logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
سلامت

تا جان در بدن دارید همستر کامبت بازی نکنید!

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
تا جان در بدن دارید همستر کامبت بازی نکنید!

خبرآنلاین/ همه هوش و حواس‌شان را داده‌اند برای یک بازی، البته فقط یک بازی نیست، هم فال است و هم تماشا و قرار است بعدها از همین بازی، پول هم به دست بیاید.اسم این بازی همستر کامبت است، بازی هم هیچ پیچیدگی ندارد،‌ هرچقدر بیشتر روی صفحه گوشی بزنید، امتیاز بیشتری می‌گیرید و قرار است درنهایت با به‌دست‌آوردن سکه، درآمدتان از این کار را در قالب رمزارز به دست آید.

اما این بازی می‌تواند برای سلامت روان و سلامت جسم‌تان مضر باشد. پس تا جان در بدن دارید این بازی را نکنید و کمی هم به سلامت‌تان فکر کنید.

دکتر علی نیک جو، روان‌پزشک و روانکاو به این بهانه و با تاکید بر اینکه انگیزه و اشتیاق مردم در جامعه امروزی ما از منظر اقتصادسیاسی کاملا قابل درک و توجیه است، به خبرآنلاین می‌گوید: نباید فراموش کنیم آن چیزی که ما با آن کار و امرار معاش می‌کنیم و ساعات زندگی‌مان را می‌گذرانیم به آرامی بخشی از هویت ما و شخصیت و معنای زندگی ما می‌شود. کسی که بخش زندگی خود را صرف دلالی می‌کند عملا در سایر موقعیت‌های زندگی هم دیگران را به مثابه شئی می‌ببند که قابل خرید و فروش هستند.

او ادامه می‌دهد: چنین نگاهی فقط به خرید و فروش دلار، طلا، سکه و خانه محدود نمی‌شود بلکه به سایر امروز زندگی هم انتشار پیدا می‌کند. کسانی که بطور مدام و مکرر، وقت‌شان را صرف جریانی برای کسب پول بیشتر می‌کنند عملا چیزی از تعقل،حس‌کردن و اندیشیدن در کارشان نیست بلکه صرفا تبدیل به رباتی برای کسب درآمد شده که بتدریج چیزی از وجوه انسانیت ما باقی نمی‌گذارد.

۳ عامل بروز بیماری‌ها

بازی همستر تلگرام میلیون‌ها نفر را با گیم پلی جذاب و ویژگی‌های تعاملی خود مجذوب خود کرده است. با این حال، محبوبیت آن با عواقب ناخواسته‌ای همراه بوده است. بازیکنان اغلب ساعت‌ها را صرف کشیدن انگشت، ضربه زدن و نگه داشتن صفحه نمایش خود می‌کنند که می‌تواند منجر به آسیب‌های فشاری مکرر شود. مهارت‌های حرکتی ظریف مورد نیاز برای برتری در بازی به ویژه بر روی تاندون‌ها و ماهیچه های انگشتان تاثیر می‌گذارد.

همشهری در این‌باره نوشت: دنبال‌کنندگان همستر تلگرام، ساعت‌های زیادی را صرف کشیدن انگشت یا ضربه‌زدن همچنین نگه داشتن گوشی‌های همراه خود می‌کنند که می‌تواند منجر به آسیب‌های فشاری به دست، تاندون‌ها و ماهیچه‌های انگشتان شود. درد گردن هم ناشی از فشار مداومی است که بر روی ستون فقرات گردنی به دلیل خم شدن رو به جلو ایجاد می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که درد گردن و شانه بین جوانان، ۳۰ تا ۳۵ درصد نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. دلیل اصلی سندرم چشم دیجیتال هم خیره شدن مداوم به صفحه نمایش دیجیتال، فواصل دید نامناسب، وضعیت نامناسب نشستن و... است و یک مطالعه جدید جهانی اعلام کرده که ۷۴ درصد از افراد شرکت‌کننده (۱۰۳۳۷ نفر از ۱۲ کشور) دچار سندرم چشم دیجیتال یا مشکلاتی از جمله خستگی چشم، سردرد، خشکی چشم و تاری دید بوده‌اند.

انگشت ماشه‌ای چیست؟

انگشت ماشه‌ای که از نظر پزشکی به عنوان تنوسینوویت تنگی شناخته می‌شود، وضعیتی است که در آن یکی از انگشتان شما در حالت خمیده گیر می‌کند. می‌تواند با یک ضربه محکم و ناگهانی صاف شود، دقیقاً مانند یک ماشه که کشیده و رها می‌شود. این وضعیت زمانی ایجاد می‌شود که تاندون انگشت آسیب‌دیده ملتهب می‌شود و باعث مشکل در حرکت می‌شود.

علائم

علائم اولیه انگشت ماشه‌ای عبارتند از:
سفتی انگشت به خصوص در صبح.
حساسیت یا برآمدگی (ندول) در پایه انگشت آسیب دیده.
گرفتن یا قفل شدن انگشت در حالت خمیده، که ناگهان مستقیماً بیرون می‌آید.

اقدامات پیشگیرانه

* برای کاهش خطر ابتلا به انگشت ماشه‌ای ناشی از استفاده بیش از حد از بازی یا گوشی هوشمند، نکات زیر را در نظر بگیرید:
* هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه یک بار استراحت کنید و انگشتان و دستان خود را بکشید.
* گوشی خود را با حالتی آرام نگه دارید و از محکم گرفتن آن اجتناب کنید.

* برای تقویت ماهیچه‌ها و تاندون‌ها در تمرینات دست و انگشتان را انجام دهید.
* از نگهدارنده یا پایه گوشی برای کاهش فشار روی دستان خود استفاده کنید.

تا جان در بدن دارید همستر کامبت بازی نکنید!

گردن متن چیست؟‌

Text neck یا گردن متن یک اصطلاح مدرن است که درد گردن و آسیب ناشی از نگاه مکرر و طولانی مدت به تلفن همراه، تبلت یا سایر دستگاه‌های بی‌سیم را توصیف می‌کند. این درد ناشی از فشار مداومی است که بر روی ستون فقرات گردنی از خم شدن گردن به جلو ایجاد می‌شود.

وزن سر انسان حدود ۱۰ تا ۱۲ پوند است. هنگامی که سر به سمت جلو خم می‌شود، وزن وارده بر ستون فقرات افزایش می‌یابد. در یک شیب ۱۵ درجه، سر حدود ۲۷ پوند نیرو بر گردن وارد می‌کند. این مقدار در شیب ۳۰ درجه به ۴۰ پوند، در شیب ۴۵ درجه به ۴۹ پوند و در شیب ۶۰ درجه به ۶۰ پوند افزایش می‌یابد.

علائم

علائم گردن متنی شامل درد و درد گردن، درد بالای کمر، درد شانه و در برخی موارد سردرد مزمن است. موارد شدید ممکن است منجر به مسائل مهم تری مانند آسیب عصبی، فتق دیسک، یا ناهماهنگی ستون فقرات شود.

اقدامات پیشگیرانه

* گوشی خود را تا حد امکان در سطح چشم نگه دارید. از یک پایه برای دستگاه‌های خود استفاده کنید تا صفحه نمایش خود را در سطح چشم نگه دارید.
* برای کشش و حرکت به طور مکرر استراحت کنید. از قانون ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده کنید: هر ۲۰ دقیقه، ۲۰ ثانیه استراحت کنید و به نقطه‌ای در فاصله ۲۰ فوتی نگاه کنید.
* تمریناتی را انجام دهید که عضلات گردن و شانه‌ها را تقویت می‌کند. کشش گردن و ورزش برای بهبود وضعیت بدن می‌تواند مفید باشد.

سندرم چشم دیجیتال چیست؟

سندرم چشم دیجیتال که به عنوان سندرم بینایی کامپیوتری (CVS) نیز شناخته می‌شود، به گروهی از مشکلات مربوط به چشم و بینایی اشاره دارد که ناشی از استفاده طولانی مدت از رایانه، تبلت، کتابخوان الکترونیکی و تلفن همراه است. علت اصلی سندرم چشم دیجیتال استفاده بیش از حد از صفحه نمایش دیجیتال است. عواملی مانند نور ضعیف، تابش خیره‌کننده روی صفحه، فواصل دید نامناسب، وضعیت نامناسب نشستن، مشکلات بینایی اصلاح نشده یا ترکیبی از این موارد می‌توانند به این ناراحتی کمک کنند.

علائم

خستگی چشم، سردرد، تاری دید، خشکی چشم و درد گردن و شانه است. این علائم اغلب با نور ضعیف، فواصل دید نامناسب و مدت زمان طولانی نمایش بدون وقفه تشدید می‌شوند.

اقدامات پیشگیرانه

* صفحه نمایش خود را در فاصله ۲۰-۲۸ اینچی از چشم قرار دهید.
* مطمئن شوید که محیط روشن خوبی دارد.
* به صفحه گوشی خیره نمانید، پلک بزنید و چشمان خود را مرطوب نگه دارید، حتی با شستن صورت با آب.
* تمریناتی را انجام دهید که حرکت و تمرکز چشم را تقویت می‌کند. تمرینات ساده چشم شامل تمرکز بر روی یک جسم در فاصله ۱۰-۱۵ ثانیه است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره