استفاده تبلیغاتی از ورزش دختران!
ايسنا/ يک پژوهشگر حوزه مطالعات زنان با بيان اينکه دختران بايد در راس سياست گذاريهاي کلان کشور قرار گيرند گفت: دختران عنصر مغفول سياست گذاريها هستند و در دايره زنان، کودکان و نوجوانان و ... به فراموشي سپرده ميشوند. اينکه الزاما فرصت را در اختيار دختران بگذاريم کافي نيست بلکه مهارت استفاده از فرصتها را بايد در اختيار آنها قرار دهيم.
مرضيه شعربافچيزاده در وبينار "دختران توانمند و شهر متعالي" که به همت جهاد دانشگاهي واحد الزهرا و با مشارکت اداره کل امور بانوان شهرداري تهران" برگزار شد، اظهار کرد: براي تحقق توانمندي زنان نيازمند حذف موانع توانمندي و افزايش قابليت زنان تا حد کفايت و نيازمند آگاهي و آموزش و توجه با توانمندسازي دختران هستيم.
وي ادامه داد: پژوهشها نشان ميدهد دو عامل اعتماد به نفس و مالکيت بر منابع منجر به توانمندي روانشناختي زنان ميشود. آموزش طرح هاي اشتغال منجر به افزايش اعتماد به نفس و حس توانمندي در دختران ميشود و هرچه پايگاه اجتماعي و اقتصادي بالاتر باشد اين توانمندي بالاتر ميرود.
اين کارشناس حوزه مطالعات زنان، با بيان اينکه مطابق با پژوهشها بين سرمايه اجتماعي و توانمندي رواني رابطه معناداري وجود دارد، تصريح کرد: ورزش دختران بسيار حايز اهميت است درحالي که متاسفانه در برنامهريزيها شاهد آن نيستيم. حقيقت اين است که امکاني براي ورزش آسان، ارزان و در دسترس براي دختران فراهم نکرديم و اين حقيقت است درحالي که ميدانيم به سبب مسائل جنسيتي و فيزيکي و بحثهاي بارداري و شيردهي، زنان در معرض پوکي استخوان و بيماري استخواني بيشتري قرار ميگيرند که ورزش اين مساله را به تعويق مياندازد.
به گفته وي، در حال حاصر براي ورزش حرفهاي دختران در محيط سالم و امن فرهنگ سازي نشده و حتي امکاناتي براي آن فراهم نيست.
شعربافچي تصريح کرد: سالهاست بحث بر سر دوچرخه سواري زنان داغ است و مرتب از آن استفاده تبليغاتي و شانتاژ خبري ميشود در حالي که بايد براي ورزش دختران ابعاد مختلف را فراهم کنيم و اين فرهنگ سازي در جامعه انجام دهيم. ورزش اعتماد به نفس را افزايش داده و از جمله فوايد بعدي آن اين است که ديگر دختران براي معرفي خود مجبور نميشوند به صورت افراطي به ظاهر و عمل جراحي و ... توجه کند.
وي با اشاره به نظريه "صدا" يادآور شد: مطابق با اين نظريه گروه هاي به حاشيه رانده شده امکان رساندن صداي خود به ديگران را ندارند اما امکان دسترسي به اينترنت صاحب صدا بودن را براي همگان فراهم کرد. اينگونه افراد از محروميتهاي خود مثل عدم دسترسي به گفتمان رسانهاي فاصله گرفته و دختران بسياري از اين طريق صداي خود را به همگان رساندند.
اين متخصص حوزه مطالعات زنان، با بيان اينکه مطابق با تئوري سرمايه اجتماعي، انسانها سرمايههايي هستند که منجر به افزايش توليد و توسعه سياسي و اجتماعي ميشوند، تصريح کرد: با در اختيار گذاشتن فناوريهاي ارتباطي و اطلاعاتي براي زنان ميتوان باعث توانمندي اجتماعي دختران شد. دختران با استفاده از اينترنت ميتوانند در گفتمان سازي نقش داشته باشند. مطابق با تعريف سازمان بين المللي کار، دسترسي فزاينده زنان به اطلاعات بهترين گزينه براي توانمندي زنان است.
به گفته شعربافچيزاده، هرگاه صحبت از توانمندسازي ميشود اذهان به سمت مسائل اقتصادي و سپس به سمت زنان و در نهايت به زنان سرپرست خانوار معطوف ميشود و در اين بين کسي به توانمندسازي اجتماعي، سياسي، روانشناختي و اقتصادي "دختران" توجه نميکند. دختران حلقه مفقوده توانمندسازي اقتصادي هستند.
اين پژوهشگر حوزه مطالعات زنان ادامه داد: مشکل ديگر فقدان الگوي مناسب براي دختران است، ما در فيلم ها و انيميشنها و... خود قهرمان دختر و الگويي براي معرفي به دختران نداريم و حتي فکر نکرديم که همان يک يا دو قهرماني که براي دختران خوش درخشيدند را حفظ کرده و از مهاجرتشان جلوگيري کنيم.
وي افزود: حوزه دختران به شدت در کشورمان بيمتولي است و نتيجه آن نسلي است که بسياري از ارزشها از طريق خانواده و مدرسه و رسانه جمعي به آنها منتقل نشده است. در اين ميان دختران در به دست آوردن هويت و چارچوب فکري سرگردان هستند.
شعربافچي با بيان اينکه نبايد زنان را به عنوان دريافت کنندگان خدمات در نظر بگيريم بلکه خانم ها در انتخابهاي مهم زندگي و کنترل آنها بسيار نقش دارند، گفت: زنها خود ميتوانند بازيگران عرصه زندگي خود باشند. سالهاست که شخصيت اصلي شرکت انيميشن "والت ديزني" يک دختر است و اين در حالي است که ما هيچ الگويي براي دختران نداريم و همين خلاء باعث ميشود دختران به سمت الگوهاي نامناسب بروند. در اين زمينه نيازمند توجه به گفتمان سازي در اين زمينه و توجه به تمايلات و علائق دختران و سپس برند سازي کردن هستيم.