ايرنا/ ضو انجمن روانپزشکان ايران گفت: آموزش بدون پرورش کافي نيست و پرورش ذهني و اجتماعي کودک نياز به محيط گروهي دارد.

دکتر فربد فدايي در خصوص بازگشايي مدارس در دوران کرونا و اهميت آموزش حضوري افزود: آموزش به صورت حضوري و آموزش غير حضوري هر کدام مزايايي دارند، اگر در شرايط عادي زندگي قرار باشد يکي از اين دو روش برگزيده شود، آموزش حضوري مناسب تر است، اما در هنگامي که يک بيماري عفوني همه گير در صورتي که ايمني از طريق واکسيناسيون ميسر نشده باشد بايد از امکانات فضاي مجازي استفاده کرد.

وي ادامه داد: آموزش غير حضوري موضوع جديدي نيست و زماني بود که امکان آموزش تنها به شکل حضوري و انتقال دانش به صورت سينه به سينه عملي مي شد.

اين روانپزشک گفت: اختراع خط و کتابت براي نخستين بار در تاريخ امکان آموختن بدون حضور معلم را فراهم کرد و يک فرد مي توانست با مطالعه يک کتاب آموزش ببينند و تجاربي را در آن کتاب آمده بود عملاً بياموزد.

وي تاکيد کرد:سينما، راديو، تلويزيون و رسانه‌هاي گروهي غير حضوري هستند که در امر آموزش مورد استفاده قرار گرفته اند.

عضو انجمن روانپزشکان ايران ادامه داد: امروز فضاي مجازي هم براي آموزش به کار مي رود اشکال کار آموزش غير حضوري ناتواني آن در آموزش عملي و موضوعات آزمايشگاهي فني و آموزش باليني در علوم پزشکي است، براي نمونه مهارت هاي مربوط به مصاحبه و معاينه بيمار و اقدامات تشخيصي و درماني اعمال جراحي را نمي‌توان صرفاً به صورت غيرحضوري آموخت.

فدايي با بيان اينکه در کودکان دبستاني کارهاي به ظاهر ساده اي نظير چگونگي به دست گرفتن مداد براي نوشتن نياز به آموزش عملي کودک دارد،  خاطرنشان کرد: آموزش بدون پرورش کافي نيست وپرورش ذهني و اجتماعي کودک نياز به محيط گروهي دارد.

وي ادامه داد: انسان به صورت اجتماعي زندگي مي‌کند بنابراين روش زندگي اجتماعي را بايد بياموزد و اين کار در دبستان و دبيرستان ميسر است.

فدايي گفت: مدرسه نه فقط خواندن و نوشتن، بلکه چگونگي تعامل با همسالان بزرگترها به کوچکترها نيز آموخته مي شود کودکان و نوجوانان و آموزگاران و دبيران خود را سرمشق خود قرار مي‌دهند و اين نمونه هاي ارزشمند به آنان درس ادب مهرباني فداکاري نظم تلاش وفايي به عهد و وقت‌شناسي را مي دهند.

وي گفت: پرورش ذهني و اجتماعي در دوره دانشگاه نيز بسيار مهم است و ابعاد نويني به آن اضافه مي شود.

اين روانپزشک تاکيد کرد: افق فکري دانشجويان در دانشگاه با ديدن دانشجويان از فرهنگ هاي متفاوت و ديدگاه هاي گوناگون گسترده تر مي شود، دانشجويان با تعامل با استادان و دانشجويان ديگر روش ارتباط و حل مسائل زندگي و ياري کردن به ديگران و ياري گرفتن از آنان را مي آموزند.

وي افزود: دانش آموزان و دانشجويان حتي در صورت فراهم بودن بهترين امکانات آموزش مجازي نياز به حضور معلم و شاگردان ديگر دارد تا خود را به عنوان عضوي از جامعه و تاثيرگذار بر آن و تاثير گيرنده از آن بشناسد و از انزوا و رفتارهاي غير اجتماعي و ضد اجتماعي مصون بماند.

به گزارش ايرنا، همه‌گيري ويروس کرونا سبب تعطيلي مدارس کشورهاي مختلف از جمله ايران شد به گونه اي که اين شرايط سخت زندگي دانش آموزان را تحت تاثير پيامدهاي مخرب خود قرار داده است.

مدارس و ساير مراکز آموزشي پس از شيوع ويروس کرونا در کشور از ابتداي اسفند سال ۹۸ تا کنون تعطيل يا نيمه تعطيل و آموزش‌ها در بستر غيرحضوري چون فضاي مجازي، شبکه آموزشي شاد، مدرسه تلويزيوني و بسته هاي آموزشي پيگيري و انجام شد.

 همه گيري ويروس کرونا سبب شد تا دانش‌آموز از حضور در کلاس هاي درس باز بمانند و  با خانه نشيني از آموزش مجازي در قالب شبکه آموزشي شاد و يا بسته هاي آموزشي استفاده کنند.

 تعطيلي اجباري مدارس باعث به خطر افتادن يادگيري، سلامت روحي و جسمي و تغذيه اي دانش آموزان در ايام خانه نشيني  شده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar