روابط خوب پدر فرزندی و کاهش فوبیای ریاضی

خراسان/ بر اساس جديدترين يافتههاي پژوهشگران منتشر شده در مجله Learning and Individual Differences ، داشتن روابط خوب بين پدر و فرزند در رشد مهارت هاي کودکان به خصوص در رياضيات از اهميت ويژهاي برخوردار است. در اين مطالعه نشان داده شد که رابطه درست و خوب بين پدر و فرزند، فوبيا يا همان اضطراب رياضي کودکان را پايين مي آورد و در نتيجه، عملکرد رياضي آنها را بهبود ميبخشد. در حالي که ارتباط مادر و فرزند، چنين تاثيري ندارد و يافته ثابت شدهاي در اين باره وجود ندارد.
نحوه انجام اين پژوهش
اصطلاح «فوبياي رياضي» براي توصيف ترس و دلهره در موارد مربوط به رياضيات استفاده ميشود و ميتواند تا بزرگ سالي ادامه داشته باشد. اضطراب رياضي، در پاسخ به هر موقعيتي که نياز به رياضي داريد ايجاد ميشود؛ از حل مسئله رياضي در مدرسه گرفته تا محاسبه انعام در رستوران! پروفسور مينما و همکارانش يک مطالعه را بين کودکان و والدين شان در مدرسه ابتدايي در چونگ چينگ چين انجام دادند. اين مطالعه شامل ارزيابي اوليه و سپس پيگيري در يک سال بعد بود. کودکان و والدين آنها پرسشنامههايي که اضطراب رياضي را ارزيابي ميکردند ، تکميل کردند. کودکان علاوه بر اين به سوالات مربوط به اضطراب يادگيري و اضطراب اجتماعي نيز پاسخ دادند.
نقش پررنگ پدران در يادگيري رياضي توسط کودکان
تجزيه و تحليل اين دادهها نشان داد که پيوند نادرست پدر و فرزند در ارزيابي اوليه، اضطراب رياضي را در کودکان بالا ميبرد. اين تحقيق پس از محاسبه عوامل مختلفي که ممکن است بر اضطراب رياضي کودکان تأثير بگذارد، مانند اضطراب رياضي والدين، اضطراب يادگيري کودکان ، اضطراب اجتماعي و تواناييهاي رياضي انجام شد. جالب است که بدانيد طبق نتايج اين پژوهش ارتباط مادر و فرزند، نقش موثري در اضطراب رياضيات نداشت. اين مسئله نشان ميدهد اگر روابط شما به عنوان يک پدر با فرزندتان خوب باشد،کودک شما در امتحان رياضي استرس کمتري خواهد داشت و در نتيجه موفقتر خواهد بود. از آن مهمتر، در مديريت مسائل مالي اش هم شانس بيشتري براي موفقيت در بزرگ سالي خواهد داشت. پيوند مثبت پدر و فرزند همچنين ممکن است احساس استقلال کودکان را در مواجهه با مشکلات رياضي افزايش دهد و مهارت هاي مقابله را براي کودکان فراهم کند که در نتيجه اضطراب رياضي آنها را کاهش ميدهد. همچنين گروهي از محققان به سرپرستي «مينما» بيان کردند پدران در مقايسه با مادران نقش مهمي در يادگيري رياضي کودکان بازي مي کنند. اغلب اولين بار، اين پدران هستند که درباره مسائل رياضي با کودک خود بحث ميکنند و تمايل دارند با فرزندان خود فعاليت هاي مرتبط با رياضي داشته باشند. اين ميتواند به اين معني باشد که کودکان با تماشاي درک و علاقه پدرانشان از رياضيات اهميت رياضي را مي فهمند و آن را از پدران خود ياد ميگيرند.
مترجم : مهسا کسنوي | منبع: psypost.org