چگونه به کودک زبان دوم یاد دهیم؟

فارس/ روانشناس تربيتي گفت: از هر زماني که والدين اراده کنند ميتوانند به فرزندانشان زبان دوم ياد دهند، اما اين آموزش بايد بدون فشار و اجبار باشد؛ مثلا از طريق بازي و گفتوگو باشد، نه برنامههاي رسمي آموزشي.
بهمن حوريزاد، روانشناس تربيتي و استاد دانشگاه در پاسخ به اين پرسش که «چه زماني کودکان بايد به کلاسهاي فوق برنامه مثل کلاس زبان بروند؟» بيان کرد: اگر بخواهم پاسخ دقيق بدهيم که کي و کجا زبان ياد بگيرند؟ بايد گفت از زماني که متولد ميشوند و به چشم مادر نگاه ميکنند، ارتباط چشمي برقرار ميشود و آرام آرام از مادر ياد ميگيرند بگويد مادر يا پدر.
وي ادامه داد: بنابراين يادگيري زبان زمان خاصي ندارد، اگر همراه با تولد باشد ايدهآل است؛ اما وقتي بخواهيم به صورت فوق برنامه عمل کنيم فرزندان در ۵ و ۶ سالگي کلاسهاي مختلف زبان ميگذراند.
رفتارهايي که باعث ايجاد احساس گناه در کودکان ميشوند
اگر فرزند خردسال داريد اين ترفندهاي روانشناسي حتما به کارتان ميآيد
آدمهاي موفق چه ويژگيهايي دارند؟
اين روانشناس تربيتي خاطرنشان کرد: بنابراين به نظر من آموزش و يادگيري زبان زمان خاصي ندارد و از هر زماني که والدين اراده کنند ميتوانند شروع کنند.
حوريزاد تأکيد کرد: اما اين آموزش بايد بدون فشار و اجبار باشد؛ مثلا از طريق بازي و گفتوگو انجام شود نه برنامههاي رسمي مدرسه و مهد کودکهاي دو زبانه.
وي گفت: من اينها را قبول ندارم؛ يعني معتقدم که به صورت طبيعي آموزش دهيم؛ مثلا به جاي آب، معادل انگليسي آن کلمه را بگوييم؛ والدين کلمات انگليسي حرف بزنند و فرزند نيز ياد ميگيرد نه اينکه به کودک از ابتدا گرامر ياد دهيم.
اين روانشناس تربيتي متذکر شد: کلاسهاي مختلف زبان نيز نتيجه ندارد؛ مگر اينکه برنامه قوي براي گوش دادن، نوشتن و صحبت کردن داشته باشيم و در اين شرايط انسان توانايي دارد تحت تاثير برنامهها، مهارتها و استعداد خود را رشد دهد.