logo

زنگ خطر سلامت قلب به صدا در آمد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
زنگ خطر سلامت قلب به صدا در آمد

ایسنا/تغییرات آب‌وهوایی خطرات سلامت قلب وعروق را به خطر می‌اندازد.

به نقل از ارث، بیماری قلبی‌وعروقی همچنان عامل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان و مسئول تقریبا یک مورد از هر سه مرگ است.

بر اساس گزارش فدراسیون جهانی قلب در سال ۲۰۲۴، بیش از ۲۰ میلیون مورد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی در سال ۲۰۲۱ گزارش شده است.

علیرغم پیشرفت‌های قابل‌توجه در پیشگیری، درمان و مداخله بیماری قلبی، تغییرات آب‌وهوا تهدیدی برای معکوس‌ کردن این دستاوردهاست.

ناسا تأیید کرد که میانگین دمای جهانی بیش از ۲ درجه فارنهایت در طول قرن گذشته افزایش یافته که منجر به تغییرات طولانی‌مدت در الگوهای آب‌وهوا، اکوسیستم‌های آشفته و بالا آمدن سطح دریاها شده است.

تحقیق جدید به ارتباط بین عوامل استرس‌زای محیطی مرتبط با تغییرات آب‌وهوایی و بیماری‌های قلبی‌وعروقی پرداخته است.

این یافته‌ها ارتباط قوی بین دمای شدید، طوفان‌ها و افزایش مرگ‌ومیر و بروز بیماری‌های قلبی را نشان می‌دهد.

جمعیت‌های آسیب‌پذیر، مانند افراد مسن، اقلیت‌های نژادی و قومی و آن‌هایی که از جوامع کم‌درآمد هستند، به‌طور نامتناسبی تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

قرار گرفتن در معرض گرمای شدید می‌تواند بر ضربان قلب و فشار خون تأثیر منفی بگذارد و زندگی در یک فاجعه طبیعی می‌تواند باعث ناراحتی روانی شود.

طوفان‌ها و سیل‌ها ممکن است از طریق قطع برق و اختلال در زنجیره تامین، ارائه خدمات درمانی را مختل کنند.

پیش‌بینی می‌شود در بلندمدت، تغییر آب‌وهوا باعث کاهش بهره‌وری کشاورزی و کیفیت تغذیه‌ای مواد غذایی شود که می‌تواند سلامت قلب و عروق را نیز به خطر بیندازد.

محققان دریافتند که قرار گرفتن در معرض دمای شدید به شدت با افزایش بروز بیماری‌های قلبی‌وعروقی و مرگ‌ومیر مرتبط است و تأثیر آن بر اساس دما و مدت زمان قرار گرفتن در معرض آن متفاوت است.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که پزشکان باید از خطرات قلبی‌وعروقی مرتبط با آب‌وهوا در جامعه خود آگاه باشند. به‌عنوان مثال، در مناطق مستعد طوفان یا سیل، پزشکان باید به بیماران کمک کنند تا برنامه‌های اضطراری را برای اطمینان از دسترسی بدون وقفه به داروها و مراقبت‌های بهداشتی در صورت لزوم توسعه دهند.

سیستم‌های بهداشتی همچنین باید تاب‌آوری زیرساخت‌های خود را در برابر تغییرات آب‌وهوایی ارزیابی کنند.

محققان نتیجه گرفتند: «تغییرات آب‌وهوا در حال حاضر بر سلامت قلب‌وعروق در ایالات‌متحده و سراسر جهان تأثیر منفی گذاشته است و برای کاهش خطرات قلب‌وعروقی مرتبط با تغییرات آب‌وهوایی، به ویژه در میان آسیب‌پذیرترین جمعیت، اقدام فوری لازم است.

نتایج این تحقیق در مجله JAMA Cardiology منتشر شده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره