برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

علت عاشق شدن چیست؟

منبع
آلامتو
بروزرسانی

آلامتو/ دليل عاشق شدن از نظر روانشناسي ممکن است با تصورات شما بسيار فاصله داشته باشد.
ما مي توانيم بدون روز ولنتاين زندگي کنيم. اما نمي توانيم بدون عشق زنده بمانيم، زيرا عشق نيازي است که در ساختار عميق روان انسان جاي گرفته و به آن پيوند خورده است. وقتي اين نياز برطرف نشود، احساس تنهايي و طرد شدن، گيج شدن، محدود شدن و رکود در زندگي ما را محاصره خواهند کرد اما وقتي عشق در زندگيمان جاريست، احساس انرژي بيشتري داريم و اعتماد به نفسمان بيشتر مي شود.
عشق يکي از مواد مغذي اساسي زندگي است که براي رشد رواني، عملکرد بهينه و احساس خوشبختي ضروري مي باشد.
اما همه عشق ها يکسان نيستند. ما بين عشق به خانواده و دوستان و احساس عاشقانه تمايز قاطعي قائل هستيم. بيشتر افراد مي توانند در دسته اول حدود نه نفر را نام ببرند، اما در دسته دوم فقط يک نفر وجود خواهد داشت.
اگرچه ممکن است ما بارها و بارها عاشق شويم، اما فقط تعداد اندکي از افراد وجود دارند که مي توانند در آن واحد بيش از يک نفر را در گروه دوم قرار دهند. اما آنچه اين دو نوع عشق را به هم پيوند مي زند احساس صميميت است. صميميت چيزي است که باعث مي شود عشق شروع شود و از دست رفتن صميميت هم باعث نابود شدن عشق مي شود.
وقتي افراد تجربيات خود را در رابطه با اين احساس صميميت عميق توصيف مي کنند، چيزهاي منحصر به فردي را به خاطر مي آورند مانند يک نگاه، يک ژست، يا يک لمس. در واقع آنها چيزهايي را به ياد مي آورند که باعث شده تا فرد بتواند به طور ناگهاني از احساس طرف مقابل مطلع شود.

ناپديد شدن مرز طبيعي بين انسان ها باعث ايجاد احساس يکي بودن در آنها مي شود. و باعث مي گردد که آنها درست همانند يک روح در دو بدن باشند و تصور کنند که از لحاظ جسمي نيز به هم نزديک هستند هرچند اين امر لزوما به معناي برقراري روابط جنسي نيست و سپس، احساس هيجان به هر دو طرف دست خواهد داد. ما احساس آزادي فيزيکي مي کنيم، ماهيچه هايمان سست مي شوند و احساس بي وزني مي کنيم.
بر خلاف صميميت با والدين و دوستان، صميميت عاشقانه و رمانتيک احساس عجيبي را در ما به وجود مي آورد. ما آن را کاملاً طبيعي و ناگهاني تجربه مي کنيم اما اين احساس واقعا تاثير عظيمي بر روي ما خواهد گذاشت. روابط ما با خانواده و دوستانمان ممکن است پر از شگفتي باشد، اما به ندرت مملو از چنين حسي خواهد بود.
رمز و رازهاي مربوط به احساس عاشقانه و رمانتيک مربوط به اين امر هستند که ما چگونه به اين حس سرنوشت ساز دست مي يابيم. داستان عاشق شدن، سفري خارق العاده است که ما از لحظه اي که آن را شروع مي کنيم، از همان لحظه اي که به يک فرد غريبه خيره مي شويم، تا لحظه اي که اين حس در ما به پايان مي رسد ادامه خواهد داشت.
 
مرحله اول: جذابيت
اولين مرحله هر عشقي نزديک شدن به طرف مقابل است. اما در رابطه عاشقانه رمانتيک، شما فقط مي خواهيد “يکي” را براي ابد پيدا کنيد. در واقع مدت ها قبل از اينکه فرد مورد نظرتان را بيابيد، وارد يک ميدان مغناطيسي شده ايد.
نيروهاي تکامل در حال حل دادن شما به سمت يک همسر فرضي هستند که نشانه هاي بيولوژيکي و ژن هاي خوبي دارد و شما او را براي به دنيا آوردن نوزادان سالم مناسب مي دانيد.
او مي تواند پوستي شفاف، چشم هايي روشن، موهايي براق و دندان هايي سفيد داشته باشد و پر جنب و جوش باشد و بوي خاصي بدهد يا ممکن است سيگنال هايي را از خود ساطع کند که سيستم ايمني شما را تکميل مي کنند. بنابراين مردان به چيزهايي در مورد شکل بدن زن اهميت مي دهند که نشان دهنده باروري است، به خصوص نسبت چربي بين باسن، کمر و باسن، نسبتي که به نظر مي رسد صرف نظر از وزن، ساختار بيولوژيکي و هورمون هاي جنسي زنانه را نشان دهد. و نشان از باروري و سلامتي زن باشد.
زنان نيز به فرم هاي مردانه و شکل بدن V شکل، کمر باريک و باسن کوچک و بازوهاي بزرگ علاقه مند هستند. آنها به عطرهاي بدن مرد حساس هستند و از اين طريق برانگيخته مي شوند و به تغييرات ظريف صورت که نشان دهنده ميزان بالاي تستوسترون است عکس العمل نشان مي دهند.

نمايش تسلط مردانه، توانايي مردان در جلب توجه و تأثيرگذاري بر ساير مردان، نيز به عنوان سيگنال هايي تشخيص داده مي شوند که مي توانند باعث شوند مردي در رقابت با ساير مردان موفق شود. اما زنان در کنار نشانه هاي جسمي به نشانه هاي ديگري مثل تحصيلات مرد، آرزوهاي شغلي، استعدادها و وضعيت مالي او نيز توجه مي کنند. اين موارد به عنوان نشانه هايي از وضعيت حال يا وضعيت احتمالي آينده و توانايي وي در حمايت از خانواده شناخته مي شوند.

اينها بعد از اولين ملاقات، جزئياتي هستند که باعث مي شوند ملاقات ها تداوم پيدا کنند و به عشق تبديل شوند.
ممکن است شما بگوييد قرن بيست و يکم است. بعد ما در هنگام ملاقات از “علائم باروري و وضعيت” شغلي صحبت کنيم؟ جواب منفي است. بايد بدانيد که هم اکنون عصر، عصر اينترنت است و شما به راحتي اين اطلاعات را به دست خواهيد آورد. مردم مي توانند از طريق مشاهده عکس پروفايل يک فرد و يا مشاهده اطلاعات او آنچه را که مي خواهند درک کنند. وقتي زنان شغل مناسبي داشته باشند، وضعيت مالي يک مرد برايشان مهم تر مي شود. در واقع آنها به دنبال مرداني خواهند بود که از آنها بالاتر باشند.


از همسر آينده خود چه مي خواهيد و دوست داريد چگونه باشد
معمولا همه ما در پاسخ به اين سوالات پاسخ يکساني مي دهيم. کسي که دلسوز، مهربان، صميمي و، قابل اعتماد باشد، کسي که مرا دوست داشته باشد و برايم ارزش قائل باشد، نيازهاي مرا بر طرف کند و حس شوخ طبعي داشته باشد. اما وقتي در اولين روز با کسي روبرو مي شويم همه شرط ها خاتمه مي يابد.
البته، ما استانداردهاي کيفي خود را در ذهن نگاه خواهيم داشت، اما اکنون بيشتر به اطلاعات زمينه اي توجه مي کنيم، و از اين طريق به تفسير اخلاقيات و ويژگي هاي طرف مقابلمان مي پردازيم. ما مي خواهيم که او با ما صميمي باشد اما اين موضوع فعلا چندان ذهنمان را درگير نمي کند. ما مي خواهيم او تحصيل کرده و دلسوز باشد. اما اکنون، بايد تصميم بگيريم که ويژگي هاي او را چگونه دسته بندي کنيم.
آيا ما حاضريم يکي از اين ويژگي ها را به نفع ديگري کنار بگذاريم ؟ البته، ما کاملاً آگاه هستيم که وارد يک پروسه دوستيابي شده ايم و لذا به محاسبه اي دقيق “ارزش” خودمان به عنوان يک شريک عشقي نياز داريم و بايد شرايط خود و طرف مقابلمان را به دقت ارزيابي نماييم. رقابت در عرصه دوستيابي چقدر شديد است؟ انتخاب هاي موجود چقدر مناسب هستند؟ چقدر احساس تنهايي و نااميدي مي کنيم؟ اينها چيزهايي هستند که قبل از وارد شدن به يک رابطه دوستانه بايد به آنها پاسخ دهيم.
اما حتي اگر يک کانديد خاص همه خصوصياتي را که از شريک زندگيمان مي خواستيم داشته باشد، باز هم يک موضوع ديگر مطرح مي شود. اينکه ما تا کسي را دوست نداشته باشيم با او ازدواج نمي کنيم. به گفته ما، برخي از احساسات هيجاني و فعل و انفعالات شيميايي، احساس عاشقانه را در ما برانگيخته مي کنند. و اين فرايند عاطفي داغ بر داوري سرد ما از مناسب بودن طرف مقابل تأثير بسزايي مي گذارد. ما به اشتباه احساسات خود را به قضاوت هاي منطقي خود در مورد خصوصيات آنها نسبت مي دهيم. نقص ها ناديده گرفته مي شوند، در مورد خوبي ها اغراق مي شود و الان ديگر براي قضاوت طرف مقابل خيلي دير است چون ما عاشق شده ايم.

مرحله دوم: عاشق شدن

هنگامي که مردم عاشق شدن را توصيف مي کنند، توصيفات آنها به نحو بسيار چشمگيري مشابه هم هستند، حتي اگر بعضي اوقات کمي مضطرب به نظر برسند اما: احساس شور و اشتياق، وسواس و تملک، در همه کساني که عاشق شده اند به وضوح قابل مشاهده است.
شما احساس راحتي مي کنيد زيرا بدنتان موادي مانند آمفتامين را آزاد مي کند که برانگيختگي جسمي و عاطفي تان تاثير خواهد شد. اثرات توهم زاي خفيفي نيز قابل مشاهده است که باعث- ايده آل جلوه دادن معشوق و نشان دادن او به عنوان يک فرد منحصر به فرد و خاص مي شود.
اعتقاد شما بر اين است که اين عشق تا ابد ادامه خواهد داشت. گاهي اوقات شروع عشق بسيار ناگهاني است البته اين امر بيشتر در مردان صدق مي کند تا زنان. براي ديگران، روند عاشق شدن کندتر است. شما احساس مي کنيد که در ابرها هستيد و قلبتان از شدت عشق در حال منفجر شدن است.
شما احساس غرور و افتخار مي کنيد و همه نکات مثبت را در وجود معشوقتان مي بينيد.
شما احساس مي کنيد همان کسي که از دوران نوجواني به دنبالش بوده ايد را يافته ايد و اين همان عشقي است که فرويد آن را به عنوان يافتن نيمه گمشده تعبير مي کند.
عشق رمانتيک در مراحل اوليه خود نه تنها به عنوان پاداشي براي مغز در نظر گرفته مي شود بلکه باعث فعال شدن بخش هايي از مغز مي شود که با اختلالات وسواس-اجباري همراه مي باشند. اين امر باعث مي شود که ما مدام از نظر عاطفي و جنسي به محبوب خود فکر کنيم.
شما مجذوب منحني لب پايين او، شيب بيني، طرز بلند شدن او از صندلي، راه رفتن متمايزش و چيزهايي که فقط به معشوقتان تعلق دارند مي شويد.. شما مي خواهيد با او باشيد و همه چيز را در مورد ش بدانيد.
 
صميميت
انسان پس از شيرخوارگي، در هيچ کدام از مراحل زندگي اش چنين صميميتي را تجربه نخواهد کرد. پس از طي دوران کودکي، صميميت جسمي با والدين کاهش مي يابد.
ما ياد مي گيريم که فاصله خود را از ديگران حفظ کنيم – به مدت طولاني به افراد خيره نشويم، و تماس جسمي را در محدوده فرهنگي محدود نماييم. اما در فرايند عشق همه چيز برعکس مي شود – نگاه طولاني، بوسه، برهنگي، لمس عاشقانه و تماس جنسي تمام اين مرزها را از بين مي برد. تماس شکم به شکم، اينکه فردي تمام بدن شما را لمس کند در پيوند عاشقانه از اهميت بسزايي برخوردار است.
صحبت هاي روزانه، به اشتراک گذاشتن اطلاعات مختلفي در مورد خود، زمينه ايجاد صميميت بيشتر را فراهم مي آورد. صداي شما براي او نرم تر و لطيف تر مي شود. به تدريج خود کلمات اهميت کمتري پيدا مي کنند. ما با صحبت هاي او تحريک مي شويم. و همين امر باعث مي شود که زوجين در کنار هم احساس امنيت کنند. چنين چيزهايي در يک رابطه عاشقانه باعث مي شوند که بتوانيد به مدت طولاني در کنار يکديگر باقي بمانيد.

مرحله سوم: وابستگي تمام عيار
“گرفتار شدن” در دام عشق در نهايت باعث مي شود که به يک عاشق تمام عيار تبديل شويد. مغز شما به مواد شيميايي “عشق” عادت مي کند. اکسي توسين و وازوپرسين، آندورفين هاي به وجود آورنده وابستگي، کنترل شما را به دست مي گيرند.
احساس شما اکنون به صورتي است که تنها در کنار معشوقتان احساس امنيت مي کنيد، اين احساس باعث ايجاد حس خويشاوندي و همراهي شده و باعث مي شود که شما و معشوقتان از هم مراقبت کنيد – مشابه اين امر با اندکي تفاوت در دوستي اتفاق مي افتد. چنين نشانه هايي سرآغاز دلبستگي هايي هستند که پيوندهاي طولاني مدتي را در بين انسان ها به وجود مي آورند.
اين پيوند يا دلبستگي جديد به نوعي با دلبستگي اي که شما در دوران کودکي با والدين خود داشتيد مشابهت دارد. همانطور که عشق والدينتان در دوران کودکي پناهي برايتان بود و باعث اطمينان خاطرتان مي شد عشق به معشوقتان نيز به پناهگاهي براي شما تبديل خواهد گرديد.
البته اينکه در عشق چگونه عمل مي کنيد و تا چه حد باعث اطمينان خاطر طرف مقابلتان مي شويد نشان مي دهد که رابطه عاشقانه شما تا چه حد دوام خواهد داشت و تا کي در کنار هم باقي خواهيد ماند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar