برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

آداب یک خواستگاری باکلاس برای هر دو خانواده

منبع
نمناک
بروزرسانی
آداب یک خواستگاری باکلاس برای هر دو خانواده

نمناک/ جلسات خواستگاري براي آشنايي بيشتر خانواده ها برگزار مي شود پس بايد هر دو طرف آداب خواستگاري و نحوه برخورد و رفتار مناسب با يکديگر را بدانند.


آداب خواستگاري در جلسه اول و جلسه هاي بعدي
خواستگاري رفتن همراه خانواده يکي از رسومات نيکو در بين ايرانيان است که اهميت خانواده و نقش آنان را در ازدواج نشان مي دهد. بعد از آشنايي اوليه دختر و پسر زمان مراسم خواستگاري براي شناخت بيشتر خانواده ها و آشنايي آنان با يکديگر برگزار مي شود . خواستگاري رفتن به همراه خانواده وموافقت آنان با ازدواج دو جوان اين وصلت را پايدارتر مي سازد. اگر مي خواهيد به خواستگاري برويد و يا خواستگار برايتان مي آيد را که اطلاعاتي درباره آداب خواستگاريست از دست ندهيد.


زمان خواستگاري از قبل تعيين شود

خانواده پسر قبل از رفتن به خواستگاري بايد ساعت آن را تلفني با خانواده دختر هماهنگ کنند تا آن ها آمادگي لازم براي آمدن مهمان ها را داشته باشند . خواستگاري اگر بدون هماهنگي انجام گيرد ممکن است خانواده عروس آماده پذيرايي نباشند و براي آماده کردن منزلشان خانواده پسر را جلوي در معطل کنند که اين امر سبب بروز سوء تفاهم مي شود . بهتر است خواستگاري بعداز ظهر يا ساعات اوليه شب انجام شود که همه اعضاء خانواده در آن حضور داشته باشند.


فوايد شناخت در خواستگاري جمعي

وقتي که فرد با همه افراد خانواده اش به خواستگاري مي رود به يک شناخت جمعي دست مي يابد زيرا افراد زيادي در اين جمع فرد را از جوانب گوناگون مي سنجند و هرکس از زاويه خاصي به او مي نگرد. بنابراين، شناخت دقيق تري صورت مي گيرد زيرا هدف همه حاضران شناخت طرف مقابل است.

در انتخاب جمعي، هنگامي که افراد با تجربه فرد مورد نظر را تاييد مي کنند زندگي استحکام بيشتري پيدا مي کند تا زماني که فرد خودش به تنهايي دست به انتخاب همسر مي زند. هنگامي که شخص از جانب بزرگترها انتخاب مي شود و آن ها بر خوب بودن اوصحّه مي گذارند دختر يا پسر از آرامش رواني برخوردار مي شود و زندگي خود را با آرامش بيشتري مي سازد.اما هنگامي که خود دختر و پسر به تنهايي دست به انتخاب همسر آينده مي زنند ، مدام نگران اين هستند که مبادا طرف مقابل از شايستگي هاي لازم برخوردار نباشد و آرامش رواني خويش را از دست مي دهند.

يکي از ديگر از فوايد شناخت جمعي سبب کاهش ترديد در انتخاب مي شود زيرا در آن نه تنها خودتان به شناخت کافي از همسر آينده تان مي رسيد بلکه شناخت ديگران نيز از ترديدهايتان مي کاهد و موجب مي شود به انتخاب صحيح برسيد.در شناخت فردي برخلاف شناخت جمعي فرد دچار ترديد مي شود و نگران است که مبادا به ميزان کافي از شناخت نرسيده باشد. شناخت جمعي موجب مي شد فرد در ازدواج تاخير نکند و از درگيري هاي فکري او مي کاهد و سبب مي شود او کمتر دچار کشش هاي دروني شود.


چرا خواستگاري پسر از دختر؟

در جامعه ما پسرها به خواستگاري خانم ها مي روند و اين امر يک عرف محسوب مي شود . خواستگاري مرد به دليل بالا بودن زيرا مرد خواهان است و زن خوانده؛ مرد طالب است و زن مطلوب؛ فطرت مرد طلب و نياز است و فطرت زن جلوه وناز.

دختران مانند گوهري هستند که در موزه مي مانند تا طالبانشان به ديدارشان آيند . براي مرد تحمل پذير است که هنگامي که از خانمي خواستگاري مي کند ، آن خانم بهانه بياورد، نازکند، شرط بگذارد و نهايتاً جواب منفي بدهد. اما اگر زني از مردي خواستگاري کند و جواب منفي بشندو براي او قابل تحمل نيست بنابراين خلاف فطرت، احترام و شخصيت زن است که به خواستگاري مرد برود. خواستگاري از جنس ماده درميان انسان ها فطري است به اين معنا که جذب شدن آدم ها ازعواطف عالي انساني سرچشمه مي گيرد و نه تمايلات جنسي.


پوشش مناسب خواستگاري


لباس هر کس نشان دهنده شخصيت اوست بنابراين خانواده ها و دختر و پسر در مراسم خواستگاري بايد پوششي را انتخاب کنند که از لحاظ رنگ و مدل، ارزشهاي ديني و جامعه مناسب باشند و چشم و هم چشمي را در پوشش خود کنار بگذارند .

برخي به اشتباه مي پندارند لباس روز خواستگاري بايد لباس روزانه باشد اما برخي ديگر استفاده از لباسهاي مجلسي شيک با آرايش هاي تندرا مناسب مي دانند . اما بايد بدانيد هيچ يک از اين لباس ها مناسب مراسم خواستگاري نيست و بهتر است در اين جلسه خانواده ها و دو جوان لباس متناسب پوشند زيرا ناديده گرفتن اين اصل از سوي دختر و پسر صدمات جبران ناپذيري را براي آنان به همراه دارد.


آراستگي در خواستگاري

آراستگي و مرتب کردن سر و صورت، لباس و ... تا اندازهاي مناسب است که عيب را نپوشاند که اين نشان دهنده رشد اجتماعي افراد مي باشد اما اگر آرايش به قصد پنهان کردن عيب خود باشد، نشان دهنده عدم صداقت است و موجب بر هم خوردن نامزدي و يا جدايي طرفين در زندگي مشترک مي شود. بهتر است اگر دختر يا پسر عيبي دارند از هم نپوشانند تا در آينده با مشکل روبرو نشوند.

آداب گل و شيريني خواستگاري

خانواده پسر در همان اولين جلسه خواستگاري لازم است گل و شيريني تهيه کنند زيرا اگر خانواده عروس انتظار آوردن گل را داشته باشند اين امر را نشانه بي احترامي به خود مي دانند و اينکه اگر در جلسه اول خواستگاري گل آورده شود اثر رواني خوبي بر روي خانواده دختر خواهد داشت.

همچنين تهيه گل و شيريني براي خواستگاري نمايانگر حسن سليقه، مهر و محبت داماد و نيز توجه ويژه خانواده داماد به عروس و خانواده است بنابراين بايد به زيبايي آن بيشتر اهميت داد تا قيمت آن . تهيه گل و شيريني براي خواستگاري کمي مشکل است زيرا سليقه افراد متفاوت است و برخي گل گلايل، داوودي يا شببو را براي مراسم خواsتگاري نمي پسندند و رنگ زرد گل را نشانۀ نفرت مي دانند در حالي که رنگ زرد نشاط آور و نماد زندگي است و برخي ديگرتهيه شيريني هاي بزرگ را نشانۀ بي سليقه گي مي دانند پس بايد در انتخاب گل و شيريني از افراد با تجربه کمک گرفت.

ورود ميهمانان و نحوه برخورد با آنها در خواستگاري

هنگامي که خانواده پسر به خواستگاري خانواده دختر مي آيند خانواده دختر بايد به استقبال آن ها بروند و آن ها را به داخل خانه راهنمايي کنند و آن ها را در بالاي مجلس بنشانند و سپس به تعارفات معمول بپردازند .

در فرهنگ برخي از خانواده ها هم استقبال دخترهمراه خانواده اش از خانواده پسر نوعي ادب محسوب مي شود در گذشته دختران در خواستگاريشان پس از احوال پرسي مختصري جمع را ترک مي کردند و بعد از مدتي با سيني چاي يا شربت از مهمانان پذيرايي مي کردند اما امروزه دختران همراه با خانواده خود در مراسم خواستگاري مي نشيند و فرد ديگري از خانواده پسر پذيرايي مي کند. در اين مراسم ، يکي از اعضاي خانواده پسر که بزرگتر و با تجربه تر است بايد صحبت هاي اصلي خواستگاري را مطرح کند.

نحوه گرفتن گل از پسر در خواستگاري

نحوه گرفتن گل گرفتن از پسر به خانواده فرد بستگي دارد ، برخي از خانواده ها دسته گل را به دختر خانم و برخي به پدر يا مادر ميدهند.


رفتار دختر و پسر در مراسم خواستگاري

دختر و پسر در مراسم خواستگاري بايد رفتاري مودبانه داشته باشند و مواظب رفتار خود باشند و از زياد حرف زدن و خنده بي جا و ترش رويي و سکوت مطلق بپرهيزند همچنين احوال پرسي گرم و خودماني با يکديگر نداشته باشند زيرا ممکن است ديگران برداشت هاي نادرست از اين رفتار آن ها داشته باشند .

پذيرايي در خواستگاري

در قديم خواستگاران دختر را موقعي مي ديدند و ارزيابي مي کردند که با سيني چاي وارد مجلس خواستگاري مي شد و نحوه پذيرايي کردن او با چاي نشان دهنده حسن سليقه آن ها بود.

اما امروزه ديگر اين سنت جايي ندارد و دختر از همان بدو ورود مهمانها به استقبال آ ن ها مي آيد و کار پذيرايي را کسي ديگر انجام مي دهد . اما هنوز هم در برخي از خانواده ها دختر خانم سيني چاي را مي گرداند و اين امر گاهي خاطره ساز مي شود .

پذيرايي در مراسم خواستگاري توسط خانواده عروس نشان دهنده رفتار و فرهنگ آنان است بنابراين بايد پذيرايي و در حد اعتدال باشد و به تعارف زياد يا کم، زمان پذيرايي، آغاز پذيرايي از مهمانان توجه کنيم.

نکات ريز در پذيرايي از خواستگاران

هنگام آوردن چاي براي نشان دادن حسن سليقه تان يک شاخه گل کنار سيني پذيرايي قرار دهيد.

پذيرايي را از افراد مسن تر خانواده داماد آغاز کنيد ، اين امر نشان دهنده احترام شما به افراد بزرگتر است.

دقت کنيد نه دسته گل هاي گران قيمت به پسر بها مي دهد و نه پذيرايي هاي غيرعادي و پرخرج، ارزش دختر را بالا مي بردو ممکن است برداشت هاي خوبي از اين رفتارها نشود پس از تشريفات خواستگاري بکاهيد.

خوردن و نوشيدن در مراسم خواستگاري، براي کم کردن اضطراب، استرس و آرام شدن بسيار مفيد هستند.

بدرقه خانواده پسر در خواستگاري

هنگام خداحافظي خواستگاران خانواده دختر بايد آن ها را تا آستانۀ در ورودي، بدرقه کنند ، اين کار نشان دهنده شخصيت و احترام شما به آنهاست. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره