logo
  1. جذاب ترین ها
سلامت

هشدار! با احتیاط بیشتری شکلات مصرف کنید!

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
هشدار! با احتیاط بیشتری شکلات مصرف کنید!

آخرین خبر/ دیلی میل؛ هشدار! زیرا محققان دریافتند محصولات شکلاتی محبوب حاوی مواد شیمیایی سرطان‌زا هستند؛ کارشناسان می گویند چیزی به نام شکلات سالم وجود ندارد!


محققان هشدار می دهند که برخی از دسرهای شکلاتی که از فروشگاه خریداری می شوند ممکن است حاوی مواد شیمیایی خطرناکی باشند که می تواند به DNA شما آسیب برساند و باعث سرطان شود.

دانشمندان دریافتند که خوراکی های محبوب مانند کرپ، وافل و کیک حاوی سطوح بالایی از مواد سرطان زا هستند که در طول فرآیند تولید آزاد می شوند.

این ترکیبات هنگام برشته شدن دانه های کاکائو ایجاد می شوند تا به دسرها در حین آماده سازی طعم شکلاتی بدهند.

دانشمندان دریافتند که غذاهای محبوب مانند کرپ، وافل و کیک حاوی مقادیر بالایی از ترکیب ژنوتوکسیک فوران است که حاوی مواد سرطان زا است. سلب مسئولیت: محققان مشخص نکردند کدام برندها را غربال کرده اند، اما اینها دسرهای احتمالی هستند که می توانند حاوی مواد شیمیایی باشند.


محققان موسسه علوم و فناوری زیست مولکولی Louvain (IBST) در بلژیک گفتند که مولکول‌هایی به نام کربونیل‌های غیراشباع α، β ، هنگام تفت دادن دانه‌های کاکائو و پس از افزودن کره کاکائو تشکیل می‌شوند.

به گفته دانشگاهیان، این پدیده ای است که بیشتر در غذاهای تولید انبوه رخ می دهد، زیرا شرکت ها از دمای پخت بالاتری استفاده می کنند که طعم ها و عطرهای پیچیده تری را در محصولاتشان آزاد می کند.

هنگامی که کربونیل ها مصرف می شوند، می توانند با تعامل با پروتئین ها و آنزیم های معده افراد به DNA آسیب برسانند که می تواند باعث شود سلول ها با سرعت بیشتری تقسیم شوند و سلول های طبیعی را به سلول های سرطانی تبدیل کنند. 

دانشمندان 22 دسر با و بدون شکلات از جمله کرپ، وافل، کیک و بیسکویت را بررسی کردند.

در مقابل، کرپ، وافل و کیک بالاترین میزان ماده سمی را داشتند که شامل 4.3 میلی گرم در کیلوگرم است - مقدار توصیه شده تنها 0.15 میلی گرم در روز است.

این مطالعه نشان داد کیک یکی از بهترین دسرهایی بود که حاوی بیشترین ژنوتوکسین بود که می تواند باعث سرطان شود.

این مطالعه نشان داد کیک یکی از بهترین دسرهایی بود که حاوی بیشترین ژنوتوکسین بود که می تواند باعث سرطان شود.
در بیانیه مطبوعاتی آمده است: اگرچه به طور طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می شود، اما این کربونیل ها به عنوان افزودنی های طعم دهنده نیز استفاده می شوند و برخی از آنها در اتحادیه اروپا ممنوع شده است.

تیمی که مطالعه شکلات را انجام داد گفت امیدوار است یافته های آنها درک بهتری از نحوه و مکان تشکیل کربونیل ها در شکلات ارائه دهد.

آنها همچنین امیدوارند که این مطالعه "اهمیت نظارت بر طعم‌دهنده‌ها در مواد غذایی را برای آگاه نگه داشتن مصرف‌کنندگان و ایمن نگه داشتن آنها برجسته کند."

دکتر الکساندر دوزارت، نویسنده و محقق ارشد این مطالعه در IBST، به DailyMail.com گفت که تحقیقات برای درک "پارامترهای کلیدی" "ترکیبات مضر" و محدود کردن حضور آن در غذا همچنان ادامه دارد.

دوزارت گفت: «مرجع ایمنی غذای اروپا (EFSA) باید ارزیابی‌های ریسک را در مورد چنین موضوعاتی انجام دهد. 

بر این اساس، مقامات مدیریت ریسک باید اقدامات مربوطه را برای محافظت از مصرف کنندگان انجام دهند.

مترجم؛ ملیحه سلطانی 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره