logo
جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

با مهم‌ترین شغل دنیا آشنا شوید

منبع
خراسان
بروزرسانی
با مهم‌ترین شغل دنیا آشنا شوید

خراسان/  چند وقت پیش به همراه دخترم که چهار ساله است، در خیابان قدم می‌زدیم. یکی از ایام مذهبی بود و وقتی از کنار یک ایستگاه صلواتی رد شدیم که چای تعارف می‌کرد، دخترم طلب چای کرد. یک لیوان چای برایش گرفتم و روی نیمکتی که همان نزدیکی‌ها بود، نشستیم. چون حدس می‌زدم که گرسنه باشد، کیکی را که در کیفم داشتم، بیرون آوردم و به تکه‌های کوچکی تقسیم کردم. تکه‌های کیک را کم‌کم در دهانش می‌گذاشتم و او به آهستگی در کنار چای می‌خورد. یک لحظه به خودم آمدم و دیدم دختر 10 یا 12 ساله‌ای نزدیک ما نشسته است و با نگاه پرحسرتی، ما را می‌نگرد. وقتی کارمان تمام شد و خواستیم بلند شویم، دختر رو کرد به من و با اشاره به دخترم گفت: «خوش به حالت که مامان داری، مامان‌ها خیلی بچه‌هاشون رو دوست دارن!» یک لحظه قلبم آتش گرفت... . چه بر این دختر گذشته بود که چنین رفتار پیش پا افتاده و ساده‌ای که هر مادری برای فرزند کوچکش انجام می‌دهد، برای او تا این حد «حسرت برانگیز» بود؟
 بینش منحصر به فرد مادرها به نیازهای فرزندشان
یاد سخنان استادم افتادم که می‌گفت: «مادر به واسطه بینش منحصر به فردی که به نیازهای کودک دارد همچون رگولاتور کودک را به لحاظ جسمی و روانی تنظیم و تعدیل می‌کند و به آرامش می‌رساند». کودکی که بی‌مادر یا جایگزین مادر بزرگ شده باشد، خواه به دلیل فوت مادر یا طلاق یا حتی مادری که در ظاهر حضور دارد اما در باطن «مادرانگی» ندارد، به «احساس امنیت» نمی‌رسد. کودکی که تنها و غریب پا به این دنیای دیوانه می‌گذارد، فقط به تکیه‌گاه و مأمنی همچون «مادر» نیاز دارد تا به آرامش بنیادین دست پیدا کند و اگر چنین تکیه‌گاه و مأمنی را نداشته باشد، دنیا برای چنین انسانی همواره مکانی ناامن و اضطراب‌برانگیز است. او همیشه گوش به زنگ آسیب‌دیدن، مورد خیانت واقع شدن یا طرد شدن است. چنین فردی از آسیب‌پذیری مضاعفی رنج می‌برد که نیاز به درک شدن از جانب دیگران را می‌طلبد. روان شناس‌ها خوب می‌دانند که بازگرداندن احساس امنیت به کسی که در کودکی به آن نرسیده است، سخت‌ترین کار دنیاست.
 آرامش روانی زنان را فراهم کنیم
تاثیری که مادر در دوران کودکی بر روح و روان فرزند به جا می‌گذارد، عمیق‌ترین تاثیری است که یک انسان می‌تواند بر انسانی دیگر بگذارد. این در حالی است که بسیاری از افراد «مادر بودن» را آن‌قدر که باید جدی نمی‌گیرند و به آن اهمیت نمی‌دهند. کافی است چند صباحی در اتاق درمان و مشاوره کنار ما روان شناس‌ها باشید تا متوجه شوید که این تاثیر تا چه حد قدرتمند است. اگر مادر هستید، بدانید که مهم ترین شغل دنیا را دارید، اگر پدر هستید، به همسرتان یاری برسانید و آرامش روحی او را تامین کنید تا بتواند مادر بهتری باشد. اگر در هر نقش و جایگاهی هستید که می‌توانید به زنی کمک کنید تا بهتر مادری کند یا به کودکی که بی‌مادر است کمک کنید تا جایگزین خوبی برای مادر پیدا کند، دریغ نکنید.
نویسنده : زهرا وافر | کارشناس‌ارشد روان‌شناسی

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar