برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

کاهش اختلالات‌روانی با شعبده‌بازی

منبع
فراديد
بروزرسانی
کاهش اختلالات‌روانی با شعبده‌بازی

فرادید/ هنرمندان خلاق حوزه‌های نوازندگی، نقاشی و نویسندگی را معمولاً جماعتی مستعد روان‌رنجوری در نظر می‌گیرند اما مطالعه تازه‌ای نشان داده که دست‌کم یکی از حوزه‌های جامعه هنری ترفند حفظ تعادل را درک کرده است. مطالعه‌ای جدید روی شعبده‌بازان کشورهای مختلف جهان به رهبری دپارتمان روان‌شناسی دانشگاه آبریستویث، نشان داده است که شعبده‌بازان نسبت به سایر هنرمندان و جمعیت عمومی کمتر مستعد مشکلات سلامت روان هستند.
بررسی روان 200 شعبده‌باز
این تحقیق که به‌تازگی در مجله BJPsych Open منتشر شد، ویژگی‌های آسیب‌شناسی روانی تقریباً ۲۰۰ شعبده‌باز را سنجید و نتایج را با داده‌های سایر گروه‌های هنری و جمعیت عمومی مقایسه کرد. نتیجه‌گیری شد امتیاز شعبده‌بازان در زمینه ویژگی‌های آسیب‌شناسی روانی به طور قابل‌توجهی نسبت به سایر هنرمندان و مردم عادی کمتر است. این مطالعه نشان داد شعبده‌بازها به رغم این که با غوطه‌ور شدن در رمز و راز سروکار دارند، تجربیات غیرعادی مانند توهم یا بی‌نظمی شناختی را کمتر از دیگران تجربه می‌کنند.
پیچیدگی ارتباط بین خلاقیت و آسیب‌های‌روانی
«گیل گرین‌گراس» رهبر این تحقیقات گفته است که این نخستین مطالعه‌ای بود که در آن، یک گروه خلاق در زمینه ویژگی‌های روان‌پریشی نسبت به جمعیت عمومی، امتیاز پایین‌تری گرفت. او ادامه داد: «تحقیقات ما نشان می‌دهد شعبده‌بازان مستعد سطوح بالاتری از اختلالات روانی نیستند. نتایج نشان می‌دهد ارتباط بین خلاقیت و آسیب‌شناسی روانی پیچیده‌تر از آن چیزی است که قبلا تصور می‌شد.» 
شعبده‌بازی برای غلبه بر کمبود مهارت‌های اجتماعی

«گرین‌گراس» می‌گوید شعبده‌بازان در «عدم‌انطباق تکانشی»، ویژگی که با رفتارهای ضداجتماعی و خویشتن‌داری پایین مرتبط است، امتیاز پایینی داشتند. این ویژگی برای بسیاری از گروه‌های خلاق مانند نویسندگان، شاعران و کمدین‌هایی که کارهایشان اغلب تند و تیز است و خرد متعارف را به چالش می‌کشند، ارزشمند است. شعبده‌بازها می‌توانند به اندازه آن‌ها نوآور باشند و بر محدودیت‌ها غلبه کنند. با این حال، بسیاری از شعبده‌بازها، ترفندهای آشنا یا انواع آن‌ها را بدون احساس نیاز به نوآوری انجام می‌دهند. سارا کراسون، شعبده‌باز نیویورکی که روی این مطالعه کار کرده، می‌گوید دلایلی وجود دارد که سبب می‌شود شعبده‌بازان تعادل بیشتری داشته باشند. یکی از کارهایی که معمولاً هنگام اجرا انجام می‌دهیم این است که داستان اصلی خودمان را به اشتراک می‌گذاریم. این که چگونه وارد این هنر شدیم؟ بسیار عادی است که به خصوص شعبده‌بازان مرد بین سنین ۸ تا ۱۴ سالگی وارد این کار شوند تا به نوعی بر یک کمبود اجتماعی غلبه کنند. شاید اگر بتوانند به قلدر محله یا مدرسه یک ترفند جالب نشان دهند دیگر ضرب و شتم نشوند. سارا عقیده دارد شعبده راهی برای رسیدن به جایگاه اجتماعی مثبت و جلب توجه است و معمولاً به غلبه بر کمبود مهارت‌های اجتماعی کمک می‌کند، به شما اعتماد به نفس می‌دهد و واقعاً شما را تقویت و در غلبه بر مشکلات به شما کمک می‌کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره