارد. بايد دانست که بيماري هاي مزمن براي خانواده هم فشار مالي و هم رواني ايجاد مي کند.


4-رابطه خارج از چارچوب ازدواج
اقدام به برقراري رابطه جنسي پيش از ازدواج منجر به وابستگي عاطفي مي شود و اين مسئله تصميم گيري را در سايه احساسات قرار مي دهد. اين مسئله مانع تصميم گيري آگاهانه است و باعث مي شود فرد واقعيات را نديده يا آن ها را دست کم بگيرد و معمولا دختران را در جامعه ما در موقعيت قرباني قرار مي دهد. تحقيقات نشان مي دهد که براي بسياري از دختراني که اين نوع رابطه را قبل از ازدواج شان تجربه مي کنند به دليل نبود امنيت رواني در رابطه اي که تعهد در آن وجود ندارد، اين رابطه تجربه چندان خوشايندي نيست و مي تواند عامل آن باشد که فرد بعد از ازدواج هم در معرض اختلال هايي مانند بي ميلي جنسي قرار گيرد.

5-آشنايي بدون آمادگي براي ازدواج
يک نکته بسيار مهم که معمولا در تصميم گيري براي ازدواج مورد غفلت قرار مي گيرد، اين مسئله است که چقدر من آمادگي دارم از لحاظ عاطفي از خانواده خودم مستقل بشوم؟ بعضي دختر و پسرها بدون داشتن پيش نيازهاي لازم براي ازدواج فقط براي رفع نيازهاي عاطفي وارد رابطه و آشنايي با جنس مخالف مي شوند. مشخص است که در چنين مواقعي، دختر و پسر به ازدواج با يکديگر نخواهند رسيد و مشکلات رواني زيادي براي شان ايجاد خواهد شد.
نويسنده : نگار مظلوم حسيني | دانشجوي دکتراي روان شناسي باليني

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره