logo

برنزه کردن در دوران بارداری

منبع
بيتوته
بروزرسانی
برنزه کردن در دوران بارداری

بيتوته/ دماي بيش از 30 درجه تاثير منفي روي جنين دارد بنابراين براي برنزه کردن در دوران بارداري بايد مراقب باشيد که هنگام آفتاب گرفتن دماي بدنتان بيش از حد بالا نرود.
برنزه شدن پوست در واقع عکس العمل محافظتي پوست در برابر اثرات مضر اشعه ماورا بنفش است و توليد بيشتر رنگدانه ملانين است. ملانين رنگدانه اي در پوست است که توليد بيشتر آن در سلول هاي پوست منجر به تيره تر شدن رنگ پوست ميشود اين رنگدانه ميتواند اثرات مخرب راديکال هاي آزاد که بر اثر اشعه ماورا بنفش در پوست ايجاده شده اند را خنثي کند. 
افزايش توليد ملانين با توجه به رنگ پايه پوست  ميتوند منجر به رنگ طلايي يا شکلاتي روي پوست شود. 

فوايد آفتاب گرفتن در بارداري
به هم خوردن تعادل هورموني در دوران بارداري منجر به ايجاد آکنه ميشود، از آن جايي که زنان باردار مجاز به مصرف داروهاي قوي نيستند، اشعه خورشيد مي تواند يکي از بهترين روش هاي براي کاهش آکنه پوستي باشد.

انقباض وريدي و افزايش فشار خون در بارداري ميتواند براي زنان مشکل ساز باشد، آفتاب گرفتن ميتواند باعث انبساط عروق خوني شده و سيستم ايمني را بهبود بدهد و در نتيجه باعث کاهش بسياري از مشکلات جسمي دوران بارداري شود.
برنزه کردن در دوران بارداري
براي آفتاب گرفتن و برنزه شدن در دوران بارداري نکاتي وجود دارد که براي حفظ سلامت جنين بايد رعايت کنيد. شايد بتوان گفت کم ضرر ترين روش برنزه کردن در دوران بارداري استفاده از کرم هاي برنزه کننده است.
برنزه کردن در دوران بارداري با آفتاب : اگر برنزه کردن در دوران بارداري با آفتاب گرفتن باشد باعث افزايش سنتز ويتامين D در بدن ميشود. افزايش ويتامين D ميتواند باعث بهبود رشد مو ، جذب بهتر کلسيم و استحکام استخوان ها و ناخن ها شود. از سويي ديگر نور خورشيد باعث بهبود فرايند خونسازي و جوانسازي پوست ميشود البته به شرطي که آفتاب گرفتن بيش از حد نشده و باعث آفتاب سوختگي نشود. و حتما از کرم هاي ضد آفتاب قوي استفاده کنيد.
برنزه کردن در دوران بارداري با کرم برنزه کننده : معمولا محصولات استفاده شده در کرم هاي برنزه کننده بي ضرر هستند و ميتوانيد در طول بارداري از آن ها استفاده کنيد. ميزان نفوذ رنگ اين کرم ها فقط در لايه سطحي پوست است بنابراين وارد جريان خون نميشوند و به جنين آسيب نميرسانند. اگر تمايل داريد در دوران بارداري از کرم برنزه کننده استفاده کنيد حتما در اين مورد با پزشک خود مشورت کنيد. 
برنزه کردن در دوران بارداري با سولاريوم : عوارض برنزه شدن با سولاريوم در دوران بارداري مورد مطالعه قرار نگرفته است . مطالعات نشان داده اندکه سولاريوم خطر ابتلا به سرطان پوست را افزايش ميدهد و گرماي شديد آن ميتواند منجر به بروز مشکلات ستون فقرات در جنين شود. به علاوه احتمال ايجاد لک و سوختگي در پوست زنان باردار بيشتر است از اين رو اغلب پزشکان بر اين باورند که آسيب نور مصنوعي براي بدن بيشتر از مزاياي آن است و توصيه ميکنند در دوران بارداري به هيچ عنوان از سولاريوم استفاده نشود. 

عوارض برنزه کردن در دوران بارداري
يکي از مشکلاتي که زنان باردار با آن روبرو ميشوند ايجاد لکه هاي پوستي به دليل تغييران هورموني است که معمولا در صورت ، گردن و گوش ها بيشتر ديده ميشود. بنابراين اين نقاط بدن بايد کمتر در معرض آفتاب قرار بگيرند.
قرار گرفتن در معرض آفتاب در دوران بادراي ميتواند احتمال بروز کلاسما و ملاسما را بيشتر کند. اين لک هاي رنگي معمولا در قسمت پيشاني ، گونه ها و لب فوقاني زن باردار ايجاد ميشود که بعد از بارداري از بين ميروند.
 در صورتي که تمايل به برنزه شدن در بارداري داريد از کرم هاي ضد آفتاب قوي براي صورت استفاده کنيد و حتما از کلاه آفتاب گير براي سايه انداخت روي صورت و گردن استفاده کنيد. 
برخي متخصصان بر اين باورند جنين مادراني که حين بارداري برنزه ميکنند ، نسبت به اشعه ماورا بنفش حساس تر خواهند شد. 

آزمايشي که روي موش ها انجام شده نشان داد که برنزه کردن باعث ايجاد بيماري هاي خود ايمني و بالا رفتن ميزان مرگ و مير جنين موش ميشود البته اين آزمايش روي انسان انجام نشده است ولي به هر حال ميتواند نشان دهنده خطرات بالقوه براي مادران باردار و آينده فرزندشان باشد. 
يکي از موارد ضروري براي بدن زن باردار ، اسيد فوليک است که اشعه ماورا بنفش ميتواند منجر به شکسته شدن آن و کاهش سطح اسيد فوليک در بدن شود. مقدار ناکافي اسيد فوليک در بدن منجر به نقص هاي سيستم ايمني در جنين از جمله بيماري اسپينا بيفيدا ميشود. 

 نکات لازم برنزه کردن در دوران بارداري
نکاتي که براي برنزه کردن در دوران بارداري بايد رعايت کنيد
پوست زنان بارداري به دليل تغييرات هورموني ، مستعد آفتاب سوختگي است بنابراين از کرم هاي ضد آفتاب قوي استفاده کنيد.
20 دقيقه قبل از آفتاب گرفتن از کرم هاي ضد آفتاب استفاده کنيد و هر 2 ساعت يک بار، کرم را تجديد کنيد.
برنزه شدن را به مرور شروع کنيد ، براي بار اول بيشتر از نيم ساعت زير آفتاب نمانيد.
براي اجتناب از کم شدن آب بدن حتما يک بطري آب به همراه خود داشته باشيد. کم آب شدن بدن ميتواند احتمال زايمان زودرس را افزايش دهد. 

حتما از کرم ضد آفتاب و کلاه لبه پهن محافظ استفاده کنيد. 
دماي بيشتر از 30 درجه تاثير منفي روي جنين دارد مي ميتواند منجر به سقط جنين غير عمد يا ايجاد نقص در مغز و نخاع جنين شود. بنابراين مراقب دماي هوا هنگام آفتاب گرفتن باشيد.
احساس خستگي و گرسنگي در زنان باردار هنگام آفتاب گرفتن ميتواند باعث غش شود که تاثير منفي روي جنين دارد بنابراين با شکم خيلي پر يا خيلي خالي  يا صورتي که احساس سرگيجه يا تهوع داريد، آفتاب نگيريد.
براي آفتاب گرفتن روي شن هاي ساحل نخوابيد چون گرماي اين شن ها براي بدن شما زياد است. 

 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره