برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

تاثیر دخالت والدین بر تشدید اختلافات میان زوجین جوان

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
تاثیر دخالت والدین بر تشدید اختلافات میان زوجین جوان

باشگاه خبرنگاران/ دخالت اطرافيان در زندگي زناشويي و نحوه مواجه با آن يکي از دغدغه‌هاي مهم زوج‌هاي جوان در زمان نامزدي و بعد از ازدواج است و البته يکي از عوامل مهم در اختلافات زناشويي بين زوج‌هاي جوان نيز، همين مداخله‌هاي نابجا است. گرچه معمولا والدين و اطرافيان گمان مي‌کنند که اين دخالت‌ها با نيت خير خواهي صورت مي‌گيرد ولي اکثر مواقع تاثيرات منفي بر روابط گذاشته و ممکن است حتي به طلاق زوجين هم منجر شود. اختلاف و درگيري بين خانواده‌ها، فاش کردن اسرار زندگي زناشويي، عدم آشنايي زوجين جوان با مهارت‌هاي مديريت زندگي، وابستگي‌هاي بيش از حد عاطفي به والدين، نداشتن استقلال مالي و... از مهم‌ترين دلايل دخالت اطرافيان در زندگي زناشويي زوجين است.

دخالت اطرافيان در زندگي زناشويي

از مهم‌ترين دلايل دخالت والدين و اطرافيان در زندگي زوج‌ها مي‌تواند، عدم اطمينان والدين به آمادگي فرزندان‌شان براي شروع يک زندگي مشترک باشد يا فاش کردن اسرار و مشکلات زندگي مشترک براي اطرافيان و دوستان،وجود مشکلات شخصيتي در زوجين و عدم توانايي در تصميم گيري،دخالت اطرافيان در زندگي زناشويي و عدم آمادگي زوج‌ها براي ازدواج،اختلاف و درگيري بين خانواده‌ها و... دانست.

پيامد هاي دخالت اطرافيان در زندگي زناشويي

به مرور زمان و با شدت يافتن دخالت اطرافيان در زندگي زناشويي زوجين، مشکلات آنان روز به روز بيشتر مي‌شود تا جايي که ممکن است حتي به طلاق و جدايي زن و شوهر منتهي شود. زماني که زوجين نمي‌توانند زمام زندگي شان را به دست گرفته و براي خودشان تصميم بگيرند، اطرافيان شروع به دخالت خواهند کرد. ساختن زندگي مشترک بر اساس نظرات و تصميمات والدين يا اطرافيان باعث بي ثباتي در زندگي خصوصي مي‌شود.

علي اصغر نژاد فريد روانشناس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چگونگي ارائه تجربه والدين به فرزندان که سبب دخالت در زندگي مشترک آنان نشود، اظهار کرد: هر شخص حق مديريت و ساماندهي زندگي اش را متناسب با ايده‌آل‌هاي ذهن خود دارد و والدين باتوجه به شرايط نسل فعلي و درک آنان براي ارتباط بهتر، رفتار و تفکرات خود را در برخورد با جوانان به روز کنند.

وي با بيان اينکه والدين با رفتار‌هاي اشتباه مانند؛ من از تو بيشتر مي‌فهمم و به عنوان سرپرست ما براي تو تعيين‌ و تکليف مي‌کنيم، افزود: والدين نگاه برتر (از بالا به پايين) نداشته باشند چرا که چنين رفتار‌هايي نتيجه معکوس داشته و موجب مي‌شود استقلال و اعتبار فرزند از بين رود که اين مسئله هم تبعات خاص خود را در پي دارد.

وي ادامه داد: رفتار‌هاي اشتباه خانواده سبب مي‌شود فرزند گمان کند در تصميم‌گيري براي زندگي، فردي ناتوان و هميشه به شخصي براي راهنمايي در امور زندگي نياز دارد. اما والدين با رعايت تعادل در رفتار به اين معني که همه ما يک هدف مشترک داريم و اين هدف خوشبختي تو است، فرزند را در تصميم گيري درست براي تشکيل زندگي مشترک راهنمايي کنند.

چه رفتارهايي باعث خراب شدن يک رابطه احساسي مي‌شوند؟
اصغر نژاد تصريح کرد: شروع يک زندگي مشترک لزوما برپايه شکل‌گيري يک احساس عاطفي در شخص است و اين مسئله امکان دارد فرد را در تصميم گيري دچار اشتباه کند.

وي افزود: در زندگي مشترک ارتباط سالم دو انسان مستلزم يادگيري مهارت‌هاي ارتباطي بوده و اين مهارت‌ها را مي‌توان ار رابطه والدين با يک‌ديگر، ديدن فيلم و مطالعه مرتبط آموزش ديد.

اصغرنژاد گفت: عامل موفقيت در زندگي ميان مرد و زن پيدا کردن زبان مشترک و تقويت آن است و بعد از ازدواج خير و شر تمام مسائل در زندگي مستلزم هم‌فکري و مشورت در موضوعات ريز و درشت مانند؛ بچه آوردن، ميزان ارتباط با خانواده‌ها، مديريت هزينه‌هاي زندگي و... است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره