برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

راهنمای تابستانه برای نگهداری گل و گیاه

منبع
همشهري آنلاين
بروزرسانی
راهنمای تابستانه برای نگهداری گل و گیاه

همشهري آنلاين/ شما جزو کساني هستيد که دوست دارند با گذاشتن چند گلدان ساده در خانه يا داشتن يک باغچه کوچک در حياط، طبيعت را مهمان آپارتمانشان کنند؟
خب چه چيزي از اين بهتر؛ اما يادتان باشد که گل‌ها و گياهان در هر فصلي نياز به نگهداري و مراقبت مخصوص آن فصل دارند، ربطي هم به موقعيت جغرافيايي آن‌ها ندارد. يعني، چه گياه در يک باغ سرسبز در شمال کشور باشد وچه در يک واحد آپارتماني در شهري مثل تهران، بايد در هر فصل به يک شکل مورد توجه قرار گيرد. حالا که تابستان از راه رسيده و هوا هم حسابي گرم شده، بايد به فکر گل‌ها و گياهان‌مان باشيم تا در اين فصل حساس، سرحال و قبراق باشند. حتما مي‌دانيد که همين فصل تابستان، فصل رشد گياهان است؛ پس آن‌ها نياز به توجه بيشتري دارند. اين صفحه يک راهنماي تابستانه براي نگهداري گل و گياه است.

ميزان آبياري در تابستان
کارشناسان مي‌گويند که به‌طور کلي بهترين زمان آبياري گياهان در شب يا صبح است، اما ترجيح اين است که اين آبياري در غروب يا همان شب انجام شود. توصيه شده که در روزهاي بسيار گرم، ۲ بار آبياري در روز صورت گيرد که در اين صورت مي‌توان آبياري صبح را هم انجام داد. درباره علت آبياري در شب گفته‌اند که هنگام تاريکي هوا و نبود نور خورشيد، آب راحت‌تر به زمين نفوذ کرده و به ريشه گياه مي‌رسد. در زمان آفتاب درصد زيادي از آب تبخير مي‌شود و آب کمتري به گياه مي‌رسد.

نگران سوختن گياه باشيد
يادمان باشد اين روز‌ها که هوا گرم است و نور خورشيد بسيار قدرتمند، آبياري زير نور خورشيد باعث اين مي‌شود که قطرات آب روي برگ گياهان مثل يک ذره‌بين عمل کند و اشعه خورشيد با شدت خيلي زياد تابيده و در نهايت قسمت‌هايي از سلول‌هاي برگ را مي‌سوزاند که به مرور زمان به گل و گياه آسيب‌زده و موجب متوقف شدن رشد آن مي‌شود. اگر در زمان وجود آفتاب آبياري مي‌کنيد به برگ‌هاي گياهان ظريف‌تر مثل گل رٌز توجه کنيد، لکه‌هايي سياه که انگار سوخته باشند روي برگ‌ها مشاهده مي‌شود.

غذاي گياهان فراموش نشود
کود مناسب حکم غذا را براي گياهان شما دارد. تابستان و بهار، يعني همين روزهايي که در آن قرار داريم بهترين زمان براي کوددهي گياهان است، چون آن‌ها در فصل رشد و نمو هستند و نياز دارند که تغذيه مناسبي داشته باشند. البته يادتان باشد که در هر فصلي اگر گياه شرايط خيلي بدي دارد، همان موقع لازم است اين کار را بکنيد، در غير اين صورت تغذيه فقط در بهار و تابستان انجام مي‌شود که دفعات بيشتري به گياه آب مي‌دهيم. اگر هم تازه گلدان گياه‌تان را عوض کرده‌ايد، خيال‌تان تا چند‌ماه بابت تغذيه راحت باشد.

چقدر به گياهان کود بدهيم؟
برخي فکر مي‌کنند که کوددهي به گياهان بايد مثلا هنگام تعويض گلدان انجام شود، يا اينکه کوددهي به باغچه حياط بايد فقط در ابتداي فصل بهار صورت گيرد. اين تصور غلط است. تابستان که فصل رشد گياهان است اکثر آن‌ها هر ۲ تا ۴ هفته يک‌بار به غذا نياز دارند. اغلب دادن غذاي کمتر در دفعات کمتر بهتر از دادن غذاي زياد در فواصل زماني نامنظم است. کودهايي با جذب کٌند هم وجود دارد که به‌طور معمول براي گياهان بيرون از خانه استفاده مي‌شود، نه گياهان آپارتماني. ميزان استفاده از کود هم بستگي به حجم و سن گياه‌تان دارد.

زياد هم به گياهان غذا ندهيد
درست است که فصل تابستان، فصل رشد گياهان است، اما غذا دادن زياد هم به گياهان آسيب مي‌زند. فراموش نکنيد که هميشه گياهان دچار کمبود مواد غذايي نيستند، گاهي جذب زياد مواد غذايي نيز مشکل‌ساز است. اگر گياه شما داراي رشد تابستانه کٌند است يا نقاط سوخته در حاشيه و متن برگ‌ها مشاهده مي‌کنيد و اگر برگ‌ها پژمرده هستند و لکه‌هاي سفيد نمکي روي خاک ديده‌ايد، همه از عوارض بيشتر بودن عناصر غذايي است. شما به يک کودک هم زياد از حد غذا بدهيد، نتيجه معکوس خواهد داشت و باعث بيماري او مي‌شود.

حواستان به نور آفتاب باشد
حتما شنيده‌ايد که گياه براي رشد به نور نياز دارد. خب، اين نکته درستي است، اما گياهان آپارتماني اساسا براي اين با عنوان آپارتماني خطاب مي‌شوند که نياز به نور مستقيم ندارند. پژمردگي گياه در ساعات گرم روزهاي تابستان نشان دهنده آن است که گياه از نور زياد رنج مي‌برد و بايد گياه را از پنجره دورتر قرار داد يا در اواسط روز پرده‌ها را کشيد. نور مستقيم آفتاب براي گياهان آپارتماني و مخصوصا برگ‌هاي تازه مضر است و نبايد نور آفتاب مستقيما از پشت شيشه پنجره به آن‌ها بتابد؛ بهتر است نور از پرده توري عبور کرده و به گياه بتابد.

درجه حرارت در تابستان
همانطور که گرما شما را اذيت مي‌کند گياه هم با حرارت زياد مشکل دارد. کارشناسان گل و گياهان مي‌گويند که معمولا حداقل دماي مورد نياز گياهان آپارتماني، ۵ درجه سانتي‌گراد و حداکثر ۴۵ درجه سانتي‌گراد است، اما مناسب‌ترين دما براي گياهان آپارتماني بين ۱۰ تا ۴۰ درجه گفته شده. شايد گياه شما تا مدتي دماي خارج از اين محدوده را تحمل کند، اما احتمالا خيلي زود افسرده و کسل مي‌شود. يادتان باشد درجه حرارت و رطوبت مناسب باعث طراوت و شادابي خاصي درگياهان مي‌شود.

کود مايع بخريد
اگر به مراکز فروش گل و گياه مراجعه کنيد مي‌توانيد کود مايع بخريد که بسيار براي تغذيه گياهان آپارتماني و باغچه‌هاي کوچک خانگي مناسب هستند. کود مايع به گفته بسياري از کارشناسان بهترين شيوه تغذيه گياه است زيرا به اندازه کافي غذا به تمام سيستم ريشه گياه مي‌رسد. همچنين مي‌توانيد آن را با توجه به دوره رشد گياه در تابستان تنظيم کنيد. براي توزيع بهتر اين کود بهتر است قبل از دادن آن به گياه، مطابق معمول گياه‌تان را آب بدهيد. از پودرهاي قابل حل نيز مي‌توانيد به همين شيوه استفاده کنيد. اگر گياه‌تان در اين فصل رشد و نمو، خيلي ناراحت به‌نظر مي‌رسد، غذاي قابل‌حل بهترين راه سرحال کردن سريع آن است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره