خراسان/ پژوهشگران آلمانی می‌گویند کووید 19 بیش از همه روان نوجوانان را متاثر کرده، والدین باید چه کنند؟
تقریبا دو سال پیش بود که ناگهان همه چیز تغییر کرد! یک اتفاق به ظاهر کوچک، آن‌چنان تاثیرات بزرگی بر زندگی همه ما گذاشت که تا یک ماه قبل از آن حتی فکرش را هم نمی‌کردیم. بر اساس یک پژوهش اینترنتی که توسط محققان آلمانی روی هشت هزار نفر انجام شده ، بعد از شیوع کرونا فشارهای روانی و افسردگی شدید در میان مردم به‌شدت افزایش یافته‌ است. طبق نتایج به دست آمده از این تحقیقات، نوجوانان بیشتر از کودکان، جوانان و بزرگ سالان از شرایط کرونا متاثر شده اند (منبع خبر: دویچه‌وله فارسی). دوران سخت کرونا برای نوجوانان به معنای دوری از دوستان و همسالان، بگوبخندها و شیطنت‌ها و مهم‌تر از آن تحت نظارت 24 ساله والدین قرار گرفتن بود. حالا باید آن‌ها بیشتر اوقات در خانه بمانند، با تلفن همراه و نوت‌بوک درس بخوانند، از طریق صفحات‌مجازی با دوستان‌شان صحبت کنند، مرتب دستان‌شان را بشویند و چیزهای دیگر. در ادامه چند توصیه به والدینی که فرزند نوجوان دارند، خواهیم داشت.

 نتایج این تغییر سبک ‌زندگی بر نوجوانان
در پژوهش مطرح شده،۴/۴۰درصد مصاحبه ‌شوندگان گفته‌اند که وضعیت شخصی خود را استرس‌زا می‌بینند. همچنان۶/۲۲درصد گفته‌اند که خود را تنها احساس می‌کنند. این آمار در بین نوجوانان، با فاصله معناداری بیشتر بوده است. علاوه بر این، کرونا باعث چند تغییر دیگر هم شده است:
* اعتیاد به تلفن همراه که آثار آن در زندگی نوجوانان شامل بدخوابی، از دست دادن تمرکز و ... شد.
* بروز آرام‌آرام نشانه‌های افسردگی‌ به این دلیل که ساعات زیادی از روز را تنها هستند.
* بروز اضطراب و استرس مزمن ناشی از ترس احتمال ابتلا به بیماری یا ناقل‌بودن.
* افزایش مشاجرات و تنش‌ها بین خودشان با والدین و خواهر و برادرها و ... .

 حالا چه باید کرد؟
پنج قدم برای بازگرداندن آرامش روانی در نوجوانان به والدین توصیه می‌شود.
 ارائه اطلاعات مثبت مرتبط با اپیدمی کرونا| با فرزندان خود درباره کرونا و اتفاقات پس از آن صحبت کنید. در این‌باره که آیا این مسئله جنبه‌های مثبتی هم در زندگی افراد دارد و می‌توان از بعد مثبتی هم به آن نگاه کرد یا نه؟ در این مواقع تلاش نکنید که گوینده باشید، بلکه در این باره بحث‌و‌گفت‌وگو کنید تا به نتایج درستی برسید.
 آموزش روش‌های مواجهه با اضطراب| آموزش روش‌های مدیریت استرس می‌تواند به از بین بردن مشکلات مربوط به سلامت روان در نوجوانان کمک کند. برای سنجش میزان استرس فرزندان می‌توانید چند سوال را مطرح کنید : در زمانی که احساس استرس می‌کنی، چه می‌کنی و چقدر راجع به واکنش صحیح در هنگام استرس اطلاعات داری؟ درباره فشار روانی و رفتارهای ناشی از فشار روانی چه چیزهایی می‌دانی؟ با این پرسش‌ها می‌توان مقیاسی از میزان استرس فرزند نوجوان را به دست آورد. سعی کنید به فرزندتان بفهمانید نباید از تجربه چنین احساساتی بترسد و سعی در سرکوب و رهایی از آن‌ها داشته باشد بلکه باید آموزش ببیند که رفتار ناشی از این احساسات را کنترل کند و در مواقع بروز احساسات رفتار صحیحی داشته باشد.
تلاش برای احساس مفید بودن| به نوجوان خود آموزش دهید در این شرایط چه کارهایی را می‌تواند برای کمک به دیگران و اطرافیانش انجام دهد، مانند خرید کردن برای اشخاص سالخورده که امکان بیرون رفتن از خانه را ندارند و ... باعث آرام‌ کردن خود و احساس کنترل بر محیط می‌شود.
 آموزش رفتارها و عادات مثبت| انجام برنامه‌هایی برای کنترل دقیق بر انجام رفتار و توانایی تفکیک احساس از رفتار و انجام رفتار صحیح، آموزش مهارت‌های خود کنترلی، خود مراقبتی و ... که البته نیاز است تا مدارس و صداوسیما در این دوران و دوران پسا کرونا تهیه پکیج‌ها و برنامه هایی مراقبتی و آموزشی در این زمینه را برای دانش آموزان در دستور کار خود قرار دهند.
 کم‌کردن انتظارات از نوجوانان به خصوص درباره مسائل تحصیلی| با تغییرات شرایط  تحصیلی در دوران کرونا قطعا نشستن چند ساعت مقابل سیستم و درس‌خواندن برای بچه‌ها سخت است. پس کمی از انتظارات‌تان  را نسبت به آن‌ها کم کنید و اجازه دهید کمی راحت باشند و از خانه ‌ماندن لذت ببرند تا با روان سالم‌تر، مطالعه مفیدتری داشته باشند.

 
نویسنده : سیده‌زهرا جلیلی هاشمی| مترجم و روان شناس منبع: frontiersin.org
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar