برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

اصول نگهداری فرش ماشینی و دستبافت که باید بدانید

منبع
ستاره
بروزرسانی
اصول نگهداری فرش ماشینی و دستبافت که باید بدانید

ستاره/ براي نگهداري از فرش نکات بسياري وجود دارد و متخصصان اين صنعت پيشنهادهاي بسياري براي شما دارند. در اين مطلب اصول نگهداري فرش ماشيني و دست بافت را برايتان خواهيم گفت تا با رعايت کردن يکسري نکات ريز، عمر فرشتان بيشتر شده و روز به روز بر ارزش آن افزوده شود.
اصول نگهداري فرش دستبافت و ماشيني
هنر مراقبت از فرش هاي دستبافت و ماشيني، نزد کساني است که از تار و پود و جزئيات يک فرش مطلع باشند. هر فرشي دنيايي از هنر است که عدم اطلاع از چگونگي مراقبت از اين فرش مي تواند زيبايي فرش شما را خدشه دار کند. به نکات زير توجه داشته باشيد:

1. حواستان به نور باشد!
سعي کنيد حتي الامکان فرش را به دور از نور خورشيد پهن کنيد چون نور خورشيد اگر به صورت مستمر به فرش بتابد باعث۱- رنگ پريدگي فرش و ۲- آسيب به بافت فرش مي شود.
راهکار: قسمتي از خانه که از آنجا نور به روي فرش مي تابد را مي توانيد با پرده سفيد نازک بپوشانيد تا از شدت نور کاسته شود.


2. مراقب رطوبت باشيد
بسياري از فرش هايي که به کارگاه رفوگري برده مي شوند، پوسيده هستند و عامل اين پوسيدگي در اکثر موقع رطوبت است که به صورت تدريجي باعث پوسيدگي فرش شده است. 
براي جلوگيري از رطوبت فرش چند راهکار را پيشنهاد مي کنيم:
از گزاشتن گلدان به طور مستقيم بر روي فرشتان خوداري کنيد ( حتي با وجود زيرگلداني) و گلدان هايتان را بر روي يک سطح نيم متري از فرش قرار دهيد .
ممکن است بر اثر بي احتياطي ليوان يا ظرف آب بر روي فرشتان بريزد که اگر اين آب را سريعا از روي فرش جمع و خشک نکنيد  آب به عمق فرش نفوذ کرده و باعث ايجاد بوي نامطبوع و به مرور باعث پوسيدگي فرش مي شود.
 در نقاطي که آب و هواي آن گرم و مرطوب مي باشد بهتر است از فرشهاي تمام پشم استفاده شود؛ چرا که اين فرشها رطوبت کمي جذب مي کنند.
3. به خواب فرش جارو بزنيد
معمولاً براي راحتي کار، جارو برقي را به صورت رفت و برگشتي روي سطح فرش حرکت مي‌دهيم. در حالي که اين کار، بسيار نادرست است. بايد با هر بار حرکت رفت جارو، تماس آن را با سطح فرش قطع کنيد و مجدد جارو را در جهت خواب فرش حرکت دهيم. در تعداد دفعات جارو زدن نبايد افراط يا تفريط داشته باشيد. معمولاً هفته‌اي يک بار کفايت مي‌کند.
با توجه به ميزان رفت و آمد، حداقل 2 هفته يکبار فرش را جارو برقي بکشيد. انباشته شدن ذرات گرد و غبار در ميان الياف فرش باعث تسريع روند پوسيدگي فرش مي گردد. حداقل سالي يکبار پشت فرش را بمدت 10 الي 15 دقيقه جارو برقي بکشيد و مجددا روي فرش را جارو کنيد.
4. اجسام نوک تيز روي فرش نگذاريد
اجسام سنگين با پايه‌هاي کوچک را روي فرش قرار ندهيد. مثلا کمدهاي با پايه‌هاي کوچک که موجب فشار بيش از حد به يک نقطه از فرش شده و در آن کوبيدگي و حتي پارگي ايجاد کنند.

در صورتي که به اجبار بايد اين کار انجام شود، بهتر است با قرار دادن زير مبلي (چوبي يا پلاستيکي) زير پايه مبل نيروي وارده را پخش کرد تا آسيب کمتري ايجاد کند و حداقل ماهي يکبار، محل پايه مبل را تغيير داد. همچنين اشياء سنگيني که روي فرش قرار دارند مانند پايه مبلمان و ميز، هر م2 ماه، چند سانت جابجا شوند تا از فشار به يک قسمت جلوگيري شود.
در چاله هاي ايجاد شده در فرش مي توانيد يک قطعه يخ بگذاريد وصبر کنيد تا مدت يک ساعت به همين حال بماند تا پرزهاي خوابيده فرش دوباره به حالت طبيعي باز گردد.
5. لکه‌ها را با اصولي پاک کنيد!
بدون شک اگر مايعات روي فرش بريزد، بايد سريع خشک شده تا از پوسيدگي آن جلوگيري شود. وقتي لکه‌اي روي فرش ايجاد مي‌شود که به سادگي از بين نمي‌رود، هرگز با چاقو به جان فرش نيفتيد و با حذف بافت آن، در صدد از بين بردن لکه نباشيد. حذف هر نوع لکه بر اساس مواد آن، اصولي دارد که مي‌توانيد بعد از تحقيق، روش رفع آن را پيدا کنيد يا فرش را براي لکه‌زدايي به قاليشويي‌هاي معتبر بسپاريد.
6. جهت فرش را تغيير دهيد
راه رفتن مداوم بر روي قسمت خاصي از فرش باعث ساييدگي فرش در آن محل خواهد شد. براي جلوگيري از اين اتفاق مي‌بايست حداقل هر شش ماه يکبار، فرش را سر و ته کرد تا پرزهاي فرش امکان يابند به حالت اوليه برگردند و مقاومت بيشتري داشته باشند.
7. ريشه ها را تميز نگه داريد
ريشه‌هاي فرش در صورتي که تردد زيادي روي آن‌ها صورت گيرد ممکن است آسيب ببينند. بهتر است در اين صورت ريشه‌ها با پارچه پنبه‌اي لفافه دوزي شود.
8. از کف پوش مناسب استفاده کنيد

زماني که حرف از مراقبت فرش ماشيني ميشود اکثر افراد فکر ميکنند تنها محافظت از رويه فرش مهم است در صورتي که پشت فرش هم از اهميت زيادي برخوردار است . استفاده از يک کف پوش مناسب  مانند : پارکت ، سراميک يا موکت ميتواند به طرز عجيبي از پشت فرش ماشيني شما از ناهمواري ها حفاظت کند.
بدترين سطح براي فرش، سطح گچي، خاکي، آهکي و ناهموار است. اين سطوح قليايي بوده و فرش را مي خورند.
9. شستشوي مرتب
معمولا اکثر افراد ازاين نکته بيخبرند که عدم تميزي فرش خود يک عامل مهم در کاهش کيفيت  فرش است به اين صورت که خود آلودگي فرش و انتقال آن به تارو پود آن  تاثير بسزايي در کاهش مقاومت و کاهش عمر فرش دارد.
بهتر است سالي يک بار فرشتان را به  يک قاليشويي مطمئن بسپاريد. و هر دوماه يک بارهم خودتان زحمت تميزي فرشتان را بکشيد مثلا ميتوانيد فرشتان را به وسيله يک شامپو فرش مناسب کف شويي کنيد يا به وسيله يک بخارشوي آن را ضد عفوني کنيد.(در استفاده از بخارشوي زياده روي نکنيد).
10. تعمير به موقع فرش
در حالت پارگي ، سوختگي و پوسيدگي چون الياف فرش دچار سستي و از هم پاشيدگي نسبي ميشوند در صورتي که اقدام سريع به تعمير فرش نکنيد ممکن است بر اثر پا خوردگي زياد اين از هم پاشيدگي بيشتر شود و به طور کل الياف قسمت معيوب فرش بريزد و  اين آسيب ديدگي بيشتر شود و شما مجبور شويد هزينه بيشتري براي رفوي فرشتان بپردازيد و همچنين فرش شما زمان بيشتري براي رفو نياز داشته باشد. 

 اصول نگهداري فرش براي افزايش عمر فرش
نگهداري از فرش بدون استفاده
 چنانچه قصد نداريد فرش را کف اتاق پهن نماييد، بهترين روش جهت نگهداري فرش بمدت طولاني لوله کردن فرش و قرار دادن فرش لوله شده بصورت افقي، بدون قرار دادن هرگونه جسم سنگين بروي آن و در محيط خشک و داراي جريان هوا است. هر سه ماه يکبار فرش لوله شده را به مدت 24 ساعت در کف اتاق پهن کرده و مجددا بصورت لوله شده نگهداري کنيد.
در ضمن به ياد داشته باشيد که هيچ گاه از روش ديگري به جز رول کردن يا همان لوله کردن فرش براي حمل آن استفاده نکنيد. به عنوان مثال زماني که شما فرش دستباف خود را تا مي کنيد، به قسمت هاي خاصي از فرش شما، فشار وارد مي‌شود که همين باعث خراب شدن و پارگي آن خواهد شد. 

براي جلوگيري از بيد زدن فرش چه بايد کرد؟
جلوگيري از بيد زدن يکي از نکات مهم در نگهداري از فرش است. بيدها به جان بافت پشمي فرش مي‌افتند و بعد از مدتي قسمتي از الياف فرش مخدوش يا ناپديد مي‌شود. معمولاً وقتي تصميم به جمع کردن و کنار گذاشتن فرش مي‌‌گيريد، سروکله بيدها نيز پيدا مي‌شود. در اين حالت بايد پيش از بسته‌بندي فرش و در انبار گذاشتن آن، از نفتالين استفاده و سپس فرش را لول کنيد. در نهايت تمام فرش لول‌شده را با پلاستيک بپوشانيد تا گاز نفتالين در بافت فرش باقي بماند.
همچنين تجمع خاک و گرد و غبار فرصت خوبي براي رشد بيدها محسوب مي‌شود. بنابراين عمل ساده جارو زدن، اين فرصت را از بين مي‌برد.  

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar