نماد آخرین خبر

علائم افتادگی رحم؛ این ۸ نشانه را جدی بگیرید

منبع
برترين ها
بروزرسانی
علائم افتادگی رحم؛ این ۸ نشانه را جدی بگیرید

برترين ها/  رحم يک ساختار عضلاني است که توسط عضلات و رباط‌هاي لگن ثابت نگه داشته مي‌شود. اين عضلات يا رباط‌ها در صورت کشش يا ضعف، ديگر قادر به حمايت از رحم نيستند و باعث افتادگي مي‌شوند. در اين مطلب، قصدداريم نشانه‌هاي افتادگي رحم را که وب‌سايت درمانکده معرفي کرده است بررسي کنيم. با ما همراه باشيد.

افتادگي رحم
افتادگي رحم زماني اتفاق مي‌افتد که رحم از حالت طبيعي خود آويزان شده يا بلغزد و به داخل واژن (کانال زايمان) برود. افتادگي رحم ممکن است ناقص يا کامل باشد. افتادگي ناقص زماني اتفاق مي‌افتد که رحم فقط تا حدي در واژن فرو رود. افتادگي رحم کامل هنگامي اتفاق مي‌افتد که رحم آنقدر پايين بيايد که مقداري از بافت در خارج از واژن بيرون زده باشد.

علائم افتادگي رحم چيست؟

خانم‌هايي که افتادگي رحم جزئي دارند ممکن است هيچ علائمي نداشته باشند. افتادگي متوسط ​​تا شديد ممکن است علائمي ايجاد کند، مانند:
احساسي که روي توپ نشسته‌ايد
خونريزي واژينال
افزايش ترشحات
مشکلات در رابطه جنسي
بيرون زدگي رحم يا دهانه رحم از واژن
احساس کشش يا سنگيني در لگن
يبوست يا مشکل در دفع مدفوع
عفونت‌هاي مکرر مثانه يا مشکل در تخليه مثانه
در صورت بروز اين علائم، بايد فوراً به پزشک متخصص زنان و زايمان مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگيريد. بدون توجه مناسب، اين شرايط مي‌تواند عملکرد جنسي، روده و مثانه را مختل کند.

عوامل خطر افتادگي رحم

خطر ابتلا به افتادگي رحم با افزايش سن و کاهش سطح استروژن بالا مي‌رود. استروژن هورموني است که به تقويت عضلات لگن کمک مي‌کند. آسيب به ماهيچه‌ها و بافت‌هاي لگن در دوران بارداري و زايمان نيز ممکن است منجر به افتادگي شود. زناني که بيش از يک بار از واژن زايمان کرده‌اند يا در دوران يائسگي هستند، در معرض بالاترين خطر قرار دارند. افتادگي رحم کامل هنگامي اتفاق مي‌افتد که رحم آنقدر پايين بيايد که مقداري از بافت در خارج از واژن بيرون زده باشد.
هر فعاليتي که به عضلات لگن فشار وارد کند مي‌تواند خطر افتادگي رحم را افزايش دهد. عوامل ديگري که مي‌توانند خطر ابتلا به اين بيماري را افزايش دهند عبارتند از:
چاقي
سرفه مزمن
يبوست مزمن
تشخيص افتادگي رحم
دکتر زنان با ارزيابي علائم و انجام معاينه لگن مي‌تواند افتادگي رحم را تشخيص دهد. در طي اين معاينه، پزشک از دستگاهي به نام اسپکولوم استفاده مي‌کند که به او امکان مشاهده داخل واژن و بررسي کانال واژن و رحم را مي‌دهد. اين معاينه به صورت دراز کش يا ايستاده انجام مي‌گيرد.
پزشک بعد معاينه لگن، از دستگاهي به نام اسپکولوم استفاده مي‌کند که به او امکان مشاهده داخل واژن و بررسي کانال واژن و رحم را مي‌دهد. پزشک بعد معاينه لگن، از دستگاهي به نام اسپکولوم استفاده مي‌کند که به او امکان مشاهده داخل واژن و بررسي کانال واژن و رحم را مي‌دهد. پزشک براي تعيين ميزان افتادگي ممکن است از شما بخواهد که مانند زمان دفع فشار بياوريد.

درمان افتادگي رحم
درمان براي اين شرايط هميشه لازم نيست. اگر افتادگي شديد است، با پزشک خود در مورد گزينه‌هاي درماني مناسب صحبت کنيد.

درمان‌هاي غير جراحي شامل:
کاهش وزن براي از بين بردن فشار از روي ساختار‌هاي لگن
خودداري از بلند کردن اجسام سنگين
انجام تمرينات کگل يا تمرينات کف لگن براي تقويت عضلات واژن
پوشيدن پساري، وسيله‌اي است که در واژن و در زير گردن رحم قرار مي‌گيرد و به تثبيت رحم و دهانه رحم کمک مي‌کند.
مطالعات نشان داده اند که استفاده از استروژن واژينال باعث بهبودي در بازسازي و قدرت بافت واژن مي‌شود. اگرچه استفاده از اين استروژن براي تقويت ساير گزينه‌هاي درماني ممکن است مفيد باشد، اما به خودي خود افتادگي را برطرف نمي‌کند.
خانم‌هايي که افتادگي رحم جزئي دارند ممکن است هيچ علائمي نداشته باشند. افتادگي متوسط ​​تا شديد ممکن است علائمي ايجاد کند.
خانم‌هايي که افتادگي رحم جزئي دارند ممکن است هيچ علائمي نداشته باشند. افتادگي متوسط ​​تا شديد ممکن است علائمي ايجاد کند.
درمان‌هاي جراحي شامل تعليق رحم يا هيسترکتومي است. در تعليق رحم، جراح با اتصال مجدد رباط‌هاي لگن يا استفاده از مواد جراحي، رحم را در موقعيت اصلي خود قرار مي‌دهد. در هيسترکتومي، جراح رحم را از طريق شکم يا واژن از بدن خارج مي‌کند.
جراحي اغلب موثر است، اما براي خانم‌هايي که قصد بچه‌دار شدن دارند توصيه نمي‌شود. فشار وارده در بارداري و زايمان به عضلات لگن مي‌تواند اصلاحات رحمي را از بين ببرد.

آيا راهي براي جلوگيري از افتادگي رحم وجود دارد؟
افتادگي رحم در هميشه قابل پيشگيري نيست. با اين حال، مي‌توانيد چندين کار براي کاهش خطر انجام دهيد، از جمله:
انجام ورزش بدني منظم
حفظ وزن سالم
تمرينات کگل
درمان اختلالاتي که فشار را در لگن افزايش مي‌دهد، از جمله يبوست مزمن يا سرفه

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره