نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دخترونه زنونه

دختران در ریاضی ضعیف هستند واقعیت یا کلیشه؟

منبع
خراسان
بروزرسانی
دختران در ریاضی ضعیف هستند واقعیت یا کلیشه؟

خراسان/ در سال‌های اخیر، تحقیقات در مورد حضور نداشتن زنان در رشته‌ها و زمینه‌های فناوری، مهندسی و ریاضیات افزایش یافته است. این در حالی است که مشاغل فنی معمولا پردرآمدتر هستند و تقاضای بیشتری دارند. تحقیقات جدید منتشر شده در مجله علم روان‌شناختی به توضیح جدیدی در مورد این که چرا دختران از دنبال‌کردن رشته‌های فنی منصرف می‌شوند اشاره می‌کند. بر اساس این تحقیق، مسئله این نیست که دختران در ریاضیات خوب نیستند در عوض این است که آن‌ها اغلب توسط همسالانی احاطه می‌شوند که معتقدند پسرها ذاتا در ریاضیات بهتر هستند.
  
 کلیشه‌ای که اعتمادبه‌نفس دختران را تضعیف می‌کند
این کلیشه که دختران در ریاضیات خوب نیستند(حداقل به خوبی پسرها نیستند) گسترده است و اغلب توسط کودکان و بزرگ‌سالان تایید می‌شود. هم والدین و هم معلمان تمایل دارند توانایی ریاضی دختران را نسبت به عملکرد واقعی آن‌ها در ریاضی دست کم بگیرند. برخی شواهد نشان می‌دهد که کلیشه‌های معلمان در مورد توانایی ریاضی دختران، اعتمادبه‌نفس دختران را تضعیف می‌کند و نمرات آن‌ها در آزمون‌های ریاضی را پایین می‌آورد. با این که تاثیر همسالان نقش مهمی در شکل‌گیری نگرش‌ها و علایق کودکان ایفا می‌کند، توجه کمتری به تاثیر پیام‌های منفی در مورد توانایی ریاضی دختران شده که از سوی همسالان نشئت می‌گیرد. 
 
پژوهش‌های علمی چه می‌گوید؟

در ابتدای سال تحصیلی، قبل از این که دانش‌آموزان آزمونی را انجام دهند، دختران و پسران نظرسنجی‌هایی را انجام دادند که شامل این سوال بود: «آیا قبول دارید که توانایی طبیعی پسران در مطالعه ریاضی بیشتر از دختران است؟» محققان سپس با تعیین نسبت دانش‌آموزان کلاس که معتقد بودند پسرها ذاتا از دختران در توانایی ریاضی برتری دارند، این کلیشه را بررسی کردند. کلاس‌ها از نظر نسبت دانش‌آموزانی که گزارش کردند پسران به طور طبیعی در ریاضیات بهتر از دختران هستند، بسیار متفاوت بود، از ۱۳ تا ۹۲ درصد. جالب این جاست که نسبت دانش‌آموزان یک کلاس که این کلیشه را تایید می‌کنند با تعداد دختر یا پسر در یک کلاس مرتبط نبود. در مرحله بعد، محققان نمرات را از آزمون‌های استانداری که توسط همه دانشجویان در اواسط ترم گرفته شده بود، به دست آورند. شاید جالب‌ترین یافته این بود که به نظر می‌رسد اشتراک‌گذاری یک کلاس درس با همسالانی که معتقد بودند دختران در ریاضی بد هستند، نمرات دختران را در امتحان ریاضی کاهش می‌دهد و نمرات پسران را اندکی افزایش می‌دهند.
 
تاثیر اطرافیان بر روی تبدیل این مسئله به یک چالش
باید این نکته را روشن کرد که عوامل بسیاری بر باورهای کودکان در مورد توانایی‌های ریاضی و علاقه آن‌ها به دنبال کردن رشته‌های فنی تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این، این تحقیق با تمرکز بر روی یک گروه از دانشجویان محدود شده بود. اما نکته مهم این مطالعه این جاست که شواهدی ارائه می‌دهد مبنی بر این که کلیشه‌ها در مورد جنسیت و ریاضی می‌توانند بر باور دختران در مورد توانایی‌های ریاضی خودشان و همچنین عملکرد واقعی آن‌ها در ارزیابی ریاضی تاثیر بگذارد. این مطالعه جدید علاوه بر تشویق دختران به ادامه تحصیل در رشته‌های فنی نشان می‌دهد که اگر می‌خواهیم حضور زنان در مشاغل فنی را افزایش دهیم، باید باورهای همسالان را هم به چالش بکشیم. مهم نیست که توانایی ریاضی یک دختر چقدر است، اگر اطرافش با همکلاسی‌هایی پر باشد که پیام بد بودن دختران در ریاضیات را می‌دهند، ممکن شروع به باور آن کنند.
برای نوشتن این مطلب از «خبرآنلاین» کمک گرفته شده است

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره