برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین هابرگزیده
دخترونه زنونه

دختر 7 ساله‌ام خیلی با پسرخاله 12 ساله‌اش صحبت می‌کند

منبع
خراسان
بروزرسانی
دختر 7 ساله‌ام خیلی با پسرخاله 12 ساله‌اش صحبت می‌کند

خراسان/ دختری دارم 7 ساله. هر وقت با فامیل بیرون می‌رویم، می‌بینم که دخترم با پسرخاله‌اش، خیلی صحبت می‌کند. پسر خاله‌اش 12 ساله است. بزرگ‌های فامیل به من تذکر می‌دهند که مراقب دخترت باش. من باید چه کار کنم؟ از دخترم بپرسم که درباره چه مسائلی صحبت می‌کنند و به او تذکر بدهم یا این کار باعث می‌شود که ذهنش به این مسئله حساس شود؟ راهنمایی کنید.
پاسخ مشاور
درباره سوال شما و ارتباط دختر خردسال با پسرخاله نوجوان باید در نظر داشته باشیم جلوگیری از ارتباط کلامی و امر و نهی نسنجیده، ممکن است به انزوای ناخواسته، کمرویی و خجالتی‌شدن فرد منجر شود. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که این مسئله به چارچوب‌های مدون و مشخصی هم نیاز دارد. در ادامه چند توصیه به شما دارم.
     هنجارها را به فرزندتان گوشزد کنید
از آن جا که ننوشته‌اید در خانواده اقوام شما، دخترانی هم سن و سال دختر شما وجود دارند یا خیر، اگر وجود دارند نوع ارتباط خانوادگی شما با آن‌ها چگونه است؟ طبیعی است اگر دختران هم سن و سال و نزدیک به سنین هم وجود داشته باشند، دختر خانم شما باید بیشتر وقت خودش را در مهمانی با آن‌ها بگذراند مگر آن‌که شرایط به گونه‌ای که گفته شد، نباشد، اما در صورت پذیرش این که غیر از فرزند دختر شما و پسرخاله‌اش فرزند دیگری در آن سنین برای همبازی‌شدن در مهمانی وجود ندارد، باز هم منطق تربیت صحیح حکم می‌کند چارچوب‌های شخصی خانواده و هنجارهایی را که به آن پایبند هستید، به صورت مهربانانه و با سعه صدر برای فرزندتان با زبان کودکانه و قابل فهم، آشکار و تبیین کنید.
     دچار شک و بدبینی نشوید

از آن جا که در پیامک‌تان گفته‌اید برخی بزرگ ترهای فامیل مواردی را به شما در این زمینه گوشزد می‌کنند، به شما توصیه می‌کنم بدون افتادن به ورطه شک و بدبینی و در  کمال خونسردی و پذیرش این که تمایل به نیاز همبازی داشتن در سنین خردسالی وجود دارد، همچنین با توجه به این که در خانواده‌های امروزی تعداد فرزندان خیلی کم شده‌ است، به دنبال مدیریت این مسئله باشید. در شرایط کاملا عادی و ابتدایی، کودکان به هم سن و سالان خویش فقط به عنوان  یک همبازی و هم کلام که خیلی به او نیاز دارند نگاه می‌کنند و این ما هستیم که ممکن است با برخوردهای تندروانه یا ساده انگارانه خویش حس ترس و بدبینی از جنس مخالف یا تمایل بیمارگونه به یکدیگر را در آن‌ها ایجاد و تقویت کنیم.
    نظارت دورادور را جدی بگیرید
بنابراین توصیه می‌شود چنان چه دخترانی دیگر در بین اقوام و دوستان هم سن دخترخانم شما وجود دارند ارتباط خودتان را با آن‌ها بیشتر کنید تا دخترتان فرصت بیشتری برای بودن در کنار دوستان همجنس‌ خود داشته باشد و با گفت‌وگو با آن‌ها لذت کودکانه ببرد. چنان چه از این امکان برخوردار نیستید و انتخاب‌های‌تان محدود است، از برانگیختن حس کنجکاوی بی دلیل  و ایجاد زمینه‌های حساسیت بی‌جا یا وسواس‌گونه در  فرزندتان پرهیز کنید. همچنین شرایطی را فراهم کنید که نظارت دورادور بر اعمال و گفتار آن‌ها داشته باشید. مثلا از دخترتان بپرسید که چقدر با حرف‌های پسرخاله‌ات موافق بودی تا با شما درباره حرف های شان صحبت کند و در صورت نیاز از شما راهنمایی بگیرد.
نویسنده : دکتر فریده ناصری، | ‌ روان‌شناس کودک

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar