نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

آموزش فوت و فن سبزی کاری در آپارتمان

منبع
نمناک
بروزرسانی
آموزش فوت و فن سبزی کاری در آپارتمان

نمناک/ امروزه به علت آلودگي هاي موجود خيلي از مواد غذايي و سبزيجات ارگانيک نيستند ولي مي توان خيلي از سبزي ها را در آپارتمان و خانه خود کاشت و با اطمينان مصرف کرد.


چگونه در آپارتمان خودمان سبزي بکاريم
امروزه با آپارتمان نشيني ، همه ما از نعمت داشتن حياط و باغ در خانه هايمان و درپي آن از لذت سبزي کاري در منزل محروم شده ايم اما تنها سبزي کاري مختص باغ و باغچه نيست و مي توان درگلدان هاي بزرگ در آپارتمان مان نيز سبزي بکاريم و هر روز با ديدن رشد چند ميلي متري جوانه ها،ذوق زده شويم.

 
فصل بهار بهترين فرصت براي کاشتن سبزيجات است . سبزي کاري در آپارتمان بسيار کم هزينه است و موجب مي شود در همه روزهاي سال سبزي خوردن هاي تازه داشته باشد و از خوردن سبزي کاملا سالم، بهداشتي و ارگانيک لذت ببريد. در اين بخش شما را با روش ساده سبزي کاري در آپارتمان آشنا مي کنيم .


در بهار چه نوع سبزي هايي بکاريم؟

در فصل بهار مي توان انواع سبزي ها را کاشت اما نحوه نگهداري سبزي هاي مختلف با يکديگر تفاوت دارد . مثلا گوجه فرنگي به مواد غذايي بيشتري نسبت به خيار نياز دارد مثلا بايد به گوجه هفته اي دو بار کود بدهيم اما کود دهي به خيار هر دو هفته يک بار لازم است.

هنگامي که گوجه ها تبديل به نشاء شدند و چهار تا پنج سانتي متر رشد کردند چون ريشه آنها قوي تر شده بايد به گلدان بزرگتر انتقال يابد در اينصورت بهتر ميوه مي دهد. در مورد فلفل هم دقيقا همين طور است.

تنها ابزارهاي کاشت سبزي در آپارتمان:
بذر

خاک استاندارد
گلدان مناسب
دستکش
آبپاش کوچک
بيلچه
الک
خاک مناسب براي کاشت سبزي
در هر زمان و هر فصلي مي توان در آپارتمان بذر انوع سبزي مانند تره، شاهي، شنبليله، ريحان، جعفري، گوجه فرنگي، فلفل رنگي، حتي کدو و بادمجان را در بسترهاي خاکي يا غيرخاکي بکاريد . مثلا براي کاشت سبزيجات مي توان از پرليت که يک بستر غيرخاکي است ، استفاده کرد اما رشد رشد سبزيجات در آن به کود مخصوصي نياز دارد که قابل دسترس در بازار نيست.

براي انتخاب خاک مناسب از فروشندگان محصولات کشاورزي کمک بگيريد تا به تدريج بتوانيد قدرت تشخيص و انتخاب خاک مناسب را به دست آوريد. خاک باغچه مخلوط با خاکبرگ بهترين خاک براي کاشت سبزي خوردن است.

انتخاب بذر مناسب براي کاشت سبزي خوردن
براي کاشت سبزي شما مي توانيد با توجه به نوع سبزي از نشاء و يا بذر آن سبزي استفاده کنيد، براي کاشت برخي از سبزيجات فقط بايد بذرشان روي خاک پاشيده شود، اما برخي نياز به نشاء دارند که مي توانيد نشاء آماده آنها را بخريد. براي حريد بذر دقت کنيد که بذر توليد همان سال را از گلخانه هاي گل و گياه بخريد . در مورد نشاء هم نشاهايي راخريداري کنيد که ضخيم بوده و داراي قامتي راست هستند و برگ زرد و يا سوراخي ندارند.



 

چگونه در آپارتمان سبزي بکاريم؟
مراحل کاشت سبزي خوردن
1. پس از تهيه گلدان بزرگ براي کاشت سبزي ، خاک مناسبي را انتخاب و الک کنيد و گلدان را پر کنيد تا خاک گلدان به ارتفاع حداقل 15 سانتي متر خاک بريزيد و سطح آن را مرطوب کنيد.

2. در هر گلدان 10 عدد بذر سبزي مثل بذر ريحان، شاهي، نعنا، تربچه و جعفري مي کاريم اما روز قبل از کاشت بذرها را درون آب ولرم 8 ساعت تا سه روز خيس مي دهيم سپس براي کاشت بذرها آنها را از آب خارج نموده و براي گرفتن نمشان روي يک پارچه يا روزنامه قديمي قرار مي دهيم.

3. قبل از هر چيز خاک را با بيلچه يا هر چيزي که در دست داريد زير و رو کنيد .بهتراست که خاک کمي نم داشته باشد ولي خيس نباشد که کار را برايتان سخت کند.

4. سپس بذرها را در سطح رويي خاک مي کاريم .

5. روي دانه ها يک لايه نازک از خاک يعني دو برابر اندازه خودشان خاک مي ريزيم و در صورتي که بيشتر از اندازه خاک بريزيد بذرها خفه مي شوند و نمي توانند رشد کنند .

6. در ابتداي رشد براي آبياري، يک روزنامه يا گوني روي گلدان پهن کنيد، طوري که روي سطح خاک را بگيرد بعد با آبپاش شروع به آبياري کنيد تا زمانيکه بذرها جوانه بزنند . براي رشد دو تا سه ميلي متري سبزي ها بهتر است گلدان آماده شده را دور از نور و در جاي تاريک نگهداريد تا روزنامه آرام آرام بالا بيايد.

7. سپس روزنامه را بر داشته و به صورت مستقيم به گياه آب مي دهيم و گلدان را در معرض نور مي گذاريم . سبزي ها با نور بيشتر بهتر رشد مي کنند اما اگر نور آپارتمان ما کافي نبود از لامپ هاي فلورسنت استفاده مي کنيم.

8. هر وقت که خاک گلدان خشک شد دوباره با آبپاش آب بدهيد اما دقت کنيد وقتي خاک خيس باشد اگر دوباره آب بدهيد ريشه جوانه ها نمي توانند اکسيژن لازم را گرفته و از بين ميروند .

 

آيا مي توان در آپارتمان مسکوني سبزي پرورش داد؟
9. دو هفته بعد کود دهي را آغاز مي کنيم و براي اينکار از کود طبيعي استفاده مي کنيم . در صورت در دسترس نبودن کود طبيعي، کودهاي شيميايي استاندارد را تهيه و با توجه به نوشته هاي روي بسته دوز مورد نيازاز اين کود را به گياه مي دهيم.

10. در صورتي که شما در کاشت سبزيجات خطايي نداشته باشيد بعد از گذشت حدود دو هفته سبزي ها آماده خوردن مي شوند.

11. پس از رشد جوانه ها و پس از اينکه 8 تا برگ دادن دو تا برگ تازه گياهاني مانند ريحان و جعفري و گشنيز و... را که در سر ساقه قرار دارد را بکنيد تا از پائين ،ساقه فرعي شروع به رشد کند و محصول چندين برابر شود .

جلوگيري از آفت زدن سبزي ها
براي جلوگيري از آفت زدن گياهان مقداري آب را با الکل مخلوط نماييد ودر برخي مواقع به جاي سم، روي سبزي ها بپاشيد تا در صورت حمله شته ها به سبزي ها ، آنها از بين بروند. درطي مراحل رشد سبزي چون از هيچ گونه سمي استفاده نمي کنيم، سبزيجات کاملا ارگانيک (طبيعي) هستند.

چنانچه در اين بخش از نکات باغباني در نمناک اشاره شده است براي پيشگيري از آفت زدگي گياهان راه هاي زيادي وجود دارد؛ مثلا نگه داشتن يک گلدان گياه جعفري يا هميشه بهار درکنار گلدان سبزيجات باعث مي شود تا 60 درصد از بيمار شدن گياه و حمله شته ها کاهش يابد. موزيک نيز بر سلامت گياهان و جلوگيري از برخي آفت ها موثر است.

 

مهم ترين نکات براي کاشت انواع سبزي در آپارتمان

هنگام خريد بذر سبزيجات توجه داشته باشيد که نعناع و پونه، بذر ندارند و بايد آنها را از سبزي فروشي بخريد و بعد از ريشه دار کردن در خاک بکاريد.

سبزيجاتي همچون ريحان بنفش، فلفل هاي زينتي، گوجه فرنگي، جعفري و آويشن که رنگي هستند را در گلدان هاي سفالي ساده که به رنگ هاي زيباي آبي، نارنجي و زرد در آورده ايد بکاريد و از ديدن آنها در اين گلدان ها لذت ببريد.

اگر فضاي کافي براي قرار دادن گلدان روي زمين نداريد از سبد استفاده کنيد و سبد را در جايي که نور کافي وجود دارد آويزان کنيد و انواع سبزيجات را در آن بکاريد.

مي توانيد سبزيجات را باهم و درکنار هم بکاريد و زيبايي بيشتري به سبدبخشيد. مثلا جعفري و گوجه فرنگي را در يک سبد با هم بکاريد.

براي آبياري آن نيز از سيستم آبياري قطره اي استفاده کنيد و اينگونه صرفه جويي در وقتتان نيز نماييد.

براي گلدان خود گياهاني با شاخ و برگ، گل يا ميوه هاي زيبا مانند چغندر برگي قرمز، گل هميشه بهار ليمويي و فلفل تند انتخاب کنيد و گلدان تان را زيبا نماييد و به آن هويت دهيد.

از جعبه هاي موجود در خانه يا جعبه هاي ميوه به جاي خريد باکس يا گلدان مي توانيد استفاده کنيد و درون آنها انواع کاهو، هويج، توت فرنگي يا حتي گل هاي هميشه بهار بکاريد.

براي زيباتر کردن بالکن يا حتي پشت بام خود انواع گلدان ها که در آن ها خيار، گوجه فرنگي، فلفل، ريحان، آويشن و جعفري پرورش داده ايد ، با اندازه و ارتفاع هاي متنوع استفاده کنيد .

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره