نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سلامت

سردردها را جدی بگیرید / بروز تدریجی علایم سکته مغزی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
سردردها را جدی بگیرید / بروز تدریجی علایم سکته مغزی

ایسنا/عضو هیات مدیره انجمن علمی بیماری‌های مغز و اعصاب ایران گفت: سردردهای شدید، سردرد همراه با تب، سردرد همراه با انحراف بینایی، سردردهایی که در نیمه‌شب یا صبح زود منجر به بیدار شدن فرد می‌شود را باید جدی گرفت.

دکتر مجید غفارپور - عضو هیئت مدیره انجمن علمی بیماری‌های مغز و اعصاب ایران در نشستی خبری اظهار کرد: برگزاری همایش پیشگیری از بیماری‌های مغز، یک اقدام ارزشمند به حساب می‌آید. نکته مهم و اساسی در ارتباط با بیماری‌های مغزی، «دقیقه‌ها» است. مردم باید بدانند باید به موقع به مراکز درمانی برسند که درمان آنها اثربخش باشد. همچنین مردم باید بدانند اگر مغز از اکسیژن محروم باشد، دچار آسیب می‌شود.

وی با بیان اینکه به هنگام سردرد باید به پزشک مراجعه کرد، اظهار کرد: به هنگام سردردهای شدید، سردرد همراه با تب، سردرد همراه با انحراف بینایی، سردردهایی که در نیمه‌شب یا صبح زود منجر به بیدار شدن فرد می‌شود را باید جدی گرفت.

عضو هیات‌مدیره انجمن علمی بیماری‌های مغز و اعصاب ایران با اشاره به وضعیت بروز میگرن در کشور گفت: بررسی‌ها بیانگر این است که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد زنان و ۶ تا ۸ درصد مردان به میگرن مبتلا هستند. میگرن به صورت تدریجی بروز می‌یابد و با گذر زمان به اوج خود می‌رسد.

وی با اشاره به ضربه‌های مغزی خاطرنشان کرد: توجه به ضربه‌های مغزی به ویژه برای سالمندان بسیار اهمیت دارد و افراد مسن با کوچک‌ترین ضربه‌های مغزی باید به پزشک مراجعه کنند.

غفارپور با بیان اینکه چگونگی مواجهه با سکته‌های مغزی نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است، افزود: افراد در مواجهه با هرگونه بی‌حسی باید به پزشک مراجعه کنند. علائم سکته‌های مغزی به صورت تدریجی روز می‌یابد و مردم باید بدانند به هنگام مواجهه با علائم سکته‌های مغزی به مراکز درمانی مراجعه کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی بیماری‌های مغز و اعصاب ایران ادامه داد: سکته مغزی با رعایت مواردی مانند کنترل فشار خون، کنترل قند خون، خودداری از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات قابل پیشگیری است.

وی با اشاره به افرادی که دارای سابقه بیماری‌های قلبی هستند، خاطرنشان کرد: افرادی که از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می‌کنند باید به طور پیوسته از داروهای خود استفاده کنند چرا که عدم استفاده از داروهای ضد انعقاد خون می‌تواند منجر به لخته شدن خون و در نتیجه سکته مغزی شود.

غفارپور با اشاره به اختلالات زوال عقل گفت: حدود ۱۲ تا ۲۰ درصد اختلالات هوشی که به دلیل زوال عقل یش می‌آید قابل درمان است. همچنین آلزایمر که جزو اختلالات زوال عقل به حساب می‌آید اگر هرچه سریع‌تر در کانون توجه قرار گیرد می‌تواند از فرجام آلزایمر جلوگیری کند. نکته مهم و اساسی این است که مطالعه و ورزش مداوم می‌تواند از زوال عقل جلوگیری کند.

وی با اشاره به بیماران تشنج گفت: بر اساس اطلاعات کتب قدیم، افرادی که دارای سابقه تشنج هستند نباید از غذاهای طبع سرد استفاده کنند؛ چرا که غذاهای طبع سرد می‌تواند سبب کاهش PH خون شود. این موضوع می‌تواند عاملی برای تشنج باشد.

غفارپور بیان کرد: همچنین زنان باردار که سابقه تشنج دارند ممکن است از مصرف داروهای خود خودداری کنند اما باید بدانند که این کار اشتباه است. اجتناب از مصرف داروها با این دیدگاه که داروها می‌تواند سبب آسیب به جنین شود صورت می‌گیرد اما زنان باردار باید بدانند که تشنج می‌تواند آسیب بیشتری به جنین وارد کند. به زنانی که سابقه تشنج دارند اما تصمیم گرفتند برای بارداری اقدام کنند توصیه می‌کنم پیش از بارداری به پزشک مراجعه کنند و داروهای مناسب را دریافت کنند.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره تعداد سکته‌های مغزی در کشور گفت: مراکز تحقیقاتی درباره بیماری‌های مغز و اعصاب در کشور احداث شده که اطلاعات مربوط به بیماری‌ها را ثبت می‌کنند. در حال حاضر، آمار رسمی درباره آما سکته‌های مغزی در کشور وجود ندارد.

دکتر محمدرضا عزیزی، مدیر آموزش سازمان نظام پزشکی کشور نیز در این نشست گفت: هدف از برگزاری همایش پیشگیری از بیماری‌های مغز، آشنایی مردم با بیماری‌های این حوزه است.

وی با بیان اینکه سردرد به عنوان شایع‌ترین بیماری در زمینه بیماری‌های مغز و اعصاب به حساب می‌آید، افزود: سردرد می‌تواند سبب از کار افتادگی فرد شود و هزینه‌هایی را تحمیل کند.

عزیزی با بیان اینکه آمار دقیقی درباره سکته‌های مغزی در دسترس نیست، افزود: بررسی‌ها بیانگر این است که روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر به سکته مغزی مبتلا می‌شود و یک سوم از این افراد دچار ناتوانی می‌شوند. سکته مغزی با رعایت مواردی مانند کنترل فشار خون، کنترل قند خون، کنترل چربی خون، خودداری از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی قابل پیشگیری است.

وی با بیان اینکه برگزاری همایش پیشگیری از بیماری‌های مغز بسیار حائز اهمیت است، افزود: سکته‌های مغزی، سردرد، اختلالات مغزی و صرع را به عنوان چهار محور برگزاری همایش پیشگیری از بیماری‌های مغز انتخاب کرده‌ایم. امیدوارم بتوانیم با برگزاری این همایش و ارتقاء آن از بیماری‌های مغز جلوگیری کنیم.

مدیر آموزش سازمان نظام پزشکی کشور بیان کرد: بررسی‌ها بیانگر این است ۱۰۰ هزار مورد ابتلا به پارکینسون و ۸۰ هزار ابتلا به ام‌اس به ثبت رسیده و این موضوع و پیشگیری از این بیماری‌ها باید در کانون توجه قرار گیرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar